Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere  (Læst 156906 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #105 Dato: 10 April , 2012, 13:55 »
En meget vigtig ting til alle jer som vil begynde.

I skal IKKE på forhånd sige til jer selv :

Det er for svært og besværligt at avle og udstille, jeg ved ikke så meget, jeg er ikke så dygtig osv. -

Måske ikke, men ALLE har nu været nybegyndere engang. Der er også mange som gerne vil hjælpe rundt om i det ganske land fra klubberne, specialklubberne eller rutinerede avlere.
Man skal dog bare henvende sig og være oprigtigt interesseret, for der er ingen som er tankelæsere.

Man kan dog også være uheldig og støde ind et par gamle sure m/k, for de findes desværre overalt. Men lad dem ikke ødelægge det på forhånd og lad dem ikke forpeste vores andres glæde ved fjerkræ hold.

Udstillinger er både konkurrence, et vindue ud til omverdenen, hvor folk kan se racernes mangfoldighed og få en snak om dem, sammenhold og socialt samværd.

Jeg personligt har fået rigtig mange gode og hjælpsomme venner og bekendte igennem min hobby, som er avl, udstilling og bedømmelse af racefjerkræ 
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 14:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jens Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #106 Dato: 17 Juni , 2012, 00:40 »
Ved godt denne tråd er gammel men jeg er da blevet meget klogere, jeg har i flere år gået med tanken om hønsehold, da jeg så blev syg i november og udskrevet i marts, måtte jeg i gang med en ny hobby. Jeg er vandt til ekstremtt hårdt fysisk arbejde og kan ikke bare sidde på min flade, så nu er hønsene her - dog er jeg ked af jeg ikke kom i gang noget før. Men bedre sent end aldrig.

Jeg vil også gerne udstille, og har nu meldt mig ind i to tre fjerkræsklubber, jeg har Sussec og synes deres hjemmeside er noget skod, og når jeg tænker på hvor nemt det er at lave en side tænker jeg det samme om klubben - (fordomsfuld er man jo).

Jeg har fået svar på de fleste af mine spørgsmål, i denne og andre tråde (tak forum).
Meeen, hvad koster det at udstille.

Mvh
Jens Madsen

Offline Finn N R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #107 Dato: 17 Juni , 2012, 01:28 »
jeg har Sussec og synes deres hjemmeside er noget skod

Helt enig. Men Sussex hønsene fejler ikke noget, og der er da flinke folk i klubben. Men der er da også nogle folk, man som ny medlem i klubben ikke får meget glæde af.
Der er hønsedag i efteråret, og så er der generalforsamling på LU, så det er heller ikke meget der arangeres i klubben.
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #108 Dato: 17 Juni , 2012, 07:46 »
Lige et sidespring fra det oprindelige i denne tråd.

For at en hjemmeside skal fungere, så skal den passes og opdateres. Dette kræver at der er nogen, som kan og vil dette.  Mange fjerkræ folk er ældre og har måske ikke lige så meget styr på alt det moderne og derfor har heller ikke alle klubber en hjemmeside.

Vi ER så privelgerede, at der sidder en lille gruppe mennesker, som gider at bruge MEGET tid (FRITID) på at styre og holde dette unikke Forum igang.

En god ide ville måske være at tilbyde sig med hjælp til i klubberne, eller ihvertfald komme med forslag og løsninger.
For en klub er kun lige så god og aktiv, som medlemmerne gider at gøre den til. For det er ikke altid nødvendigvis bestyrelsen. Som skal foreslå og lave det hele.
I Bestyrelser sidder der nemlig også personer, som frivilligt bruger deres egen fritid på at prøve at holde det hele kørende, og som også har arbejde (alt efter alder), hjem, dyr, børn osv. som skal passes. 
Og.
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2012, 08:06 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #109 Dato: 17 Juni , 2012, 08:00 »
Hvad det koster at udstille.

Dyrene skal have faste ringe på fra DFfR, de koster 3 kr. pr. stk. + 50 kr. i admistration.

Hønsefugle skal være vaccineret mod new castle disease, dette kan koste 5-10 kr. pr. dyr. Vaccinations dage afholdes af klubberne rundt om i landet.
Svømmefugle skal ikke være vaccineret mod ND.

Stadepenge er for lokalklubber ca. 20-25 kr. pr. dyr. Og for LU  55 kr. pr. dyr.

Kontingent til DFfR er for 2013 - 480 kr. pr. år.

Kontingenter til de lokal- eller specialklubber, som man vil udstille i er 75-150 kr. pr. år.

Så er der også noget transport til og fra udstillingen.

Så det er faktisk ikke så dyrt endda.

Men det er spændende og lærerigt.

Og udstillinger er ikke kun konkurrence, det er lige så meget et P.R vindue ud til andre mennesker som kan komme og se mangfoldigheden af racer live, få en snak med opdrætterne og så selv blive inspireret til at holde racefjerkræ.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #110 Dato: 17 Juni , 2012, 10:15 »
Skal man være medlem af en lokalforening, hvis man gerne ville udstille på den forenings udstilling?
Jeg synes bare, at jeg så nogle tilmeldningsblankter, hvor der stod "gæster" på.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #111 Dato: 17 Juni , 2012, 10:30 »
Det er vel egentligt op til klubben hvem klubben vil invitere. Men for det meste kræver det et medlemsskab.

Det er jo ikke gratis at køre en klub eller for den sags skyld afholde en udstilling.
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2012, 10:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #112 Dato: 17 Juni , 2012, 10:50 »
Hej
Jeg vil gerne slå et slag for at vi afskaffer det at man skal være medlem af hver lokalforening man vil udstille i.Gør lige som i Tyskland og andre steder hvor man "kun" skal være medlem i en forening så kan man udstille i hele landet.Jeg tror at det giver flere udstillere og på den måde får man let kontigentet ind igen,man kan udstille noget mere spontant og ikke først melde sig ind i klubben.Jeg hved de fleste bestyrelser er imod dette(blandt andet min egen) da man er bange for kassebeholdningen
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

thorleif

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #113 Dato: 17 Juni , 2012, 11:34 »
Her i UK behoever man ikke at vaere medlem noget sted for at stilde ud paa alle stoerre udstildinger, og man behoever ikke fodring. Der er nogle faa shows, de fledste race-show, der det kraeves at man maa vaere medlem af race-klubben for at stilde ud. Jeg siger ikke at dette er bedre end hvad man bestemmer i andre lande, jeg tenkede bare at det var passende med en slig oplysning i denne traad.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #114 Dato: 17 Juni , 2012, 11:50 »
Jeg kan ikke forestille mig at et kontingent på 75-150 kr. skræmmer nogen. Måske kun hvis man er medlem i 10 klubber.

Desuden kan man vel ikke overkomme at udstille så mange steder eller have så mange dyr til udstilling, for det er synd at bruge de samme mange weekender i træk ??

Jeg har ihvertfald ikke tid til at udstille hver weekend. Men jeg arbejder også lidt ind imellem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #115 Dato: 17 Juni , 2012, 11:55 »
og.... Et klub-mesterskab skal maaske vaere....et klub-mesterskab?

Offline Jens Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #116 Dato: 17 Juni , 2012, 12:26 »
Nu mangler jeg bare standarten - har meldt mig ind i to lokalklubber, racefjerkræ og Sussexklubben.

Nu mangler jeg bare hønsene - men det er en biting.

Mvh
Jens Madsen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #117 Dato: 17 Juni , 2012, 12:33 »
Sådan Jens go for it   /o

Hønsene skal nok komme og husk hold dig endelig ikke tilbage med at spørge. Og benyt klubbernes tilbud, hvis der er tid til det.
Især hønsedage kan være meget lærerige.

Forøvrigt findes der mange gode Sussex ihvertfald i den hvid sort/columbia varitet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #118 Dato: 17 Juni , 2012, 12:34 »
og.... Et klub-mesterskab skal maaske vaere....et klub-mesterskab?

???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jens Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #119 Dato: 17 Juni , 2012, 12:37 »
@Lene
Jeg kan bare ikke forstå at man skal købe hele standarten for, at finde ud af hvordan en race skal se ud ???

Mvh
Jens