Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget plads skal høns have ?  (Læst 25584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #15 Dato: 30 December , 2008, 17:52 »
Til Rie

Jeg synes bestemt ikke at du er et forfærdeligt meneske fordi du har hybrider, for hvis man som dig har et "erhverv" så er det trods alt hybriderne der er mest funktionelle. Selvom jeg er til racehøns.

Hovedsagen er at hønsene, ja for den sags skyld alle dyr har et godt og forsvarligt liv i den tid de er i vores varetægt og de bliver slagtet hurtigt og humant, når den tid nu kommer.

Og det har de ihvertfald hos dig.  ;D :D

Derimod synes jeg, at hvis man vil avle høns, så skal det være racehøns.

Til Kurt, høns er rimeligt stedbudne og vil aldrig vove sig så langt ud som på 5 tdr. land.

Jeg kender en som har 14.000 stykker økologiske hybrider (Silver Lohman) de går i en kæmpehal og har en mega stor indhegning som de aldrig når ned i enden af, men loven siger, at de skal have så meget plads for at være økologiske.
Nu har de så plantet æbletræer i hele stykket, så de ihvertfald  kan få lidt æbler ud af det til økologisk æblemost.




Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #16 Dato: 30 December , 2008, 21:55 »
Rie, jeg mener bestemt ikke at høns som dine har et dårligt liv, når jeg sommetider nævner "industrihøns" tænker jeg på kæmpe anlæg med hundreder eller tusinder af høns, og så er det jo ikke længere for hyggens eller en kombination af hygge og indtjening, så er der jo tale om en forretning, der skal løbe rundt, og jeg synes desværre jeg oplever især indenfor fjerkræ, at nogen sommetider glemmer at det handler om levende dyr.
"Fejlen" ligger imidlertid ikke kun hos producenterne, men hos "os", forbrugerne, for hvis ingen ville købe burhønseæg eller 5 lørdagskyllinger for kr. 100; ja så lå de jo heller ikke i køle/frysediskene.
Jeg synes det er skønt at høre at man også kan sælge æg i en målestok, som den du beskriver, for det lyder til at tingene går op i en højere enhed.
Hvilken slags høns man skal have, er jo noget vi kan diskutere fra nu af og til dommedag, og heldigvis bliver vi aldrig enige  :D - gjorde vi det, ville der jo kun være en slags. Jeg har en genbo, der også har høns i haven, det er hybridhøns, hun køber 5 nye hvert år, har dem i et relativt lille hus og lille gård, og kommer af med hønsene om efteråret.  Jeg er sikker på, at hun synes det er den rigtige måde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #17 Dato: 30 December , 2008, 22:54 »
Sidder her og bliver ikke så lidt glad og .. ja.. rørt over jeres mails.

Tak for dem.

Det betyder virkelig noget for mig at læse og skrive med, om løst og fast omkring det kære fjerkræ. Synes det her lige er et sted for mig :-) Der er så vidt jeg  kan se ikke rigtigt andre steder hvor du så hurtigt kan læse noget og spørge - og få gode svar og hilsner.

Jeg har udover hønsene forskellige raceænder, som jeg også er utroligt glad for, og som interesserer mig meget. Er også havemenneske og forsøgerat få det hele til at gå i ring.
Kik ind hvis "nogen" har lyst og kommer forbi 1.

Synes det er så forfærdeligt at de forskellige gåse- ande- og hønseracer er for nedadående.

Det er dog det dejligste at se dyr rundt omkring på markerne og i haverne. 

Så jeg har lige et spørgsmål !?. Hvis vi som har hybriderne vil avle racehøns, havd risikerer vi ?. Bliver de syge, bliver hybriderne syge - havd sker der.

Godt Nytår Rie :-)
« Senest Redigeret: 30 December , 2008, 22:56 Fra Rie Møbjerg »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #18 Dato: 30 December , 2008, 23:29 »
Jeg har to hybrider og 3 andre blandingsracer og så har joeg nogle renracede wyandotter og Brahmaer og de bor altså alle i samme campuingvogn og følges alle pænt ad på hele matriklen (og marken rundt om) og Min stolte hane som er ren Wyansot, ja han hopper sq på alle kællingerne uanset stambog :) Og de ser egentlig ud tila t tale fint sammen alle sammen, de spiser det samme, sover side om side og ser faktisk ud tila t trives :)

Så Her fungerer de altså fint uanset hudfarve ;) (elsker min lille etniske ghetto derude i haven :) )
Ojj ojj mennesker kunne lære noget af høns der! :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #19 Dato: 31 December , 2008, 00:07 »
Jeg har haft hybrid høns i mere end 10 år og jeg må sige det er nogle af de bedste høns jeg har haft.. Det er lige så gode som alle andre høns hvis ikke de er bedre.. Det er utrolig søde og tillidsfulde høns og spiser af hånden og man kan kæle med den.. Har også haft new hampsire og orpington, dværg høns. Men mine favorit høns er hybrid høns jeg har ind dag også krudset dem selvom folk også siger man ikke skal gøre det.. Og de høns jeg har fået ud har været gode.. Okay de ligger godt ikke så mange æg men de er meget gode og flotto høns.. Her i sommer krydsede jeg dem for anden gang.. Så fik jeg hvide og røde høns ud af det. det har jeg så senere fundet ud af at ISA BROWN oprindeligt var en høne hvor en Rød og en hvid Rhode Island høne er blevet krydset så det er meget sjovt at tænke sig at jeg faktisk er kommet tilbage til udgangspunktet. Men jeg vil ikke avle mere på de høns mere nu..

Jeg kender også mange andre som har hybrider og som er glade for de høns.

Så er jeg ligeglad om de bare er industri høns og hvad i kalder dem:P


Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #20 Dato: 31 December , 2008, 01:15 »
Jeg har ikke drukket champagne........... endnu. Selvom mit sidste indlæg kunne tyde på det med alle de slåfejl.  :-[ sorry :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #21 Dato: 31 December , 2008, 02:33 »
Nej Rie jeg tror du kan tage det roligt. Jeg tror ikke at dine høns bliver syge fordi du blander dem med racehøns eller omvent så skulle dem der har flere racer også havde problemer og det har de ikke. Hvis du passer dem godt tror jeg du kan blande dem så meget det passer dig.


Godt nytår til alle
« Senest Redigeret: 31 December , 2008, 02:54 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #22 Dato: 31 December , 2008, 10:11 »
Hej .. bla. Kurt.
Mener at have hørt fra nogle, at høns som er vaccinerede, og det er hybriderne, kan smitte til nogen som ikke er. Vil ikke som sådan blande dem, men evt lade nogle racehøns være med i flokken af hybrider, fordi de er så smukke også. Og evt prøve med dværghøns for at få gode rugere- og ikke mindst fordi de er så dejlige og nuttede. Rie.

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #23 Dato: 31 December , 2008, 11:15 »
Hej Rie
Jeg ved ikke om vaccinerede høns kan være raske smittebære men det er der nok andre der ved noget om.
Men jeg ved at du ikke kan udstille dine høns uden de er vaccinerede.
Vi er mange som ikke vaccinere vor høns
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #24 Dato: 31 December , 2008, 14:09 »
Så kan du jo købe racehøns. som er vaccineret eller få vaccineret dine racehøns selv, hvis det er et problem.

Det er jo kun hvis høns skal samles at de skal være vaccineret og rigtig mange opdrættere vaccinerer kun de høns de skal udstille. Og der er ingen problemer med at have vaccinerede dyr sammen med ikke vaccinerede dyr.

Personligt får jeg vaccineret alle mine dyr, så hele min besætning er vaccineret. Det synes jeg er bedst også kan alle dyr bruges til udstilling. P.R osv.

Jeg ved egentlig ikke om de er raske smittebærer bare fordi de er vaccinerede, det lyder lidt mærkeligt at de kan være det uden at have haft sygdommen.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #25 Dato: 02 Januar , 2009, 13:51 »
Her er der  forskel på "hobbydyr" og "kommercielle" dyr. Fugle i erhvervsbesætninger vaccineres med levende (svækket) vaccine, enten givet i drikkevand eller som spray (i øjnene). Hobbyfugle der skal udstilles eller sælges på marked skal vaccineres med nål og inaktiv (død) vaccine.

Fugle der er vaccineret med levende vaccine  må IKKE holdes sammen med andre uvaccinerede fugle. De skal "holdes adskilt, både hvad angår fysisk placering og pasningsrutine".

Jeg mener at det er fordi at fugle vaccineret med levende vaccine K A N udskille virus og dermed smitte de uvaccinerede dyr. Men jeg har aldrig hørt om sådan et tilfælde. Men reglerne er klare på det her punkt.

Derudover så er der for at sælge æg til konsum et krav om "at opdrættet stammer fra rugerier registreret i henhold til bekendtgørelse om indretning og drift af rugerier og rugeægsproducerende virksomheder med høns, kalkuner, gæs og ænder".

Det udelukker jo at sælge æg fra racefjerkræ. Der er dog givet i hvert fald en dispensation for dette i 2005 hos Fuglebjerggaard, som der kan læses en længere historie om her
http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20foedevaredirektoratet.htm
Men dispensationen indeholdt så mange krav, at det slet ikke var økonomisk at kunne sælge æg fra egen opdrættede (race)høns... Som der står i konklusionen
der er endeløse muligheder for at vi alligevel ikke er istand til at overholde lovens bogstaver eller rette lovenes bogstaver plus at vi har nogle uacceptablet høje omkostninger til et analyse program, som i bedste fald er komplet overflødigt og som i værste fald viser spor af salmonella, som vel er en naturligt forekommende bakterie. Og så er vi lige vidt.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2009, 15:28 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #26 Dato: 02 Januar , 2009, 14:51 »
Skal en høns vaccineres ?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #27 Dato: 02 Januar , 2009, 15:15 »
Den skal ikke hvis det bare er en havehøne :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #28 Dato: 02 Januar , 2009, 15:29 »
Har lige lavet en tilføjelse. Det er kun hobbyhøns der skal udstilles eller sælges på marked der skal vaccineres.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Thorbjørn

  • Gæst
Sv: Hvor meget plads skal høns have ?
« Svar #29 Dato: 02 Januar , 2009, 15:36 »
Okay, skal de så registreres ?