Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forskel på befrugtede æg/normale æg  (Læst 23325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:33 »
jeg købte for ikke ret længe siden 4 silke kyllinger som jeg ikke viste hvad køn var og nu er jeg endt med at have en hane som ikke var meningen og nu har jeg en masse spørgsmål om de haner og alt det der?.

hvordan kan man se forskel på befrugtede æg og normale æg ??? ;D

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:39 »
Vil næsten tro, at du spørg, fordi du er bange for at komme til at slå et æg ud, med en kylling i.
Hvis du bare samler æg hver dag, så er det helt sikkert og kyllingefrit, at spise æggene  ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #2 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:43 »
Hej Tina tak for det hurtige svar  ;D
Du har fuldstændig ret jeg er nemlig bange for at slå en lille kylling ud på panden men hvis
nu jeg gerne vil have søde små kyllinger hvordan kan man så se om æggene er befrugtede eller
om der er kyllinger i??? ;D

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:49 »
Ægget er først rigtig befrugtet efter 26-30 timer, så den første dag, kan æggene som sagt godt spises.

Der er i leksikonet, her på forum, lidt omkring lysnig af æg.
Jeg kan først se det, når blodårene er dannet omkring 6-8 dagen.

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Lysning
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:52 »

Betyder det så at man skal lade alle æggene de lægger være et par dage og så lyse dem ???

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2009, 22:59 »
Dem du samler ind dagligt, er lige til at putte i køleskabet og bruge i husholdningen.
Når de først kommer i køleskabet, kan der ikke kommer kyllinger i æggene - det er for koldt.

Hvis du skal bruge til udrugning til kyllinger, og samtidig gerne vil ha' friske æg i husholdningen, så kan du samle æg ind over et par dage.
Du kan læse her, hvordan du opbevarer og håndtere æg til udrugning:

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Ruge%c3%a6g
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:06 »
Men det korte af det lange er - du kan ikke se på et æg (den dag det er lagt) om det er befrugtet eller ej. Det vil som Tina skriver først kunne ses efter 6-8 dages rugning. Så hvis du vil udruge kyllinger må du bare krydse fingre for at hanen har været driftig og sørget for en rimelig befrugtningsprocent.
Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:17 »
Hjælp jeg er ikke så klog på det område her ;D

okay man kan ikke se om ægget er befrugtede efter lige i starten men ved hønen om ægget er befrugtede eller hvad begynder hun at ruge på de æg som hun har lagt eller hvordan sker hele procensen??? ;D

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #8 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:20 »
Hønen begynder først at ruge på æg, når hun synes det er tid til kyllinger. Når du får en høne, som er skruk, som det hedder. Så er du slet ikke i tvivl. Hønen vil blive liggende på sin redeplads, og hvis du flytter hende, så vil hun hurtigt gå tilbage og lægge sig igen.
Nogen høner vil også hakke ud, hvis man forsøger at flytte dem, når de er skruk.

En høne ved ikke om et æg er befrugtet, man kan også få en skruk høne, selv om man ikke har en hane ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #9 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:28 »
Tak Tina ;D

Arrhh nu tror jeg, jeg er med men kan alle æg som en høne lægger være befrugtede og hvis du nu skulle sige hvad jeg skal gøre for at få små kyllinger hvad skulle det så være skulle jeg f.eks bare samle alle æg mine dværge lægger ind eller hvad skal jeg gøre??? ;D

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #10 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:38 »
Du spørg bare løs, vi er jo alle startet på et eller andet tidspunkt ;D

For at hønen kan lægge befrugtede æg, kræves der selvfølgelig en hane ;)
Har man en hane, kan alle æg være befrugtet, men de er sikre i husholdningen det første døgn.

Det er lidt forskelligt, hvordan folk lader deres høns udruge kyllinger. Nogen lader bare være at samle æg, og så kan skrukken ruge det hun vil. Problemet i dette er, at de høns, som ikke er skuk, vil fortsætte at lægge æg hos skrukken. Derfor vil kyllingerne klække på meget forskellige tidspunkter.

Man kan også vælge at holde skrukken for sig selv, og give hende det antal æg, man synes hun kan ligge på. Det kan gøres endten ved at flytte skrukken, sammen med nogen af de æg, som er lagt. Eller man kan indsamle æggene. Æggene opbevares i ca. 10 grader i fx. en æggebakke, og æggene vendes dagligt - dette er meget vigtigt, lyse dem omkring 6-8 dagen, og give hende dem man mener er befrugtet. De æg hønen ikke får til udrugning kasseres, da de ikke længere er egnet i husholdningen.

Under alle omstændigheder er det bedst, at skrukhønen kan ligge for sig selv, så de andre ikke fortsætter med at lægge æg hos hende.

Jeg har bygget en lukket ruge/kyllinge kasse til mine, så de er lukket væk fra de andre høns, når de ruger æg ud.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:40 »
@Rylle
Hvis du har en høne der er skruk, og hanen ellers er flittig til at træde alle hønsene (det hedder det når høns parrer sig), så kan du roligt tage nogle af de æg andre end din skrukke høne lægger, og lægge dem ind under skrukken.

Udover det af Tina beskrevne ved en skruk høne, har jeg bemærket ved den jeg har skruk lige nu, at hvis jeg rører/stryger den med en hånd, så ser det ud som om den rejser fjerene. De lægges ned igen lige så snart jeg tager hånden væk.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #12 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:42 »
Herligt, vi falder jo nærmest over hinanden for at hjælpe og forklare.
Det er det der gør dette forum så stærkt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #13 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:46 »
Tusind tak for alle svarene hvad skal man lyse æggene med???  ;D og hvordan ser man om de er befrugtede???

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #14 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:48 »
og hvordan får man en høne til at gå skruk??