Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår må moskusænder lukkes ud  (Læst 4115 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Dato: 01 April , 2020, 07:37 »
Vi har fredag i sidste uge fået en lille flok moskusænder, som lige nu går i en lille indhegning, indtil de har lært, at det er her de bor (vi startede med at have dem frit i haven, men fortrød hurtigt, da de fløj omkring - nu har vi klippet svingfjerene  ;)).
Det er svært at finde frem til, hvor længe de har behov for at være der, før de får lov at gå frit i vores have, som er ret stor, men de fleste steder hegnet godt ind, men vi har jo selvfølgelig ikke lyst til at de stikker af igen.
Hvornår kan vi lukke dem ud om dagen, og hvordan får vi dem ind igen om aftenen?
Vi er nye med ænder, så gode råd er meget velkomne :)

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #1 Dato: 01 April , 2020, 19:44 »
Hej moskus ænder er meget nemme at træne.du har kun brug for lavt hegn hvis du sørger for at den ene vinge er klippet. Dog hvis du vil undgå ræven kommer forbi så få dig et dyrehegn som er kraftigt sæt det inden for din hæk. Vi bruger palle huse da de nemt kan flyttes. Hvis du starter med at have lille hegn rundt dit andehus og så gænge du dem ind hver aften før sol nedgang. Det hjælper at sætte mad i deres hus hvis der er plads til det, vi fodre bla om aften. Efter få dage ved de at de skal ind i deres hus og vil selv gå ind og evt vente på maden. Vi har gradvist lavet deres indhegning som vi flytter rundt, større og større i takt med at de vokser . De lære hurtigt at de hører til . Men husk hvis de ikke kender stedet så kan de godt finde på at gå deres vej, hvis de finder en vej ud.

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #2 Dato: 01 April , 2020, 19:54 »
For os har det været en god ting at have dem meget i hænderne, de kan godt lide at blive kælet. Jeg vil stadig bruge hegn så der er kontrol over hvor de er og evt hvilke planter de er i nærheden af. Ikke alle have planter er godt for dem.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #3 Dato: 02 April , 2020, 11:22 »
Rikke D, pallehuse, det lyder interessant. Vil du dele et billede?

Offline Maria S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #4 Dato: 02 April , 2020, 12:31 »
Tak for svar.
Jeg gik straks i gang med at bygge et pallehus her i formiddag, for det var da en god ide. Har forsøgt at vedhæfte et billede. Så må vi se om vi overdækker det mere, men det giver da noget læ.
Vores have er over 6000 m2 (plus 1 ha nyplantet skov) - det hele er hegnet ind, på nær vores indkørsel, som dog ligger ret langt fra deres gård. Jeg har hegnet et midlertidigt område ind til dem her i formiddags - så må vi se om de overhovedet vil derud  ;D
Det er voksne ænder, så de er jo ikke så meget for at blive taget op. Men deres vinge er klippet, så de kan ikke flyve, hvilket gør det noget nemmere, end da de kunne flyve fra os  ;)

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #5 Dato: 02 April , 2020, 18:29 »
Super Maria,
hvis du kan finde nogen flere og tage brædderne af og bruge dem til at lukke mere af på den højre side.
Sørg for at de er skruet sammen så holder de bedre i storm. Brug en palle eller en plade til at lukke fronten af med. Du kan kommer en presenning over så de kan ligge i tørvejr vi lægger godt med halm i bunden. Presenning må ikke lukke helt af. Hvis man vil kan man også lave et omvendt V med to paller og plade i begge ender.
Det er ok at der er lidt træk hos ænder hvis der er alt for tæt så for de nemt lungebetændelse.
Vores nye palle huse bruger vi palle i bunden med et volierenet oven på, der efter 3 palle rammer  på skære et hul og på toppen lægger en plade med tagpap så holder det rigtig længe.. nogen gange har vi brugt 6 beton fliser  40 x 40 cm vi kommer stadig volierenet over dem også. Vi lukker hullet med en plade og en flise til at holde den på plads.

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #6 Dato: 02 April , 2020, 18:42 »
Selv om din ænder er voksne så bliv ved med at tage dem op . Vi sidder tit i deres indhegning på en stol med dem i skødet kæler og snakker med dem. De bliver mere og mere rolige de kan godt lide selskab.
Vi har en kæmpe gase Anton han vil også på skødet 😅.

Offline Maria S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #7 Dato: 03 April , 2020, 06:31 »
Tak for den udførlige beskrivelse :)
Jeg har skruet pallerne sammen og vil også supplere med flere brædder på siden og ovenpå + evt presenning. Men de er ikke vant til at gå ind i et hus så jeg vil lige lade dem vænne sig til det først. Jeg havde egentlig bygget et fint lille hus til dem af kalmarbrædder men det nægter de at bruge. De står ude i regn og blæst  ::) så nu bruger jeg huset til redekassen - som de dog heller ikke har brugt endnu...
Jeg fik ikke lige fat i hvad årsagen er til hønsenet i bunden? Er det ikke træls for dem at gå på?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #8 Dato: 03 April , 2020, 18:53 »
Smarte andehuse. Det vil jeg huske næste gang der er tilbud på pallerammer.

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #9 Dato: 03 April , 2020, 19:43 »
Marie jeg køber mine i jem og fix , tjek nettet de er billige der de har også plader der er skåret der passer til låg men det skal ikke være mdf for de suger meget fugt og holder ikke længe.

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #10 Dato: 03 April , 2020, 20:00 »
Maria set er volierenet vi bruger det er for at rotte sikre så de ikke tager unger eller bidder ænderne . Rotter kan bide igennem alm hønsenet, mår kan også komme ind når man bruger paller i bunden uden volierenet.

 De tager ikke skade at være ude i all slags vejr. Men der er regler om at de skal have ly for vind og vejr. Ved at træne dem til at gå ind så lærere de dig at kende og du kan tik enhver tid få dem ind hvis det skulle være nødvendigt.  Vi bruger det for at beskytte vores da der er ræve, mår og rovfugle i området. Vi sætter en løbegård op til hullet nogle dage før æggene klækkes for at beskytte mor og unger. Mor kan stadig snakke med de andre i flokken og unger kan lege i sikkerhed.
Hvis Jeg var dig ville jeg sørge for at der er in hegning så de ikke kommer i indkørslen og eller ud på vejen. Ænder flytter sig ikke lige så hurtigt som høns og det vil være synd hvis de blev kørt ned. Det er heller ikke rart at de sider lige foran hoveddøren 😂. Pas godt på dem de kan blive meget gamle vi har en på 14 år 😀

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Hvornår må moskusænder lukkes ud
« Svar #11 Dato: 03 April , 2020, 20:03 »
Der skulle stå skider foran hoveddøren 😂😂😂