Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking Opdrættere  (Læst 8841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hook

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Dorking Opdrættere
« Dato: 28 August , 2008, 10:58 »
Jeg har tidligere haft Dorking høns i stor og ville tage denne race op igen - men er der nogen der kender opdrættere af Dorking?

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Dorking Opdrættere
« Svar #1 Dato: 28 August , 2008, 11:17 »
Hej,

Der er en fyr i Haslev - Benny Steen Larsen - som jeg tidligere har købt et par Dorking høner af. Han har jævnligt rugeæg og ind imellem høns til salg.

Han kan fanges på benny@inbound.dk eller 40 38 19 86.

Hilsen,

/Jens

Offline hook

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Dorking Opdrættere
« Svar #2 Dato: 28 August , 2008, 18:52 »
Hej Jens!

Tak for din hurtige indsats - Jeg vil prøve at kontakte Benny Larsen. :)

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Dorking Opdrættere
« Svar #3 Dato: 28 August , 2008, 21:18 »
Hej Hook
Jeg har sølvgrå dorking i stor. De er fra Benny, men de er endnu kun store kyllinger.
Hvis Benny ikke har nogle i overskud, kan du evt. minde mig på det igen til foråret/sommer, så kan det være, at jeg er leveringsdygtig i æg eller kyllinger.

Har I i øvrigt gode erfaringer med racen? Jeg mener, at have læst, at den ikke trives optimalt i vores klima?

Det undre mig i øvrigt at så få opdrætter racen, da den har mange kvaliteter, men nu har jeg jo ikke haft dem meget længe, så tiden må vise hvor det bærer hen.

MVH. Niels
« Senest Redigeret: 28 August , 2008, 21:44 Fra Niels Christensen »

Offline hook

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Dorking Opdrættere
« Svar #4 Dato: 29 August , 2008, 08:41 »
Hej Niels!
Tak for din venlighed - jeg vil kontakte dig igen, hvis Benny ikke er leveringsdygtig på nuværende tidspunkt - super med venlige besvarelser!
Jeg har igennem mange år holdt Dorking som jeg i sin tid købte hos Walter Steen (Svendborg) og det med klimaet skal du ikke tro på -
de trives perfekt hos os og så kan de blive skruk :) - årsagen til mit stop med høns var et besøg af en mink, der nedlagde 35 høns og kyllinger på en enkelt nat  >:(
-Endnu engang tak for hjælpen
Hilsen
Hook

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking Opdrættere
« Svar #5 Dato: 29 August , 2008, 09:23 »
Der er mange årsager til at store racer går tilbage. Og andre racer for den sags skyld.
Bla:

Store racer kræver mere plads end dværge (under hysteriet under fugleinfluenzaen røg der mange)

Det er svært at skaffe nyt blod til de store/sjældne racer. Mange gange må man til udlandet. Mange gange er der kun 2-3 seriøse opdrættere i Danmark.

Det er svært at holde store racer store nok.
F.eks er standard vægten på Dorking hane sat ned fra 6 kg. til 4,5 kg !!!!!

Store racer kan være dårligere til at befrugte end lettere racer.

Store racer er længere om at udvikle sig.

Manglende opdrættere til at holde racerne rene og vise dem frem på udstillinger.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Dorking Opdrættere
« Svar #6 Dato: 29 August , 2008, 11:03 »
Jeg har heller ikke haft problemer med, at de ikke kan klare klimaet.

De er lidt tunge, så "vores" ræv havde for nemt ved at fange dem. Jeg har én tilbage, som slap med en afbidt tå, hvilket ikke ser ud til at påvirke den mere. (De har jo også en ekstra at give af  :D ) Den har været skruk i sommers, men fik desværre trådt nogle æg i stykker, så der kom ingen kyllinger ud af det.

Det er ikke noget udstillingseksemplar, men hvis du vil, kan du hente den for en flad 50'er.

Hilsen,

/Jens