Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hinde eller vindæg  (Læst 14573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
hinde eller vindæg
« Dato: 29 April , 2008, 21:42 »
Jeg er den lykkelige ejer af 2 dværg silkehøner som skulle være i æglægning. Jeg har dog siden jeg fik dem for knap 2 uger siden flere gange fundet vindæg. 3 af gangene har de været under siddepinden og er kommet i løbet af natten. Jeg får også almindelige æg, med fin skal på, men maks 1 om dagen. De yndigste små æg, der bringer lykke især hos de små børn i huset.  ;D

Jeg strør grit ud foran hønsehuset, hvor de har fri adgang til en del af haven. Jeg fodrer med startfoder (da jeg også har en lille flok kyllinger) og korn, primært hvede samt selvfølgelig hvad de ellers kan finde i haven. Min plan er at når startfoderet er brugt op, vil jeg købe og fodre med æglægningsfoder, men på grund af den begænsede holdbarhed på startfoderet vil jeg bruge det op først, så der er ikke er rester der bliver for gamle.

Skyldes hindeæggene at de er blevet "stressede" over flytningen, hvor de er blevet delt fra den sædvanlige flok og har fået en ny stor kylling med i gruppen? Et nyt sted og nye mennesker. Den ene høne var før jeg købte den begyndende skruk og manglede fjer på brystet. De er dog vokset ud, og den ser pæn ud, og i hvert fald ikke længere skruk. Hænger hindeæggene sammen med disse forhold eller skyldes det at jeg ikke fodrer med æglægningsfoder ???  Kan hindeæg også være noget genetisk???
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #1 Dato: 29 April , 2008, 22:40 »
Det er altid en god ide at have skaller til hønsene. :) Man kan købe det hos DLG.
Men hvis det var mig ville jeg begynde at give æglægningsfoder, da startfoder kun er til kyllinger og skrukhøns, der jo ikke ligger æg
Om det er genetisk ved jeg ikke.
« Senest Redigeret: 29 April , 2008, 22:42 Fra Sussexmor »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #2 Dato: 30 April , 2008, 00:52 »
Hej Helle.

Vindæg kommer af og til, særligt ved nybegynderhøner. Hvor gamle er de?

Startfoder er fint foder til silker, jeg ved mange opdrættere bruger det, fordi der ikke er så meget spild ved det, fordi hønsene ikke leder i det efter noget godt - de kan nemlig rigtig godt li det.

Startfoder er fint til mindre og energiske høns, men for kraftigt/fedt for rolige store høns, så jeg synes din plan lyder helt fornuftig.

Du giver også grit, så det er ikke det. Jeg tror det er umodenhed.

PS. Helle jeg synes du skal komme gritten op i en beholder. Det er ikke så godt at lægge foderet og skallerne på jorden, med mindre de spiser det med det samme. Det er primært i jorden de farlige bakterier er, fordi hønsene jo ikke har et bestemt hjørne de bruger som toilet.


Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #3 Dato: 30 April , 2008, 23:08 »
Hvis hønen er i underskud af et bestemt vitamin (jeg kan ikke huske hvilket vitamin det er) så optager den ikke kalken særlig godt. Selvom man så tildelte alt det kalk den kan æde ville der stadig ikke komme noget positivt resultat.
Så måske skulle du prøve at tilsætte en vitamin blanding. Evt. Vispumin som blandt andet forhandles her
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=865

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #4 Dato: 30 April , 2008, 23:11 »
Det er D-vitamin, hvis dette mangles, er optagelsen af kalk ikke særlig god, skriver de andre steder.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

MartinJ

  • Gæst
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2008, 06:20 »
lidt mere pedanteri- D3 vitamin eller cholecalciferol

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #6 Dato: 23 April , 2009, 17:36 »
Jeg har nu med jævne mellemrum haft vindæg, som er smattet ud over de andre - øv. Skulle det ikke være nok, at de får en varieret kost (æglægnigningsfoder + alt det grønne de kan æde + skaller + hønseguf + majs + solsikkekerne ++++++++ alt mulig andet)?
Hilsen Sille

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #7 Dato: 23 April , 2009, 17:53 »
Er det unge høns der lige er begyndt at lægge æg?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #8 Dato: 23 April , 2009, 22:51 »
Det kan være unge, der lige er begyndt at lægge, eller andre der har holdt pause, eller mangel på kalk til at danne skallen, endelig er der en sygdom der også kan gøre dette, ved ikke lige hvad den hedder, men mener at have læst det et eller andet sted.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #9 Dato: 24 April , 2009, 10:41 »
De har lagt æg i et år nu, så unge kan man vel ikke kalde dem. Skal jeg give dem vitaminer for en sikkerheds skyld?
Hilsen Sille

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #10 Dato: 25 April , 2009, 02:01 »
Hvis ellers deres kost er noget blandet, og med grønt, så skulle de få de vitaminer de har brug for.
Har du kikket på sækken med hønsefoderet, kan være dette også er tilsat vitaminer?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2009, 11:22 »
Nu er mine høns desværre også begyndt at lægge vindæg, de kommer om natten og ligger på møgbrættet om morgenen. Altså en af dem.
Deres kost er god og varieret, de får blandede korn, æglægningsfoder, skaller, hønseguf m vitaminer, alt hvad de kan finde i haven, hvor de går hele dagen, diverse fra køkkenet, så det er ret ØV  <W
Nu har jeg så tænkt, lidt og fået en idé efter at have læst i Stefan Hestnes' bog "Succes med høns i haven", han skriver noget om æggelederbetændelse, som kan give en våd og tilsmudset rumpe, og det har min ene araucana (hun har det i øvrigt godt, men lægger ikke æg pt) SH skriver faktisk at det kan smitte via hanens trædning af hønsene  :(
Kan det tænkes at araucanaen har æggeliederbetændelse, og kan det tænkes, at hun nu har smittet de andre så de lægger vindæg?
Det skal siges at ingen af de andre høns er snavsede eller våde bagi, og min anden araucana lægger fint med gode æg, som jeg lige har fundet igen igen.
SH skriver at der ikke er nogen kur!
Nu er gode råd sandelig dyre.
HVIS?? Jeg kommer af med hønsene <W vil hanen så stadig have smitten i sig, eller er det bare sådan lidt i retning af at han får lidt snask på sig og tørrer det af på den næste, svarende til bakterier på uvaskede hænder?
Åh nej, hvad gør jeg?
Skrukkerne kan vel gå fri eller de kan måske også være smittede?
Skrækkeligt perspektiv  <W <W
« Senest Redigeret: 27 Maj , 2009, 16:23 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #12 Dato: 27 Maj , 2009, 15:11 »
ÅÅÅÅh nej. :'(
Har du prøvet at give dem levertran ???
Der er da værd at prøve inden du "kommer" af med hønsene :-[

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2009, 23:25 »
Jeg har en silkehøne som, også giver et vindæg en gang i mellem, jeg giver hende en spiseske fuld grov salt blandet i foderet, og så går der ca. et par måneder inden at hun lægger vindæg igen.

Der er noget med at, salt binder kalken tror jeg nok. ???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hinde eller vindæg
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2009, 07:34 »
Så jeg kunne måske blande salt i hønseguf?
Jeg er ikke helt sikker på, hvem af hønerne det er, ud over det er den ene af mine to guldhalsede.
Kan de andre tage skade af saltet?
Kan hønsene overhovedet lide salt?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk