Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: farm-butler - intelligent åbne/lukke enhed til hønselemmen - erfaringer?  (Læst 5609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Hej dff

Nogle der har erfaring med denne automatiske hønselem.: farm-butler

http://farminggadgets.com/index.php/farminggadgets/farm-butler/

selv lige anskaffet mig et hønsehus børnenes kyllinger/høns og tænker at vi skal have noget automatik til lukning af lem om aftenen.

Skal lemmen lukkes om aftenene kan den ikke stå open? er helt grønt inden for dette det mest konen og børnenes hobby.

mvh JJfam

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Kender ikke dette mærke, men det kan da en hel del - ud over at åbne/lukke for hønsene.

Det er uomgængeligt det bedste at lukke for hønsehuset hver aften. Lige siden Jernaldermennesket har haft dyr i sin varetægt, har de sørget for at dyrene blev sikret mod rovdyr om natten.
Så dels sikre du, at ræv og mår - bla - ikke kan tage dyrene. Høns er natteblinde og fuldstændig prisgivet hvis de bliver angrebet i mørke. I dagslys kan de i det mindst flygte, når de ser et rovdyr, men ikke altid komme væk alligevel.

En lukket lem giver også læ, så det ikke blæser/trækker, fyger med regn/sne på dyrene om natten.

Automatisk luk og åben er en stor behagelighed - for dig  ;), du skal ikke skynde dig hjem fra en hyggelig aften for at lukke - du glemmer heller ikke at lukke  :D, og så forstyrrer det ikke din morgensøvn at få åbnet.

Hel og lykke med projektet.


Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
har anskaffet mig sådan et hønsehus her



Så de er jo i et bur? hvad trådnet størrelse skal man bruge ? tænker ikke det net der sidder i er så tykt igen.

JA jeg tjekkede lige hvad der var af muligheder ville egentlig lave noget selv men igen det skal bare fungere...også fald jeg over denne "smarte" hvor der var flere muligheder med overvågning af temp osv. Så kunne man tænde for noget varmelampe hvis det blev koldt eller vinter sikre drikke vand.

Vil gerne automatisere vand og mad så kigger lidt på vand niples til vand delen...og youtuber auto feeder hvor der ikke spildes så meget fodder og med stor kapacitet så man kun skal tilse dem engang ugen.

i "gården" skal de bare have lidt jord at hakke i eller kan hvad er gode omgivelser for dem? har pt kun 4stk små kyllinger som mener det dværg arten så de bliver nok ikke så store?
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2019, 14:56 Fra JJFam »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Vil gerne automatisere vand og mad så kigger lidt på vand niples til vand delen...og youtuber auto feeder hvor der ikke spildes så meget fodder og med stor kapacitet så man kun skal tilse dem engang ugen.

engang om ugen, den går ikke !!! Du skal dagligt tilse dine dyr. Sikre dig ingen er kommet til skade - at der er mad og vand, især det sidste er et must, vand er livsnødvendigt også for dyr. Hvordan du skaffer foder og vand er underordnet, det er kun for din egen skyld det kan være behageligt at automatisere det, dyrene er ligeglade.

Det viste hus kan godt rumme meget få dyr. Hvis jeg skulle bestemme - men det skal jeg ikke - så ville jeg lade dyrene få frit adgang til området uden for den faste gård. Når du har tid til at være omkring dem og sikre de kommer ind om aftenen.


Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Selvfølgelig se til dem om der æg daglig men tænke på mad og vand så dan ikke skylde fylde ofte op der så det hold længere tid.

Pt. har vi 4 dværg wyandotte men hvor meget plads skal man regne pr høne? tænker at laver en sidegård på 2x2mtr? vil det være rigeligt til dem at gå rundt på`?

ang vand er det et must at det afkølet eller hvordan? temp?

Hvor højt oppe skal sovepinden være oppe i og hvad skal dimensionerne være for dværg wyandotte typen? kan se den der er i huset er ret højt oppe og den er rund nok 25-30mm i dia.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Ja den farm butler er da godt nok avanceret. Jeg har stor glæde af disse åbne-lukke ure, men har dem i  billigere versioner. Til lyset i hønsehuset, bruger jeg bare almindelige tænd-sluk ure. Jeg kan ikke huske hvor meget plads man som tommelfingerregel siger høns skal have. Mine render frit rundt i haven meget af tiden, hvilket kompenserer for de små stammehuse, jeg har dem i.

Det hus, du har købt skal du huske at give en ordentlig gang træbeskyttelse med det samme, så det holder. Ellers går der som regel hurtigt råd i træet, på de modeller.

Offline Vibeke P

  • Bruger
  • Indlæg: 23
    • Rosenbud
Den er da smart, men dur kun til android telefoner. Så hvis man har mac og iphone virker det ikke. Så er det nok lettere med en Chickenguard. Det er markedets mest simple model og opfylder alle behov for åbne/lukke i hønsehuset
Den lykkelige ejer af https://rosenbud.dk - en webshop, hvor du kan finde specialudstyr til dine høns

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Jeg er helt enig med Hans- Kurt! Har man høns, er det ens pligt at holde øje med at alt er ok HVER DAG. Er det ferietid, er det ok, at mad og vand er automatiseret, men der skal stadig være mennesker, som kan tilse hønsene, og helst hver dag, og gribe ind hvis noget går galt.
Det viste hønsehus kan være ok til overnatning, men størrelsen af hønsegården kan man efter min mening ikke byde bare to høner  :-\
Måske tilføjer du 4 m2 hønsegård senere.......hvis det ellers sker.....
Har man høns, er man nødt til at lukke dem ud i haven, alt andet er urimeligt overfor dyrene.

Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Kan de ikke finde på at stikke af hvis man bare slipper dem ud i haven? der skal vel stadig være indhegning så de ikke laver lort over det hele? Hvilke grønsager kan høns indtage så ville jeg plante noget af det i gården så de kunne få lidt af det.

farmbutler kan styres fra browser det ikke bundet op til enhed udfra hvad jeg kan se.

Jo jeg gav huset en omgang træbeskyttelse så det skulle helst holde ellers må det få igen om nogle år.

Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Er der ikke en forum område der hedder "Vis dit Hønsehus" eller lign så man kan se hvordan folk har laves deres setup?

Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Inde i huset når de bliver lukket inde skal der være en lille lampe eller deft ikke nødvendig???sover de bare når det bliver mørkt?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det er ikke nødvendigt med varmelampe til voksne høns om vinteren, der må bare ikke være træk eller fugtigt.
Det er ikke nødvendigt med lys i huset om aftenen, snarere tværtimod, hønsene vil sætte sig på pind i tusmørket.
Glem tanken om at kunne få noget til at gro på så lille et areal, det kan ikke lade sig gøre, hønsene vil fjerne det.
Vand behøver ikke at være afkølet, men i den varme tid er det vigtig at skifte dagligt eller minimum hver anden dag.

Jeg synes, dit hønsehus og især hønsegården er MEGET lille, jeg ville ikke byde mine høns så små forhold. Huset er da ok til overnatning, men hvad med de dårlige dage til vinter, hvor hønsene måske ikke kan komme ud? Hvad nu hvis vi får staldpligt pga udbrud af fugleinfluenza?
Det ville jo næsten svare til at holde burhøns.

Siddepindene skal ikke være runde, det dur ikke, lægter, hvor de skarpe kanter har fået en tur med grovfilen, er bedst. Ellers kan hønsene få ødelagt brystbenet, som hviler på pinden om natten.

I øvrigt held  og lykke med hønsene, de er en daglig glæde, madspild er ikke-eksisterende i en familie med høns, og der er næsten ikke noget så hyggeligt, som en flok høns der går rundt og pludrer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JJFam

  • Bruger
  • Indlæg: 8
selve arealet i buret er 80x240 men tanken er at der skal lave ngoet gårds plads i siden så de kan gå der på 2x2mtr.

ok pinden er rundt pt men dvs lægte med 38x57 så det den smalle side opad og så lige runde kanter med en en grov fil som er bedst egnet til at sove på?

https://www.jemogfix.dk/skillerumslaegte-38-x-57-mm-x-3-6-m/4110/038057-0360/

hvornår finder de selv ud af hvor hjem er hvis man skal lade dem gå frit?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Enig med Marianne Vedel mht pladsforholdene.

En uges tid i gården og de vil søge hjem når det bliver mørkt, eller må du hjælpe dem de første gange.