Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye Araucana og om farver  (Læst 3563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Nye Araucana og om farver
« Dato: 22 Oktober , 2009, 19:52 »
Jeg var på Hannover udstillingen, og havde med hjem 1 sort hane og 2 blå høner som forhåbentlig giver mig nogle blå kyllinger til næste år.

Jeg tog billeder af alle farver der var undtagen de spættede da de ikke var ret spættede at se på i forhold til dem Jørgen har haft billeder af her på forummet, desværre kan jeg ikke lægge billeder fra kameraet over på pc lige pt, men det arbejder jeg med at få udstyr til i den kommende uge.

Det var interessant at se de farver og det fik mig til og tænke på hvilke farver vi egentlig har i Danmark udover blå, hvid, sort, vildt og spættet ? Blandt andet var der blå hvedefarvet(tror jeg det hedder) som faktisk var rigtig flot selvom det blå så ud til at ligge i dunfjerene og ikke i de øverste. Men det gav dem en meget flot farve som var lidt "renere" end ren hvedefarvet.

Det var under alle omstændigheder lærerigt at se araucana udstillet i de forskellige farver og jeg kunne da læse en lille smule af bedømmelserne.

Engang med tiden kunne jeg godt tænke mig at have 1,2 i alle farver gående med rimelig pæne dyr ikke så meget til avl måske men fordi jeg synes Araucana er noget specielt at se på som man ikke ser alle andre steder.

Så går det efter planen vil jeg lægge billeder op af mine nye dyr, og af de farver der var hvis ellers billederne er fornuftige at se på  ;)


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nye Araucana og om farver
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2009, 22:51 »
Det lyder rigtig spændende, Michael  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nye Araucana og om farver
« Svar #2 Dato: 22 Oktober , 2009, 22:58 »
Tillykke med de nye høns! Hvis du får æg i overskud til foråret er jeg muligvis interesseret ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nye Araucana og om farver
« Svar #3 Dato: 15 November , 2009, 10:38 »
Øv øv..

De billeder som ellers så fine ud på kameraet var desværre ikke noget værd til og lægge op til jer  :-\

Men så er det da godt at Jørn har så mange som så flot viser standard og farver af de forskellige araucana...og alle de andre racer  ;)

Blå hvedefarvet er jeg godt nok skudt i og få fat i på et tidspunkt som næste skridt måske....efter de blårandede som jeg glæder mig til at få til næste år.