Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fugleinfluenza  (Læst 2306 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
fugleinfluenza
« Dato: 04 Februar , 2024, 22:23 »
Uha det kommer tæt på det fugleinfluenza. Lige nu er det 0 besøg af familien, for min nevø ligger indenfor 10 km zonen med sin hønsefarm, det er godt nok ikke ham der er ramt men han bor kun ca 4 til 5 km i luftlinie derfra. Jeg håber sådan han slipper for han er kun en stor knægt så han skulle ikke gerne knækkes på det her.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: fugleinfluenza
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2024, 06:41 »
Jeg tror ikke, der er den store risiko for, at din nevø eller andre med en lille flok høns i haven bliver ramt i området.

Hvis du ser på, hvad der sker på Sjælland lige nu, så er 4 kæmpe kalkunfarme blevet ramt af FI-smitte inden for meget kort tid. De ligger alle i Syd-vestsjælland og sikkerhedszonerne overlapper hinanden, men INGEN af de sikkert hundredevis af små private hønsehold i området er blevet smittet - og det på trods af at FVST bliver ved med at messe om, hvor farligt det er med fritgående høns og alle de influenza-ramte syge vilde fugle, som dropper deres inficerede prutter ned over de steder, hvor hønsene lever og fouragerer dagligt.

Det vigtigste er at sørge for ikke at bruge samme fodtøj inde i hønsehaven, som man bruger andre steder og selvfølgelig kræve det samme af eventuelle gæster.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2024, 06:43 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: fugleinfluenza
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2024, 06:51 »
For det første kommer knægten ikke brasende over til os lige nu og ej hans mor og far som hjælper ham meget. Og så ville jeg da også blive overrasket hvis jeg blev ramt for der kommer ikke andre end mig og jeg vader ikke rundt i det samme fodtøj. Og så her en af dagene får jeg rugeæg af barnevelder, det bliver spændende.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: fugleinfluenza
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2024, 09:28 »
Der ligger masser af vand omkring og hos mig. Tusindvis af ænder, gæs og svaner holder til i disse søer. De flyver også hen over min hønsegård, som er overdækket. Rundt på markerne ligger der døde fugle. Ikke massevis, men alligevel. Det kan ikke lade sig gøre, at færdes på min matrikel og ind hos hønsene uden risiko for at tage noget med ind. Det må jeg så leve med og indtil videre går det jo fint.

MEN, hvad sker der rent faktisk, hvis jeg får fugleinfluenza hos mine høns?
Stiller de så op i hvide dragter og masker, og ender jeg med en bøde, fordi de helt sikkert kan finde et eller andet, jeg ikke har gjort godt nok?
Jeg må indrømme, at det skræmmer mig mindst lige så meget, som at mine høns bliver syge.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: fugleinfluenza
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2024, 19:32 »


MEN, hvad sker der rent faktisk, hvis jeg får fugleinfluenza hos mine høns?
Stiller de så op i hvide dragter og masker, og ender jeg med en bøde, fordi de helt sikkert kan finde et eller andet, jeg ikke har gjort godt nok?
Jeg må indrømme, at det skræmmer mig mindst lige så meget, som at mine høns bliver syge.

Marie - hvis tragedien mod forventning skulle ramme dine høns, så ja, vil der komme folk i hvide beskyttelsesdragter og masker og ordne alt det, der nu skal ordnes.

Du skal ikke bekymre dig om bøde. Hvis du sørger for IKKE at fodre undenfor under åben himmel, er der ikke længere nogen form for restriktioner eller krav vedr. indspærring eller overdækning af hønsene, hvis du har under 100 individer.
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2024, 04:49 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: fugleinfluenza
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2024, 21:59 »
jeg er også selv oppe at køre for det fugleinfluenza som er brudt ud i Tinglev er godt nok ikke min nevø men han ligger 4 til 5 km derfra, har forbudt familien at komme på besøg, men ellers er jeg helt rolig efter at Helle skrev det sjældent rammer os små. Og min gård er også overdækket med gennemsigtig tag og tætte masker rundt om så jeg ville blive overrasket hvis det kom til mig. Så pøj pøj det skal nok gå
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: fugleinfluenza
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2024, 08:41 »
Tak Helle
Så blev jeg den bekymring mindre. Jeg tror, at der er mange, der går rundt med den samme.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: fugleinfluenza
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2024, 16:46 »
Jeg har fattet, at vilde fugle kan sprede fugleinfluenza.
 Men de smittede tamfugle er jo stakkels individer, der aldrig har haft kontakt med fri luft.
Hvor godt undersøgt er det, om foderbiler bringer smitten med?
Jeg savner i høj grad "ekspertise", der bunder i solid forskning.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: fugleinfluenza
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2024, 19:15 »
Jeg er helt enig.
Det er ikke nemt at gennemskue hvad det egentlig handler om. For det er, som du siger ikke manglende overdækning, der gør at kalkunerne bliver smittet.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: fugleinfluenza
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2024, 07:29 »
Det er frygtelig læsning - det er jo i 10.000 der smittes. En af mine kusiner sagde for 40 år siden, at salmonella var dyrenes måde at fortælle os mennesker, at vi skulle skamme os - at holde så mange dyr spærret inde på en gang. Hendes tanker omkring det kommer ofte til mig, når jeg læser om den ene efter den anden kæmpebesætning bliver aflivet.
Havde de nu levet i flere grupper bestående af meget færre dyr. Ja så kunne flere vel have undgået at blive smittet.
Men disse tanker dur jo ikke i vores "Det må ikke koste for meget" kultur .

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: fugleinfluenza
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2024, 09:28 »
Ja, der er ikke nogen tvivl om at vi burde skamme os. Helt grundlæggende.

Men ved vi faktisk om fugle, der lever i mindre grupper og måske endda i fri luft, bliver mindre syge?

Jeg har forsøgt at læse om det, men det er ikke meget, jeg kan finde.

Nu er der heldigvis blevet lempet på restriktionerne for hobbyhøns, men for bare et par år siden, skulle vi holde dem inde. Det er jo netop de dyr, der bliver holdt inde, der bliver syge.
Og det med nettet der skulle være over hønsene, hvornår har et mågenet bremset en klat andelort?
Jeg har som mange andre meget svært ved at forstå, hvad det her egentlig handler om. Manglende viden, manglende vilje, eller?

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: fugleinfluenza
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2024, 22:34 »
Hvem bestemmer egentlig? Videnskablige undersøgelser eller sagsbehandlere?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: fugleinfluenza
« Svar #12 Dato: 16 Februar , 2024, 17:31 »
så er der 20.000 høns der bliver aflivet i dag d 16-02-2023 kun få km fra mig. Det er høns der producerer rugeæg.
Det er da osse f... som det bliver ved.
Denne flok kommer ALDRIG ud i fri natur, så -------- hvorfor smittes de ??? - - dyrepasser der slæber skidt og møj ind ?, mon ikke der er ekstrem påpasselig, det skulle man tro. Får det da aldrig en ende . . . .

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: fugleinfluenza
« Svar #13 Dato: 16 Februar , 2024, 21:26 »
ja det er f..... Jeg har selv lige bedt min søster og svoger om at holde sig langt væk. Måske overreagerer jeg men. Deres søn har større hønseri og de hjælper ham og nu er der 2 andre hønserier inden for en radius af 4- 5 km i luftlinie som fik det og er blevet slået ned. Så jeg lover dig knægten holder vejret i den her tid. Det ville være så synd hvis det skete for ham også for han er kun en stor knægt, og når de ikke er ældre kan de nemt få et knæk af sådan noget.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner