Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hane uden gal?  (Læst 11143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
hane uden gal?
« Dato: 02 April , 2008, 09:27 »
Hej!

Jeg vil være så fræk at spørge om der findes en hane der ikke galer?
Kan ikke forestille mig der er en race der ikke gør det, men findes der enkelte der måske aldrig har lært det?
Sådan én ville jeg meget gerne ha' fingrene i, og det er ikke fordi han ikke må for mig, men det må han ikke for naboerne! :-(

mvh Karina

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hane uden gal?
« Svar #1 Dato: 02 April , 2008, 09:47 »
Jeg kender kun en hane, der ikke galer.
En Vejrhane, men det var jo nok ikke lige en sådan du mente,  ;D

Der er sikkert nogle, der ikke galer så meget som andre, og hørbarheden på galet kommer jo også meget an på, i hvilket toneleje den ligger, men generelt kan man sige, at jo større racen er, des dybere er tonelejet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: hane uden gal?
« Svar #2 Dato: 02 April , 2008, 14:27 »
Har ikke så mange års erfaring, men har inntrykk av at dverghaner galer mye mer enn store raser. Har selv Jærhøner og R.I.R. Sistnevnte er det nesten ikke lyd i, i det hele. Så jeg kan absolutt anbefale R.I.R. ;)

hønenlulu

  • Gæst
Sv: hane uden gal?
« Svar #3 Dato: 02 April , 2008, 18:27 »
At dværghaner galer højt har jeg også hørt - men min lille Pelle, som er en dværgwelsumer, siger ikke ret meget og galer ret decent. Så ingen regel uden undtagelse...

Hilsen, Dagmar

Skovgaard

  • Gæst
Sv: hane uden gal?
« Svar #4 Dato: 02 April , 2008, 18:56 »
hmmm...det tror jeg ikke findes...Mine dværgsilkehøns/haner både skrapper og galer himmelhøjt og så får de også ekstra volume/klang på fordi de bor i vores "maskinhal"  ;D

Kunne du evt. overveje fasaner istedet ? de larmer vist ike så meget ved min mors gamle nabo prøvede lidt forskelligt af og de mest lydløse var fasaner og æggene skulle smage helt fint.

MVH Sus


Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: hane uden gal?
« Svar #5 Dato: 02 April , 2008, 22:04 »
En af mine haner har tabt mælet idag, så ham må du gerne få. Havde en underlig lyd til aften. Har måske slugt et eller andet. Så det går måske over. Har heldigvis ikke sure naboer, bare marker hele vejen rundt, men er selv træt af deres larmen, når jeg muger i stalden. Så jager jeg dem udenfor.
Brita

karina dj

  • Gæst
Sv: hane uden gal?
« Svar #6 Dato: 03 April , 2008, 09:54 »
Kærer alle!

Jeg smiler over alle de dejlige svar!
Det er da herligt, at alle har deres erfaring og engagementet er rørende.
Jeg synes jo hønsene osse kan larme, nogle gange værre end en hane, men de er så hyggelige... Det hjælper sikkert på galelysten hvis der er flere haner, så med en hane tænker jeg der er mest ro på...

Det er jo mest for at få kyllinger jeg tænker på en hane, det ville jeg glæde mig utroligt meget til at prøve. Men så må jeg bare ha' fat i befrugtede æg hvis de begynder at skrukke...

Og hvis den tavse hane forbliver tavs... så ku det da være meget hyggeligt! tak for tilbuddet!

KH Karina

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: hane uden gal?
« Svar #7 Dato: 07 April , 2008, 08:15 »
Nej, nu kan jeg jo ikke finde ud af, hvem af dem det var. Tror han har fået stemmen igen.
Må sige, at her er imponerende stille i betragtning af, at jeg har 9 haner. Men morgengaleriet er vel signal til andre haner, hvor naboens så svarer. De behøver jo ikke skrige så højt, når de andre sidder lige i nærheden.
Hvis jeg har travlt og larmer for meget, så brokker de sig allesammen.
Der bliver lagt en masse æg i øjeblikket. Så jeg må vist igang med at bage.
Ingen høne behøver føle sig overset eller forsømt. Der er altid en masse flotte fyre omkring hende parat til at opvarte og hjælpe med at finde en god redeplads eller et godt spisested.
Brita

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: hane uden gal?
« Svar #8 Dato: 07 April , 2008, 20:21 »
Ham her galer ikke!

Men det er måske også fordi han er helt "tom", en vaskeægte hane-ham.
Med sommerlige hilsner, Christian

aminko

  • Gæst
Sv: hane uden gal?
« Svar #9 Dato: 09 April , 2008, 21:42 »
Hej!

Jeg vil være så fræk at spørge om der findes en hane der ikke galer?
Kan ikke forestille mig der er en race der ikke gør det, men findes der enkelte der måske aldrig har lært det?
Sådan én ville jeg meget gerne ha' fingrene i, og det er ikke fordi han ikke må for mig, men det må han ikke for naboerne! :-(

mvh Karina

Hej

jeg kender en der ikke galer og den hedder KO-SHAMO. Racen er ret sjælden i Danmark, men den fås.Hanen er kent for ikke gale ( hvis de gør,er det ikke så højt).

karina dj

  • Gæst
Sv: hane uden gal?
« Svar #10 Dato: 10 April , 2008, 08:19 »
WOW! Det lyder dælme spændende...
Den tjekker jeg ud. Tænkte det nok, den måtte findes!

Men så bli'r da vist osse en større jagt ud af det, hvis den er svær at få fat på. Der må være nogen herinde, der ved hvem der kunne finde på at avle på sådan én!?

Venligst Karina

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: hane uden gal?
« Svar #11 Dato: 10 April , 2008, 14:55 »

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: hane uden gal?
« Svar #12 Dato: 10 April , 2008, 16:11 »
Nu har jeg jo ikke de helt store erfaringer med hønsehold, men lidt er det da blevet til.

Først havde vi "en" New hamshier kok den galer morgen, formiddag, middag, eftermiddag, aften og nat intet tidspunkt var den helligt og den galer så højt at den kunne høres mile vidt ... ja uudholdeligt   af men knoppen og ind med en Orpington kok, se det var noget andet. Jo han galer og han galer også i løbet af dagen, men han galer med behersket røst. Vi føler os overhoved ikke generet af ham selv om har om morgnen kan finde på at gale lige uden for vinduet til soveværlset. Om har er en enestående Orpington kok ved jeg ikke, men han er en behagelig og omgængelig kok på alle måder.

Øh han angriber kun hvis en af hans høner er i nød!! Eks hvis jeg slæber af sted med en af hønerne og hønen udtrykker sin modvilje, ja så kommer kan. Man han er hurtig god igen. Men Gale højt det gør eller kan han ikke.   
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: hane uden gal?
« Svar #13 Dato: 10 April , 2008, 16:18 »
Der var en avler fra Slagelse med Koshamo i dværg på landsudstillingen i Herning, men jeg ved godtnok ikke om de er særligt lydløse. Kan sende adressen på PM hvis det er.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

  • Gæst
Sv: hane uden gal?
« Svar #14 Dato: 11 April , 2008, 12:19 »
Sådan en adresse ku' jeg da godt bruge...
mon ikke der er én på den adresse der kan svare på spørgsmålet om lydløshed!??

MVH Karina