Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger kvaster og skæg..  (Læst 3195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Kyllinger kvaster og skæg..
« Dato: 02 ſeptember , 2009, 19:50 »
Jeg fik jo de her kyllinger for ca 1 uge siden...

Jeg har nær studeret dem og som jeg kan se så har 2 en kvast hver, 2 har skæg og 1 har ingenting at se.

de 2 hvide dværg araucana har måske en lille smule skæg men jeg er ikke helt sikker, men tror faktisk den ene får et enkelt fjer på rumpen.

Så er det lige jeg spørger....

Hvis de har en kvast så får de vel ikke begge 2 når de vokser til vel ? men kan sagtens give kyllinger med kvaster da de så har genet som jeg har forstået det.

Hvis det ser ud til de får et enkelt fjer hvor der sku ha været en gump så bliver den der vel og de er ikke til udstilling ?


Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kyllinger kvaster og skæg..
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2009, 21:34 »
De 2 kyllinger du har med kvaster i den ene side, får formodentlig ikke kvaster i den anden side, når de ikke har det nu.
Arvegangen efter genet for kvaster er med ufuldstændig pennetrans, dvs. at genet ikke kommer til fuldt udtryk altid, så i et kuld, hvor f.eks 50% har kvaster vil kun en lille del få store kvaster i hver side, resten vil så få mindre kvaster, eller kun i den ene side.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

  • Gæst
Sv: Kyllinger kvaster og skæg..
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2009, 08:41 »
Jeg har ikke forstand på udstillingsdyr, men vil ønske dig Tillykke med dine kyllinger.

Det kunne være sjovt, hvis nogen kunne finde et billede af de der vorter som skal bære tufterne.

Som nybegynder udi racehøns har jeg i hvert fald aldrig gået så tæt på mine forrige høns at jeg har kikket dem i og ved ørerne.

VH Gunni.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Kyllinger kvaster og skæg..
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2009, 21:13 »
Øv øv så bliver der nul chance for udstilling af disse kyllinger  :-\

Jeg ved ikke hvordan de vorter ser ud, men kan se at de har dun kvaster og skæg og vidste godt man kan se det så tidligt  ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kyllinger kvaster og skæg..
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2009, 23:02 »
Nej nok ikke lige disse, men du må holde tungen lige i munden og lave nogle kyllinger på dem. De skulle jo være super avlsdyr
Nu tilbage som Johanne Schiødt