Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad mener I? Hjælp..  (Læst 13613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LisaJensen

  • Gæst
Hvad mener I? Hjælp..
« Dato: 18 Januar , 2013, 17:26 »
Min kæreste og jeg ønsker at holde høns i vores have. Vi har i den anledning, en masse spørgsmål som vi ønsker besvaret, inden vi får i gang med projektet. Først og fremmest skal vi have bygget et hønsehus, som vi ønsker at lave som de traditionelle griseskure, vi vil i front- og bagbeklædning bruge træ, så der kan laves indgang, vindue samt. vindfang, som beklædning vil vi bruge blækplader. I bunden lægger vi et 1,2 mm volierenet som skal spændes fast på skelettet i bunden, oven på dette skal der være halm.. Vi ønsker at have 10 høns og har læst mig frem til at huset skal være omkring 4 kvm. I den ene side af huset skal der gå en firkantet side pind fra fornt til bag, ca. 3-4 meter og hævet ½ meter over jorden. På bagsiden vil jeg sætte tre æglægnings kasser op 40x40 pr. kasse, og hæve det 30-40 cm. over jorden.Vand- og fodretrug vil jeg hænge i "løftet" så de flugter den mindste hønes ryg. Vi har læst os frem til at hver høne spiser omkring 140g foder og drikker 200 ml vand om dagen. Vi har tænkt os at give skaller, er småsten så nødvendigt? og kan det virkelig passe at man skal have 90cm hegn i haven, hvis de skal gå frit, når vi allerede i forvejen har en hæk? & kan man 100% selv blande fodret, hvis ja, hvad? Vi ønsker at høre din/jeres vurdering af vores projekt.
M.v.h.
Jacob og Lisa.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2013, 17:37 »
Blot en første indskydelse til noget af det første. Der kommer nok mere ;)
Jeg ville lægge nettet på plan jordflade og hytten ovenpå. Så er det utrolig let mht. udmugning, da hytten så blot kan løftes væk /o
Husk, vindue i hver gavl. Fjerkræ går ikke så gerne ind i et mørkt rum.

LisaJensen

  • Gæst
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2013, 17:42 »
Tak for dit svar.
Hvis jeg ikke spænder nettet fast til munden, kan jeg vel få gæster? Så der skal ikke være en "fast" bund i af f.eks. træbræder?

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2013, 18:33 »
Jeg tror det vil være en god ide at besøge nogen som har høns, og se på forskellige løsninger. Hus og indhegning kan gøres på mange forskellige måder, det afhænger også af hvilken race i har tænkt på, og mange andre ting.
I er velkommen til at kigge forbi her.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2013, 18:56 »
Tak for dit svar.
Hvis jeg ikke spænder nettet fast til munden, kan jeg vel få gæster? Så der skal ikke være en "fast" bund i af f.eks. træbræder?

Min erfaring er at det godt kan gå. Jeg har altid blot lavt et stift net, og huset ovenpå. Der er intet der kan klemme sig mellem hus kant og trådvæv hvis det er lagt plant, og ved at grave under kan dyr ej heller komme op i huset.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2013, 18:59 »
Men ellers vil jeg også sige som Lene (Madsen) at se hvordan andre har indrettet deres fjerkræhold.
NB: jeg tror der findes ligeså mange måder som der finder hønse-ejere :)  men så kan man jo udvælge det man syntes passer godt ind til netop ens egne forhold /o

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2013, 19:28 »
Hvis der er et tørt sted med jord som hønsene kan skrabe i og tage bad i behøver du ikke sand/småsten for de spiser bare lidt jord. Men skaller skal der til.

Der har lige været en lang tråd omkring foder jeg er ikke nået så langt at jeg selv blander endnu for der er en del at sætte sig ind i. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30651.0

Er hækken meget tæt så tror jeg ikke det er nødvendigt med et hegn for at holde dem inde. Men det kommer jo også an på hvilke høns i vil have. Store dyr flyver jo ikke så meget som små..

Og i skal også være velkomne til at kigge forbi her.. (Selv om jeg roder ::) )
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

LisaJensen

  • Gæst
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #7 Dato: 18 Januar , 2013, 21:01 »
Jeg tror det vil være en god ide at besøge nogen som har høns, og se på forskellige løsninger. Hus og indhegning kan gøres på mange forskellige måder, det afhænger også af hvilken race i har tænkt på, og mange andre ting.
I er velkommen til at kigge forbi her.

Hej Lene. Kunne godt tænke os at se hvordan dine høns bor :)
Hvor i Midtjylland bor du?

- Lisa

LisaJensen

  • Gæst
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2013, 21:05 »
Men ellers vil jeg også sige som Lene (Madsen) at se hvordan andre har indrettet deres fjerkræhold.
NB: jeg tror der findes ligeså mange måder som der finder hønse-ejere :)  men så kan man jo udvælge det man syntes passer godt ind til netop ens egne forhold /o

Jeg har skrevet til Lene. Min kæreste er bare bange for at hønsene vil komme til at fryse om vinteren fordi der "kun" er halm som undermåtte.. Tror du de vil fryse, hvis der kun er halm og så selvfølgelig det net jeg skrev tidligere.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #9 Dato: 18 Januar , 2013, 21:12 »
hvis det er på tørt underlag af enten halm eller sand tror jeg ikke de vil fryse. Mht og hegne haven når der er en hæk, vil jeg sige at noget fintmasket kyllingetråd i bunden kan gøre det. Alt efter hvor tæt jeres hæk er i bunden kan høns godt komme igennem hækken, og tit følger de næbbet når de vandrer rundt, så hvis din nabo har en lækker køkkenhave går de altså derover hvis de kan  ;) . Hvis det er for og holde hønsene inde ved jer selv, vil jeg tro at 30-45cm hegn sat i hækken er nok
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

LisaJensen

  • Gæst
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #10 Dato: 18 Januar , 2013, 21:13 »
Hvis der er et tørt sted med jord som hønsene kan skrabe i og tage bad i behøver du ikke sand/småsten for de spiser bare lidt jord. Men skaller skal der til.

Der har lige været en lang tråd omkring foder jeg er ikke nået så langt at jeg selv blander endnu for der er en del at sætte sig ind i. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30651.0

Er hækken meget tæt så tror jeg ikke det er nødvendigt med et hegn for at holde dem inde. Men det kommer jo også an på hvilke høns i vil have. Store dyr flyver jo ikke så meget som små..

Og i skal også være velkomne til at kigge forbi her.. (Selv om jeg roder ::) )

Hej :) Mange tak for dit svar. Jeg vil ikke sige det er et tørt sted, da planen var at de skulle gå direkte på græsplænen, med net og halm som måtte.. Vi har tænkt lidt på orpington og sussex, så vidt jeg har læst mig til blive de forholdsvis store.. Vores hæk er ret tæt og så har vi 50 cm. hegn rundt om haven. (var der allerede i forvejen) Vi kunne rigtig godt tænke os at komme forbi og se din hønsefarm :) men jeg ligger pt. syg, men hvis I ikke skal noget kan det være vi kan kigge ud på søndag :)

-lisa

Offline wicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 85
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #11 Dato: 18 Januar , 2013, 21:13 »
hejsa.
og velkommen til en hyggelig hobby  :)
ville bare lige fortælle at mine høns bord i et hus ca. en meter over jorden så det burde være koldere end hvis det stod på jorden, og de klarer sig fint.
er endda ved at bygge et hønsehus mere i haven på samme princip, da rengøring bare er enormt nemt når man kan tage det direkte ud og ned i trillebøren eller sækken.
Mvh Wicki

0.1 Gråstribet Dv. Maran
0.1 sort kobber maran
0.1 gul sort colombia sussex/austrolops blanding
0.4 isa'er
0.2 maraucaner
0.0.5 engelske araucanaer
0.1 Fransk bulldog
0.1 Dv Hoppe
1.0 Skøn kæreste
2.0 Dejlig søn

LisaJensen

  • Gæst
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #12 Dato: 18 Januar , 2013, 21:17 »
hvis det er på tørt underlag af enten halm eller sand tror jeg ikke de vil fryse. Mht og hegne haven når der er en hæk, vil jeg sige at noget fintmasket kyllingetråd i bunden kan gøre det. Alt efter hvor tæt jeres hæk er i bunden kan høns godt komme igennem hækken, og tit følger de næbbet når de vandrer rundt, så hvis din nabo har en lækker køkkenhave går de altså derover hvis de kan  ;) . Hvis det er for og holde hønsene inde ved jer selv, vil jeg tro at 30-45cm hegn sat i hækken er nok

Hej tak for dit råd.
Vi har omkring 50 cm. hegn rundt i haven, men jeg ved dog ikke hvor store "hullerne" er i det. Men det må jeg lige få tjekket op på.:)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2013, 21:19 »
det med størelsen på maskerne var osse mere til hvis i skulle sætte det op. Det med høns har  det med og udvikle sig til og osse omfatte kyllinger, og de skal ikke ha meget plads for og smutte igennem  :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvad mener I? Hjælp..
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2013, 21:22 »
Jeg har skrevet til Lene. Min kæreste er bare bange for at hønsene vil komme til at fryse om vinteren fordi der "kun" er halm som undermåtte.. Tror du de vil fryse, hvis der kun er halm og så selvfølgelig det net jeg skrev tidligere.

Høns fryser sjældent, blot undgå træk og fugt. Halm er ret isolerende.