Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma stammer?  (Læst 13673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Brahma stammer?
« Dato: 21 November , 2010, 23:52 »
Hvor lidt høns kan man have sammen med en aktiv brahma dreng?

 Jeg har ikke ret meget plads i mine kommende stammerum, jeg vil i høj grad foretrække at have 2 høner pr. hane fremfor 3 og 4 er nok udelukket, så må drengene nok komme ud på tur i hønsegården på skift i stedet ;). Hvad mener i er passende? Kan jeres haner "nøjes" med to eller bliver de for kærlige? De får nogle dejligt store løbegårde, en 8-10 m2 pr. stamme og det er selvfølgeligt kun for nogle måneder mens de laver mine kommende mesterskabs kyllinger ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Brahma stammer?
« Svar #1 Dato: 22 November , 2010, 11:59 »
Altså jeg har mine brahma'er gående i et hus på ca. 4kvm og en dertilhørende løbegård på ca. 16kvm
Der går pt. 2 haner 7 høner og nogle meget store kyllinger.

Da jeg byggede disse faciliteter havde jeg tænkt mig at der skulle gå 1.4 (5) plus kyllinger til den tid.

Jeg vil ikke give min hane mindre end 3 høner at hygge med, da jeg nemlig her i sommers havde 3 meget slidte og afpillede høner. så hos mig kommer der til at gå 4-5stk. måske endda 6 høner til min hane.

Håber du kan bruge det til noget. :)
Mvh

Michael

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #2 Dato: 22 November , 2010, 12:22 »


 og det er selvfølgeligt kun for nogle måneder mens de laver mine kommende mesterskabs kyllinger ;)

Hrrmmmm.....beklager men de der mesterskabskyllinger..... de kommer hernede fra næste år ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Brahma stammer?
« Svar #3 Dato: 22 November , 2010, 14:57 »
Niks Wanda jeg har dobbelt så mange som dig, altså må mine blive dobbelt så gode ;)

LU showdown 2011...? The winner takes it all
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #4 Dato: 22 November , 2010, 19:57 »
Ja men jeg behøver ikke mere end mine 3 alt andet er jo bare fyld :D

Men det er en deal.... vi mødes på LU næste år til bitch-fight  /2
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #5 Dato: 22 November , 2010, 20:26 »
Ja ja det er godt I to, meeen vejen til LU næste år er lang og fyldt med udfordringer.

Der var jo også STORE planer om choco Brahmaer......

Men det ville dog kun være glædeligt, hvis der kom flere på "banen" ingen tvivl om det. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #6 Dato: 22 November , 2010, 20:33 »
chokobrahma er ikke glemt Lene.... men ting tager jo tid :) og koster penge....mange penge ;)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Brahma stammer?
« Svar #7 Dato: 22 November , 2010, 20:51 »
Jeg ender nok med at melde fra i sidste øjeblik på grund af nerver ;) fnis nu må vi se.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #8 Dato: 22 November , 2010, 20:55 »
Nej du gør ej Johanne.... kom nu lad os lave vores egen lille fest på LU.... :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #9 Dato: 22 November , 2010, 21:17 »
@ Wanda

Du behøver ikke fortælle mig at ting tager tid og koster penge..............  ;) ;)

Jeg har været med i "gamet" i mange år snart og kunne have opgivet MANGE gange, for modgang er der desværre altid, men heldigvis også mange glæder.

Men selve glæden over dyrene og passionen for at avle + det spændende og sociale ved at udstille er heldigvis min "gulerod"
« Senest Redigeret: 22 November , 2010, 21:19 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline baymler

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Brahma stammer?
« Svar #10 Dato: 22 November , 2010, 21:50 »
Jeg glæder mig allerede nu til LU 2011, det lyder som om I kan lave en god underholding. Jeg håber I vil kigge forbi Brahma klubbens stand i år. Vi kunne godt bruge noget af jeres kampgejst.


Wanda, jeg havde den store fornøjelse, at se din Guld blå hane på Vejle klubbens udstilling i denne weekend, men jeg manglede at se dine høner, hvor var de?

mvh
Henrik

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #11 Dato: 22 November , 2010, 21:58 »
Ingen tvivl om at det er folk sóm KAN og VIL som der er rigtig meget brug for, men folk skal samtidigt også kunne holde interesse ved lige og ikke opgive for hurtigt.

Og det er det, det desværre kniber gevaldigt med.
« Senest Redigeret: 22 November , 2010, 22:00 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline baymler

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Brahma stammer?
« Svar #12 Dato: 22 November , 2010, 22:08 »
Det er helt rigtigt, men der er altid brug for "ildsjæle", men der skal desværre lidt styring til, men de kan ofte sparke noget i aken, som så forhåbentlig kan blive til en kraftig flame igen.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma stammer?
« Svar #13 Dato: 22 November , 2010, 23:31 »
Jeg glæder mig allerede nu til LU 2011, det lyder som om I kan lave en god underholding. Jeg håber I vil kigge forbi Brahma klubbens stand i år. Vi kunne godt bruge noget af jeres kampgejst.


Wanda, jeg havde den store fornøjelse, at se din Guld blå hane på Vejle klubbens udstilling i denne weekend, men jeg manglede at se dine høner, hvor var de?

mvh
Henrik

Tak for de fine ord Henrik.  Mine høner var ikke vaccineret så derfor kunne de ikke komme med. :(
Jeg er jo af den type der mest af alt går efter at have en sjov oplevelse med mine dyr og lidelsesfæller.  Det kan godt være jeg ikke henter pokaler og max point, men det er også sekundært i min verden.... men kan man lave lidt sjov i gaden samtidig så har det i min verden været en god udstilling.
Jeg fik en løftet pegefinger på udstillingen i weekenden fordi jeg tog min hane ud og sad med ham og fik kaffe, mest for at give publikum en lille ekstra oplevelse af at en hane også kan være kæledyr.
jeg var ikke klar over at man ikke måtte tage dyrene ud af burene.  men det forhindrede mig nu altså ikke i at tage ham ud dagen efter igen da de to unge drenge stod og var så forelskede... at se den ene drengs stolthed i øjnene da han stod med den store "mega seje" hane var alverdens løftede pegefingre værd. :) så Frk. Wanda udviste lidt civil ulydighed, men er ret sikker på at hun fremmede ihvertfald to drenges interesse for dyrene og så er jeg sq sådan set meget tilfreds.
;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Brahma stammer?
« Svar #14 Dato: 23 November , 2010, 06:04 »
Jeg er også en af dem, der går ind for, at dyrene skal ud af burene. Selvfølgelig skal det ikke være ragnarok, men der er slet ingen tvivl om, at hvis de besøgende får lov til at holde, røre osv. vil der være mange flere, der få øjnene op for det fantastiske i at holde høns.
Naturligvis skal alle ikke have lov til at hive dyrene ud, men ejerne kan da selvfølgelig.
Jeg synes især, at vi har gode muligheder for at gøre det på de lokale udstillinger. Her kan det fint være ejerne og f.eks. bestyrelsen, der kan tage dyrene ud og vise dem frem.
I Højmark var der to af mine elever fra sidste år, der kom, og de var ganske enkelt ikke til at skyde igennem, da de først stod med hver sin gule orpington i favnen, og lidt efter sad på gulvet med dem.
Det kan da godt være, man skal være lidt mere restriktiv til LU, men stadig mener jeg ikke, der kan ske noget ved at en ejer tager et dyr ud.....og der sker da (heldigvis) også.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk