Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana påvirkning af blandingskyllinger  (Læst 4027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Araucana påvirkning af blandingskyllinger
« Dato: 05 Juni , 2012, 23:12 »
Jeg har en haleløs araucana skruk, der har 8 blandingskyllinger af et miskmask af bl.a. sussex, isa warren, div. blandingshøner og faderen er en landhane eller en meget stor hvid hane. Damen jeg har fået æggene fra var på besøg og hun kommenterede på at kyllingerne opførte sig meget anderledes end hendes kyllinger normalt gør. Alle hendes kyllinger bliver også ruget ud af skrukker.
Den store forskel mellem hendes og "mine" kyllinger er bl.a. at "mine" kyllinger alle sammen går og strækker hals, hver gang de hører en ny lyd. De går også hele tiden mere opret (lodret) end hendes kyllinger gør. Kan min araucanaskruk virkelig have så stor indflydelse på kyllingernes "kropssprog"? Skrukken bruger halsen meget og bliver 20 cm højere når hun skal tjekke hvad der sker i området, så kyllingerne efterligner hende åbenbart. Det er ikke noget problem, jeg undre mig bare over, at der kan være så stor forskel på opførslen af kyllingerne. Har nogle af jer med haleløse araucana oplevet det samme m.h.t. om deres opførsel "smitter"?
Venlig hilsen
Liv

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana påvirkning af blandingskyllinger
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2012, 23:24 »
Vores maskinudrugede Araucana-kyllinger er også meget langhalsede når der sker noget nyt og spændende. Men der er nok ingen tvivl om at adfærden også kan tillæres. Så blandingskyllingerne gør vel som MOR når der er gang i tingene ::). Det kunne være lidt sjovt at prøve med endnu et hold. Her har vi Le Bresse kyllinger (maskinudrugede) for første gang. De er MARKANT mere stille og uinteresserede i deres omgivelser end de tre første ruge-runders resultater af Araucana-kyllinger - selv om de går i det samme kyllingebur ::). Til gengæld er der tydeligt mere kød på Bresserne. Så de ligger meget og småsover mens de vokser. Araucanerne er nogle rigtige salsahøns, der skal have noget sjovt ud af livet.
Jeg tror faktisk at vi skal prøve at lade en araucana udruge nogle Le Bresse næste sommer bare for at tjekke dine observationer. Men hvorfor ikke - sådan er det jo også med børn -miljø vigtigere end arv...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Araucana påvirkning af blandingskyllinger
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2012, 10:38 »
Tak for dit svar. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at have nogle Araucana-kyllinger engang, de lader til at være lige så sjove som de voksne høns.  /o

Det kunne være sjovt at høre om dine iagttagelser, hvis du lader en Araucana-skruk gå med Le Bresse kyllinger. Jeg har en meget rolig RIR-skruk gående med 4 Le Bresse kyllinger og en Brahma kylling der er en uge gamle. De går inde i hønsegården, sammen med de andre høns og kyllinger. Kyllingerne spurter rundt og min RIR forsøger at holde styr på dem. Jeg har sammenlignet dem med billeder jeg tog af blandingskyllingerne, da de var en uge gamle. De små kyllinger går mere vandret og laver ikke girafhals som de andre kyllinger gjorde. Men de virker overhovedet ikke stille og uinteresserede i deres omgivelser. De har faktisk været så nysgerrige, at jeg mistede en Le Bresse kylling og en Engelsk Araucana, da de hoppede op i det vandfad jeg havde til de store høns og som jeg af bedste overbevisning trode jeg havde kyllingesikret.  :-[ 
Venlig hilsen
Liv

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucana påvirkning af blandingskyllinger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2012, 09:55 »
Moderdyret præger da i høj grad sine unger (både ægte og uægte), for de lærer fra hende.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Araucana påvirkning af blandingskyllinger
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2012, 11:19 »
Jeg har obsereveret stor forskel i kyllingers adfærd alt efter hvilken race de er. Ikke at jeg har observeret et væld af racer, men en del kyllinger indenfor 5-6 racer.

Der er kæmpe forskel på maraner og brahmaer til eksempel. De strækker dog alle hals når der sker noget nyt, men maranerne gør det jo næsten fra dag 1, hvor brahmaerne altså lige skal bruge 1 uge eller 2 på at forstå, der er en verden udenfor dem  ;D De er godt nok sløve i optrækket...

Jeg har aldrig oplevet at kyllinger ikke er vågne og strækker hals efter noget nyt, men hvornår.... det er lige det ;)