Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana høns  (Læst 26030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Araucana høns
« Svar #30 Dato: 08 Marts , 2009, 11:29 »
Wanda <M

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucana høns
« Svar #31 Dato: 08 Marts , 2009, 11:35 »
Jeg tror ikke så meget, at problemet er mit udsagn om den dårlige befrugtning, som jeg ikke mener at have grebet ud af luften. Jeg tror nærmere, at problemet er, at jeg forsvarer mit udsagn.

Når det er sagt, så er det nok også, hvad jeg gøre lige nu: forsvarer mit udsagn (eller min formulering af det).

Jeg vil gerne forsøge på ikke at lyde (hvis man da kan lyde på skrift), som om alt hvad jeg har hørt er den endegyldige sandhed.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Araucana høns
« Svar #32 Dato: 08 Marts , 2009, 11:37 »
 <M Magnus, vi kan alle kun forsøge... men alene at vi forsøger, lærer os noget :) Rigtig god søndag :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Araucana høns
« Svar #33 Dato: 08 Marts , 2009, 11:37 »
Magnus, du minder mig om ham, der (heldigvis) nu er en 'x'..
Da han udtalte, at han kun var påståelig, når han vidste, han havde ret, kunne jeg sgu ikke lade være med at grine..  ;D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Araucana høns
« Svar #34 Dato: 08 Marts , 2009, 12:17 »
Magnus - du har lagt billeder af Araucana ind i galleriet - formentlig dine egne høns? Hvad er dine egne erfaringer med dem?

Mvh Marianne

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucana høns
« Svar #35 Dato: 08 Marts , 2009, 21:13 »
Magnus - du har lagt billeder af Araucana ind i galleriet - formentlig dine egne høns? Hvad er dine egne erfaringer med dem?
Jeg har ingen erfaringe med dem, udover denne ene høne, og jeg understreger: der var en, og det siger ikke nødvendigvis noget om racen som sådan.

un kom fra Silkeborg. Hun lagde grønne æg, ja tak, det var derfor jeg købte hende. Hendes æg var store og velformede, og der var endda temmelig mange af dem, selvom hun bar på en ring fra 2004. Jeg havde tækt mig at krydse hende med mine landhøns for sjov, idet jeg legede med tanken om at skabe en varietet med blå æg.

Hun var muligvis mere kompakt bygget end landhønsene, og hun virkede i hvert fald tungere. Hun var helt sikkert mere klodset og langsom i sine bevægelser, og hun var også mere tillidsfuld: jeg kunne uden problemer række ud og snuppe hende i én bevægelse, selvom jeg ikke havde 'trænet' så meget med hende.

Imidlertid havde hun denne hersens kedelige lille vane med at gå og plukke halsfjerene - og, til en vis grad, ryg- og brystfjerene - af min engang så flotte, gråbrune hane. Hun plukkede også nogle af hønerne omkring halsen. Et sørgeligt syn.
Jeg var nødsaget til at give hende et par usædvanligt fjogede briller på, som hun derefter gik med til sine dages ende, hvilket vil sige sidste efterår.

Til gengæld krydsede jeg hende - fuldstændig efter planen - med min fejlfarvede landhane, og hendes afkom er langt mere interessant end hende selv.
De er begge to usædvanligt håndtamme, og den ene ynder stadig at springe op på skødet af mig. Det skar mig i hjertet at skulle slagte deres bror, lige da han forventningsfuldt kom hen til mig efter mad.

Ak ja, de høns...

Jeg kan tilføje, at befrugtningen fejlede intet, men det var også kun hønen, der var haleløs.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Araucana høns
« Svar #36 Dato: 07 April , 2009, 20:15 »
for lige at komme tilbage til begyndelsen så er det nogle rigtig flotte høns på den side, jeg er helt syg for at komme igang med de araucanaer, det kan kun gå for langsomt, og venter spændt på befrugtningsresultater, tænkte er der nogen der ved om der er mange Araucanaer i Holland, for jeg skal der ned senere og så ku det være sjovt at ta nogle æg med hjem, uh ved ikke om de skal igennem alt muligt tjek så men ideen er der, og så kan man da sige det er nyt blod.
venter i spænding på den dag jeg får en høne der lægger grønne æg.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana høns
« Svar #37 Dato: 07 April , 2009, 21:30 »
Du kan glæde dig til at få dine araucana, de er nogle fantastisk søde høns, MEGET tillidsfulde og sidder gerne på hånd. De kommer løbende, hver gang de ser mig i haven.
Mine (dvs kun den ene endnu) lægger sart lyseblå æg. Jeg fik 10 rugeæg samtidig med hønerne, heraf var der 2 ubefrugtede, 7 klækkede levedygtige kyllinger, og en enkelt, der var næsten færdigudviklet.
Kyllingerne virker meget robuste og livskraftige, og var med skrukkerne ude dagen efter at den sidste var klækket. De kan tilbagelægge meget stor afstande, jeg er i hvert fald forbavset, når jeg finder dem et nyt sted i haven.
Jeg kender intet til hvor almindelige de er i Holland eller til regler om at tage dyr med over grænsen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Araucana høns
« Svar #38 Dato: 07 April , 2009, 22:21 »
Hej Katja

Her er et link med en hollandsk avlerliste. der er da nogle stykker der har arucanere. Får du støvet nogle op er jeg da aftager til et par høns, til erstatning for mine blandinger, som dog lægger grønne æg.
http://www.schutters.net/fokkers/fokkers.htm
Hilsen
Peter

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Araucana høns
« Svar #39 Dato: 08 April , 2009, 19:55 »
jeg ser på det, eller rettere skal få min mand til at se på det han er Hollænder og ved hvor alle de byer er og om de er på vores vej, det bliver dog først engang til sommer, det er detder med tålmodighed hummm tak for linket skal nok huske de 2 høns Peter
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucana høns
« Svar #40 Dato: 17 April , 2009, 20:56 »
venter i spænding på den dag jeg får en høne der lægger grønne æg.
Ja, jeg synes også, det er fuldstændig fantastisk med de blågrønne æg. Jeg var ét stort smil ved det første grønne hønnekeæg fra egen avl. Jeg kan faktisk ikke helt forstå, hvorfor det er så sjovt.

Imidlertid ville denne fascination af de særprægede æg have medført en tilsvarende fascination af de høns der lægger dem, var det ikke for alle mine gode eller (ifølge nogen) mindre gode argumenter. Foruden naturligvis min endnu større fascination af den Danske høne.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana høns
« Svar #41 Dato: 18 April , 2009, 07:47 »
Alle de æg er i HØJ kurs her i huset, men især de blågrønne.
At araucana'erne så oven i købet er nogle helt specielle høns med et usædvanligt blidt og roligt temperament er så endnu en gevinst. Jeg er vild med både mine araucanahøns og deres æg  *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana høns
« Svar #42 Dato: 18 April , 2009, 07:52 »
Onsdag skulle mine flotte blå æg gerne klække, hold da op jeg glæder mig  *o *o *o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana høns
« Svar #43 Dato: 18 April , 2009, 08:24 »
Det er jeg også spændt på!
Har bestilt til min næste rugning.
Krydser fingre for dine i første omgang - verden trænger til flere kulørte æg!
Ankerine
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Araucana høns
« Svar #44 Dato: 18 April , 2009, 09:28 »
Berit, hvor er det spændende...! Er sikker på vi hører om resultatet, ikk'...

Det er sjovt som der - allerede som kyllinger - er forskel på racerne. Nu har jeg jo 3 racer kyllinger sammen (Blomster, silke og araucana), og dem der er mest tillidsfulde og kommer drønende for at spise lækkerier ad hånden er araucanaerne. Silken futter rundt i sin egen lille verden og blomsterbørnene er lidt forvirrede og kommer let 'op og køre' hvis der sker en uventet bevægelse el. lign. Men araucanerne følger nøje med i, hvad der sker, og de har fattet, at det godt kan svare sig at være nysgerrige og se hvad jeg nu kommer med.

Mvh Marianne