Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana høns  (Læst 26032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Araucana høns
« Svar #15 Dato: 04 Marts , 2009, 17:08 »
de ville de i princippet godt kunne
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucana høns
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2009, 15:39 »
Hvis en ny race/varietet skal godkendes, er det vist noget med at udstille en trio på landsudstillingen under nyopdræt, og, i samme forbindelse, udarbejde en foreløbig standard. Næste år skal man udstille nogle ungdyr og voksne, og tredje år kan man (så hudt jeg visker) få dem godkendt i standarden, hvis de altså ser ordentlige ud. Ellers skal man først forbedre dem.

Jeg kunne godt finde på at kontrollere det en gang, men det bliver ikke nu...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Araucana høns
« Svar #17 Dato: 05 Marts , 2009, 18:58 »
Hold da op, sikke en skæg race... Hvis de boede herhjemme ville de alle sammen hedde Pelle (haleløs) - det ser ud som om der mangler noget på dem  :D
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucana høns
« Svar #18 Dato: 06 Marts , 2009, 19:14 »
Ja det er altsammen ganske sjovt, og de ser selvfølgelig søde ud og alting, men de er også delvist invaliderede af det: de kan ikke befrugte æggene ordentligt fordi de mangler de yderste ryghvirvler.
Så mister den manglende hale ligesom lidt af sin charme...

Det viser sig forresten, at jeg talte om nyopdræt, altså helt nye racer og varieteter, som der aldrig er gevet standart for.

For racer og varieteter, som allerede har en standardbeskrivelse i udlandet, gælder det at:
De udstilles på landsudstillingen første gang til "vurdering, kritik og bedømmelse, der foretages af standartudvalget."
De skal udstilles i samme antal som nyopdræt: 3,3 ungdyr (eller 3,3 ungdyr første år, derefter 1,1 ældre og 2,2 ungdyr, samt, tredje år, 1,1 ældre og 3,3 ungdyr).
Der udarbejdes først en foreløbig beskrivelse ud fra den udenlandske, som revideres efter bedømmelsen af standartudvalget, som derefter kan anerkende den som race i Danmark.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Araucana høns
« Svar #19 Dato: 07 Marts , 2009, 11:11 »
Ja det er altsammen ganske sjovt, og de ser selvfølgelig søde ud og alting, men de er også delvist invaliderede af det: de kan ikke befrugte æggene ordentligt fordi de mangler de yderste ryghvirvler.
Så mister den manglende hale ligesom lidt af sin charme...


Det kan godt være at der står sådan i bøgerne (du er jo stor tilhænger af teori). En anden ting er altså praksis. Sidste år var der noget nær 100 befrugtning hos mine Araucana'er.
Da jeg købte Araucana rugeæg af af Lone Aasted, herinde fra, var der 2 der ikke var befrugtet.
Jeg lagde, for 14 dage siden, 10 Araucana æg i maskinen og der var et enkelt der ikke var befrugtet.
Godt nok har mine Araucana haner også været meget aktive og træder hønerne så ofte at de bliver slidt at se på i løbet af ingen tid men det ændre jo ikke på at langt hovedparten af æggene netop er befrugtet.
Desuden er mine Araucana'er de bedste flyvere iblandt "alle" mine racer. Så helt invalide er de vel ikke?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucana høns
« Svar #20 Dato: 07 Marts , 2009, 14:38 »
Hvem taler om bøger?
Næsten alle, jeg har snakket om det med, har ladet mig vide, at haleløse høns har sværere ved at befrugte æggene. Jeg siger ikke, at alle haner uden halehvirvler er helt håbløse, jeg siger bare, at der er en stærk tendens til dårlig befrugtning.
Jeg snakkede heller ikke om flyvning.

Tillykke med dit resultat. Det er glimrende, men det er (ifølge pålidelige kilder) ikke altid normen. I øvrigt heller ikke hos racer med haler. ...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana høns
« Svar #21 Dato: 07 Marts , 2009, 14:53 »
Nu er jeg godt nok noget forbavset. Jeg mener at have læst, at araucana, er en junglehøne, der bl.a. stammer fra en indianerstamme (mapuchefolket) i Chile. Jeg troede faktisk ikke at "naturhøns" kunne overleve, hvis de
Citér
er også delvist invaliderede af det: de kan ikke befrugte æggene ordentligt fordi de mangler de yderste ryghvirvler.
Så mister den manglende hale ligesom lidt af sin charme...
Jeg mener ikke man bør have dyr, der ikke kan klare forplantningen selv i de fleste tilfælde (der kan selvfølgelig være undtagelser, hvor vi skal hjælpe). Jeg er ikke særlig positiv overfor de lidelser vi påfører vores dyr, fordi de skal leve op til en eller anden overtypet standard.
Kunne du måske, Magnus, henvise til et sted, hvor jeg kan få mere information? Jeg havde nemlig planlagt, at hente araucana-tøser i næste weekend.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Araucana høns
« Svar #22 Dato: 07 Marts , 2009, 15:11 »
Junglehøns er stærkt overdrevet, men ikke forkert: Araucana-hønen stammer (angiveligt) fra en indianerstamme (vistnok ved navn Araucana) i Sydamerika, der holdt dem som en slags ceremoni-dyr.

Der er i virkeligheden tale om to racer (eller hønsetyper) som disse indianere holdt (og som måske findes endnu). Den ene har hale og lægger hvidgule æg, men har ørekvaster på siden af hovedet og et underligt, latter-lignende gal. Araucana-indianerne har tillagt dette mærkelige gal nogle "magiske" egenskaber.
Den anden mangler halen og lægger grønskallede æg. De blev sikkert mest holdt som kilde til kød og æg.

Der er delte meninger om, hvordan hønsene er havnet der. Nogle mener, de er kommet sammen med indianerne, andre mener, de er kommet sammen med de første spanske og portugesiske opdagere.

De kommer altså fra en indianerstamme, og de har levet i - eller omkring - en jungle. Men de er ikke oprindelige urhøns. Hvis de var det, havde de næppe haft haleløs gump, og de havde endnu mindre sandsynligt haft ørekvaster, som skyldes et lethal-gen.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Araucana høns
« Svar #23 Dato: 07 Marts , 2009, 15:37 »
De kommer altså fra en indianerstamme, og de har levet i - eller omkring - en jungle. Men de er ikke oprindelige urhøns. Hvis de var det, havde de næppe haft haleløs gump, og de havde endnu mindre sandsynligt haft ørekvaster, som skyldes et lethal-gen.
Aha... Det er nok fordi de levede hos indianerne at de ikke har nogen hale, indianerne brugte den jo som hovedpynt...   ::)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana høns
« Svar #24 Dato: 07 Marts , 2009, 16:08 »
Jamen det var jo ikke rigtigt noget nyt, men hvad man kan læse, hvis man googler. Jeg ved godt at genet til ørekvaster koster kyllingeliv. Har talt med en avler om det. Jeg havde håbet, du kunne henvise til noget mere dybdegående, der kunne uddybe det du skrev om invaliderede høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Araucana høns
« Svar #25 Dato: 08 Marts , 2009, 09:49 »
Hvem taler om bøger?
Næsten alle, jeg har snakket om det med, har ladet mig vide, at haleløse høns har sværere ved at befrugte æggene. Jeg siger ikke, at alle haner uden halehvirvler er helt håbløse, jeg siger bare, at der er en stærk tendens til dårlig befrugtning.
Jeg snakkede heller ikke om flyvning.

Tillykke med dit resultat. (Image removed from quote.) Det er glimrende, men det er (ifølge pålidelige kilder) ikke altid normen. I øvrigt heller ikke hos racer med haler. ...

Du plejer altid at tale om hvad der står i bøgerne.
Nu kender jeg selv et par stykker der avler Araucana og jeg har ikke hørt om befrugtnings problemer før du nævnte det.
Og jo, du siger faktisk at "alle" haner har problemer med befrugtningen. Citat:  de kan ikke befrugte æggene ordentligt fordi de mangler de yderste ryghvirvler.   Det skrev du som noget generelt for racen og det er som sagt ikke sandt.
Og nej, du snakkede ikke om flyvning... Det skrev jeg om fordi at du igen skrev at de var delvist invaliderede af den manglende hale. Det synes jeg er et misvisende udsagn.

Marianne: Som jeg har forstået det så er Araucana høns' manglende hale altså ikke noget mennesker har avlet efter. Ihvertfld ikke bevidst avlsarbejde i nyere tid.
Om der engang har siddet en indianer og haft den mening at han ville avle videre på et dyr uden hale skal jeg selfølgelig ikke kunne sige men det lyder usandsynligt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Araucana høns
« Svar #26 Dato: 08 Marts , 2009, 10:04 »
Man skal høre/læse meget, før øre(fjer)rne falder af..  ;D
Jeg har kendt avlere, der har avlet i årevis med haleløse araucana'er, uden problemer, hvis de bare sørger for nyt blod ind i mellem. men så kan det være (rent ud sagt) skide træls, når andre har fedtet andre hønseracer ind i deres såkaldte araucanere og bare sælger et dyr som araucaner, fordi halen ikke er trådt frem i fænotypen, men stadig ligger skjult i genotypen, og fordi hønen lægger blå æg. Sidstnævnte egenskab kræver nemlig kun en blanding, fordi den blå æggefarve er dominant, og hønen kan derfor bære det recessive gen for hvide æg.
Jeg har prøvet at få en uægte hane ind (købt i dyre domme i den anden ende af landet), der ganske vist ikke havde hale, men åbenbart heller ingen gener for blå æg. Det kostede lige et års avl. Behøver jeg at sige, at jeg er træt af dem, der sælger tilfældige blandinger som 'araucana'?
Der går en teori på, at gumpehønsene (og dermed også araucanerne) kan have en dårligere begrugtning, fordi hønsene uden gump ikke kan sprede og løfte fjerene omkring kloakken. Og dermed bliver det sværere for hanen at få anbragt sæden dér, hvor den gavner mest.
Når vejret bliver lunt i april, plejer jeg at klippe hønsene bagpå, og jeg har som nævnt ikke synderlige problemer med befrugtningen derefter.
I naturen bliver hønsene måske naturligt 'slidt' eller plukket for fjer og evner derfor at formere sig. Eller naturens overflod gør, at racen overlever. Eller araucananer har måske andre egenskaber, der gør dem til bedre overlevere, som flyvere eller inteligente dyr.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Araucana høns
« Svar #27 Dato: 08 Marts , 2009, 10:27 »
Sikke højt bølgerne går... Bare fordi jeg sendte et link med billeder af nogle stortrivende høns og haner i fine farver.
Jeg glæder mig til de kyllinger jeg forhåbentlig snart får - af netop denne race.

 <O
De bedste søndagsmorgen-regnvejrs-mere-kaffe-nødvendigt-hilsener til alle
Marianne
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Araucana høns
« Svar #28 Dato: 08 Marts , 2009, 11:07 »
Lone: Min lille Guldlok er netop sådan en :) hun blev købt som rugeæg af en kammerat, Som havde købt æggene som ægte Araucana æg. Da den lille kylling så begyndte at vokse sig stor og fin, så kom der hale på hende (og hendes søster, som jeg også sidenhen har fået) Nå så var de ikke helt ægte nok ;) Men jeg fik da to gratis høns ud af det, og Guldlok har jo vundet vores hjerter hlet specielt.

MEN jeg så i gul og gratis at der var en der solgte araucanaæg, og jeg spurgte først til om de kunne sendes osv, og så om de var ægte, Ja ja det var de, så spurgte jeg om jeg kunne se billeder af hans høns, da jeg jo netop havde den oplevelse med Guldlok, og så har jeg forresten ikke hørt mere!!!
Så jeg har bestemt at jeg kun vil købe araucanaæg fra en af brugerne af forum, jer har jeg sq lidt mere tiltro til. :)

Og til MAGNUS... det her Forum er faktisk rigtig rat at være i, men man er altså nød tila t acceptere at folk har andre meninger end en selv, og at der er andre racer end den danske landrace. Jeg ser jo gang på gang at folk bliver en smule irreteret, føler sig trådt på fordi du ofte ytrer dine meninger på en særdeles arrogant og bedrevidende måde.
Du ved en masse især om avl og genetik, men istedet for at trumle folk ned med at "Jeg har læst, og ved derfor bedst" så læg det ud som en positiv og konstruktiv debat.
Jeg syntes da faktisk emnet om fremavl af problemstillinger som ikke er dyrevælfærdsmæssigt forsvarlige er et godt emne, (som vi lige har set en masse om fra hundeverdenen)  Men der er folk herinde der avler araucana og har gjort det i mange år og hos nogen er denne race blevet dereskærlighed, som landracen er for dig. Accepter det, men spørg gerne ind til det kritisk, men på en saglig og konstruktiv måde.
Jeg har faktisk selv haft det på den måde her på det sidste at jeg simpelthen ikke kan læse dine indlæg uden at komme med en spydig kommentar, og det irreterer mig faktisk, for det er så langt fra hvordan jeg er som person ellers, men Når jeg ser en ung mand på 18 sidde og ytre sig som en gammel sur jubbas på 70, ja så bliver jeg sq lidt provokeret.  Jeg undskylder, og prøver her at forsøge at forklare hvorfor.

Så Magnus, begynd at smile lidt mere, så smitter det med garanti af på dine indlæg også, for dum er du jo ikke, du er bare ikke så heldig med dine formuleringer... set i mine øjne.

Hilsen Wanda
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana høns
« Svar #29 Dato: 08 Marts , 2009, 11:24 »
Jeg kan ikke være mere enig med dig Wanda
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte