Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere  (Læst 163623 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #75 Dato: 30 November , 2010, 20:18 »
Du skal bare passe på at de ikke har samme fejl/problem, da det så kan forværres

F.eks hvis høne og hane begge har stor kam og hagelapper, så kan de risikere at blive for grove og stor.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #76 Dato: 03 December , 2010, 20:06 »
Altså, måske et dumt spørgsmål, men nu har jeg fået kassekortene - skal man selv skrive ringnr. på?
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #77 Dato: 03 December , 2010, 20:13 »
Ja, det skal du, på den måde kan du vente til allersidst med at bestemme endeligt, hvilke du vil have med.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #78 Dato: 03 December , 2010, 20:18 »
Tak - og ja, det kan jeg godt se fordelen i.

Hvor bliver det spændende - har gjort kassen klar idag, så mangler vi bare hønsene, men heldigvis skal de kun lige smukkeseres lidt, ingen vaskedag til dem.  :D
Mvh Marianne

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #79 Dato: 03 December , 2010, 21:21 »
hov Marianne!! skal du udstille i år??

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #80 Dato: 03 December , 2010, 23:21 »
Hej Marianne

Du skal huske at skrive nr på det rigtig kort, der står på hvilket køn (1,0 eller 0,1 ) på kortet står der også et gruppe nr og et katalognr, katalog nr. er det nr det vil står i buret på udstilligen, gruppe nr bruges til udregning af præmier.

Du bestemmer helt selv i hvilken række følge dine dyr skal stå.

Tommy   

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #81 Dato: 03 December , 2010, 23:34 »
@Pylle - ja, der kommer nogle sebright og pynter lidt (det synes jeg i det mindste  :D )

@Tommy, ja, jeg kan godt se, der er forskel på kortene. Tak for det  :)
Mvh Marianne

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #82 Dato: 03 December , 2010, 23:51 »
Hej Marianne

Glæder mig til at se dine dyr. Vi har jo fuldt dem fra fødslen.

Ved du om der hvormange Sebright der kommer.

Tommy

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #83 Dato: 04 December , 2010, 01:20 »
Tommy, jeg mener at kunne huske der kommer 7,11 (men om det kun var guld-farvede kan jeg ikke lige huske), så det er jo ikke ret mange. Jeg er også spændt på at se de andre  :)
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #84 Dato: 14 Januar , 2011, 10:56 »
Udstillingerne er så småt ved at være slut for denne sæson og nu skal dyrene sorteres og sættes i stammer, dvs. de fleste avlere har nok allerede gjort det  ;D

Overskudet kan enten sælges til videre avl hos andre, eller gå som dejlige havehøns og lægge dejlige æg, ellers kan de altid ryge i fryseren.
Alt afhængigt af deres fejl og mangler.

Det er ingen sag at lave kyllinger - det er straks værre at lave kyllinger som bliver til gode dyr. Men det er NU også MEGET spændende og udfordrende at gøre det.

Så til alle som har mod på det "GO FOR IT" 

 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #85 Dato: 20 Marts , 2011, 09:57 »
Nu er forhåbentlig alle igang med at lave kyllinger, så der igen bliver noget at udstille, når udstillingerne begynder igen til efteråret. Især de helt store og de langhalede racer, skal laves tidligt, så hanerne når at være udviklede nok.

Men husk på at ældre dyr også stadig kan udstilles, nogle racer som f.eks Yokohama haner er endda bedre som 2 års, for der er de lange haler meget mere udviklede.

Husk også at få bestilt ringe. Og hold øje med når vaccinationerne begynder rundt omkring i landet.

Der kommer også sommerudstillinger og hønsedage rundt om i det ganske land. Og især på hønsedage er der noget at komme efter. For her kan alt drøftes og dyr kan gennemgåes.

Husk også at der er meget hjælp at hente rundt omkring, man skal bare spørge.
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2011, 10:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #86 Dato: 24 April , 2011, 22:07 »
Der er pt. fuld gang i udrugningen af diverse kyllinger.

Og de "gamle" avlshøns er ved at være godt slidte af hanerne (især de store racer). Her kan det være en ide at tage hanerne fra, så hønerne kan få en pause.

Mange vælger nu at sælge enten alle de "gamle" høns eller bare sortere grundigt i dem. Så kun de allerbedste er tilbage.

Personligt sælger jeg ikke alle mine gamle dyr, jeg beholder altid nogle, for tænk nu hvis der sker noget med kyllingerne, så er man jo helt på bar bund.
 
Ellers er det ved at være "sidste udkald" med at lave kyllinger fra de store racer, ihvertfald hvis de skal med på de kommende udstillinger.

« Senest Redigeret: 24 April , 2011, 22:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #87 Dato: 24 April , 2011, 23:48 »
Sidste hold maraner er også lagt i maskinen idag, men de når nok ikke at blive klar :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #88 Dato: 15 Maj , 2011, 14:28 »
Kyllingerne vokser og æder, vokser og æder... i et væk nu.

Og vil man kun have det bedste, så skal der sorteres hele tiden, så de gode dyr får bedre plads. Det er nok de færreste af os som har ubegrænset plads til at beholder alt (også rallet) ja det lyder barsk, men vil man have gode dyr, så må man også være hård.
Især hvis man har en race(r) som der findes mange af og i god kvalitet, har man derimod sjældne race(r) så skal man være knap så hård, indtil man får opformeret en god flok af dem.

Ligeledes kan det heller ikke anbefales at ruge på alle mulige krydsninger og farveblandinger og bruger tid og plads på det, ihvertfald ikke i starten af året.
For det gælder først og frememst at få lavet de x-antal kyllinger i ren race/farve som man senere vil bruge, for lige pludseligt er løbet kørt og det bliver for sent at lave kyllinger.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til udstilleren
« Svar #89 Dato: 15 Maj , 2011, 16:58 »
vil man have gode dyr, så må man også være hård.

Ja, det er det værste. Måtte lige klippe hovedet af en sebright kylling med meget deforme tæer  :-[
Mvh Marianne