Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hinde eller vindæg  (Læst 14574 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #15 Dato: 29 Maj , 2009, 08:06 »
Jeg har nu mine tvivl om, hvorvidt det er godt at give hønsene salt?

Det er meget muligt, at salt binder kalken, men hvordan er det lige, at hønen skulle få et gode af dette, kalken ryger jo netop med ud gennem kloakken.
Salt er forøvrigt usundt, hvis man får for store mængder af dette, det er ihvertfald et af vores store problemer, at vi får for meget salt.
Eksperter skriver iøvrigt, at ved indtagelse af for meget salt, så afkalker vi knoglerne. Dette kalk udskilles sammen med urinen.

Så jeg tror ikke på, at der er nogen hjælp i at give sine høns salt.

Hvis der ikke optages kalk nok ved alm indtagelse af skaller osv, er der kun en tilsætning af D vitaminer, der kan øge dette. (Kan ikke lige huske, om det ikke er D3 vitamin)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #16 Dato: 29 Maj , 2009, 08:29 »
Bjarne har skrevet noget om kalk og D3, så det har du sikkert ret i, Børge  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #17 Dato: 29 Maj , 2009, 08:31 »
Der er stadig en af mine, der MEGET tit lægger vindæg - jeg er ved at gå ud af mit gode skind.  Jeg giver dem nu levertran - og de får salt og skaller og alt mulig godt - men ligemeget hjælper det. Jeg er spændt på, om nogen har gode råd i forb. med evt. betændelsestilstand. Jeg tror jeg har fundet "synderen" her til morgen. Hun er helt bar på oversiden - hanen er vist lidt hård ved hende - men hun har det ellers godt - der er ikke noget at mærke på hende.
Hilsen Sille

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #18 Dato: 29 Maj , 2009, 09:16 »
Jeg tror altså ikke at salt i hønsefoderet er nogen god idé. De får rigeligt gennem en varieret kost - og det gør vi andre sådan set også. Hvis de får kalk og D-vitamin samt diverse spormineraler nok (og det gør de i kosten) så er det hønen, der er problemet og ikke fodringen. Den kan have en infektion eller optage vitaminer og mineraler dårligt i tarmsystemet. Den kan også have lagt æg så længe at depoterne er brugt op. Hvis det var ALLE hønsene i en besætning, der lagde mærkelige æg, så var det nok fodringen man skulle se på.
Held og lykke med dem. Som regel går det jo over af sig selv.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

hoejberg

  • Gæst
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #19 Dato: 29 Maj , 2009, 09:20 »
Den opskrift jeg har på hønseguf er der lidt salt . Kun en lille smule.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #20 Dato: 29 Maj , 2009, 09:22 »
Det er vist den opskrift her fra forum, det er også den jeg bruger  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #21 Dato: 29 Maj , 2009, 12:45 »
Det er nemlig den her fra Forum ;D

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #22 Dato: 29 Maj , 2009, 12:58 »
Kan stress give vindæg?

Fra andre kræ kender man jo, at de fælder osv. hvis de bliver stressede, og der bliver skrevet, at den (formodet) skyldige høne er helt skaldet af hane-fryd. ;D
Hvis al den opmærksomhed nu faktisk stresser hende, kunne man så forestille sig, at det er det, der giver vindæggene?