Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æglægningsfoder eller opvækstfoder?  (Læst 1106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
æglægningsfoder eller opvækstfoder?
« Dato: 16 Maj , 2010, 00:03 »
Jeg har to høner, en hane og så 9 halvstore kyllinger, der går sammen. Nu er mit spørgsmål, skal jeg give dem æglægningsfoder eller opvækstfoder. Hvis jeg giver begge dele spiser de stort set kun opvækstfoderet. Kyllingerne er ca. 9-10 uger  ???  ??? Mvh. Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: æglægningsfoder eller opvækstfoder?
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2010, 00:43 »
hej :)
med fare for at få på nakken vil jeg her fortælle hvad jeg fodrer mine (ret store kyllinger) med
undulatblanding, byg, hvede og æglægningsfoder i en smuk pærevælling og så mælkebøtter, græs og diverse ukrudt...
så vidt jeg kan se går det helt fint, de vokser fint og er meget glade for maden - til de voksne høns, som går sammen med de "små" de får æglægningsfoder ad libitum og så en byg og hvedeblanding, samt alt det ukrudt de gider æde (herunder også noget græs :) )
men de KAN faktisk godt nå undulatblandingen... og den ene af dem synes også ret godt om de småbitte korn ;)

jeg har aldrig brugt kyllingefoder - altså specialblandet... :)

Måske du kan bruge det til noget! Jeg er sikker på at de andre her har mange gode råd og meninger om foder, så dette bare som fortælling om hvordan JEG gør :)

pøj pøj med dine dyr - det skal nok gå alt sammen

mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: æglægningsfoder eller opvækstfoder?
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2010, 12:14 »
Jeg har aldrig brugt voksefoder... Mine kyllinger får startfoder fra klækningsdagen samtidig står der en skål med ren hvede til skrukmutter. Efter 1-1½ uge på ren startfoder begynder kyllingerne at interessere sig for hveden. Når det sker blander jeg med tiden mere og mere hvede i deres startfoder. Når kyllinger og skrukmutter så på et tidspunkt lukkes sammen med resten af flokken (det kan være meget forskelligt hvornår jeg gør det) spiser de det samme som flokken, nemlig hvede iblandet æglægningspiller (3-4 dele hvede + 1 del tilskudsfoder).
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.