Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington Kyllinger.  (Læst 23469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #15 Dato: 20 April , 2012, 09:52 »
Rikke, det var nogen af de æg, vi havde med hjem fra vores tur til Frankrig, vi havde alle disse æg med hjem (de lyse i forgrunden er dværgmaranæg):
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #16 Dato: 20 April , 2012, 11:49 »
Marianne:
Jeg har tænkt tanken, da jeg synes forskellig farvede æg er så smukke. Det sker også at jeg forærer en bakke væk (har købt neutrale æggebakker også hjælper min datter med at dekorere den). Og det falder altid i god jord.
MEN kan sådan nogle Maraner og Araucanaer gå sammen med Orper? Og findes de i Blå?
Har jo en skruk på 6 legbarfarvede æg(fra Sven Holm), men får nok en skruk mere inden så længe, så måske man kunne putte Maran rugeæg Araucana rugeæg under hende.
Det var jo ihvertfald en tanke værd. 
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #17 Dato: 20 April , 2012, 14:33 »
Araucana findes i blå, maran findes i blå/kobber. Maran er endnu ikke anerkendt i blå/kobber i Danmark. Men du skal vist være mere end almindelig heldig, hvis du skal støve dem op.
Jeg har selv et par halvstore hønekyllinger i blå/kobber, her er der billede af den ene:

Jeg har hentet æggene i Frankrig, der er nogle få andre, der har de blå/kobber i Danmark, sort/kobber er nok mere almindelig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #18 Dato: 20 April , 2012, 14:48 »
Hmmm Frankrig....der sætter min mand vist grænsen:-)

Men hun er lige gået 100% skruk i dag høne nr. 3. Så skal da have fundet lidt æg til hende i løbet af week.

Men tror du at Maraner og Araucanaer kan gå sammen med Orper uden de kommer op at slåes?

Mvh Helle
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #19 Dato: 20 April , 2012, 15:01 »
Både maran og araucana er meget rolige og tillidsfulde høns, og hvis de tilmed vokser op i hønsegården ser jeg ingen problemer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #20 Dato: 21 April , 2012, 22:17 »
Har desværre ikke kunne støve hverken Maran eller Araucana rugeæg op i de farver jeg gerne ville have.

Men har skaffet 10 Blå Orpe rugeæg som kommer under Skruk nr 3 i morgen  :)
Min mand har også skaffet et skrukhus mere med tilhørende løbegård så han er dagens mand i skysovs.

Så går alt efter planen får vi gule (er klækket), legbarfarvede (klækker på lørdag) og blå (klækker forhåbentligt om 3 uger) Orpington kyllinger i foråret.
Men mon ikke de skrukker engang mere i år?

Vi har også et andet lille baby projekt herhjemme da jeg har termin om 3 måneder, så det er dejligt kyllingerne kommer nu her så jeg rigtig har tid til at nyde dem  :)

« Senest Redigeret: 21 April , 2012, 22:32 Fra Liva Luna »
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #21 Dato: 21 April , 2012, 22:37 »
Ps. Lige en opdatering. Har måtte aflive en kylling i dag da den var syg (var alene hjemme). Min mand aflivede også en i torsdags, da den lå og led.

Men puha en voldsom grænseoverskridende oplevelse. Fik det helt dårligt efterfølgende og kastede op.

Så nu har vi 4 små kyllinger tilbage, og håber og beder til at de forbliver sunde og raske (og er høner).
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #22 Dato: 21 April , 2012, 22:38 »
Men tror du at Maraner og Araucanaer kan gå sammen med Orper uden de kommer op at slåes?

De fleste racer kan gå sammen uden at komme op at slås.

Har man flere racer gående sammen er der 3 ting man skal holde øje med. Første ting er om hanerne kan enes og ligesom acceptere at de har hver deres 'harem' af høner. Anden ting er, at man skal sikre sig at store haner ikke øver vold på små høner. Og endelig tredje ting - hvis man har flere haner gående (fredeligt) sammen skal man sikre sig, at de ikke alle udser sig én eller et par høns, som de så træder på tur. Jeg har på et tidspunkt, med lidt for mange haner i hønsehuset, oplevet at efter at én hane havde 'talt' en høne til at lægge sig for at blive trådt, så stillede 2-3 haner mere op i kø for at 'overtage' hønen efter at den første hane havde gjort sig 'færdig'. Det tåler høns ikke ret mange gange.
Mvh
Erik Andersen

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #23 Dato: 21 April , 2012, 22:43 »
Vi må ikke have haner her hvor vi bor, så vejen frem her på matriklen er rugeæg  :)

Vi havde en indtil for en måned siden (vi bor lige på grænsen til byzonen), men resultatet blev 3 meget sure naboer, så han kom ud på landet at bo.

Men det du beskriver tangerer jo nærmest til "gruppevoldtægt" af den stakkels høne :-\
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #24 Dato: 21 April , 2012, 23:12 »
Men det du beskriver tangerer jo nærmest til "gruppevoldtægt" af den stakkels høne :-\

Voldtægt er et voldsomt udtryk. Hun har jo dog trods alt selv 'lagt sig'. Men jo, det er ikke 'naturligt'. Og man skal helst undgå at dette forekommer, da det er særdeles belastende for hønen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #25 Dato: 22 April , 2012, 08:07 »
Det er altid grænseoverskridende at aflive små kyllinger, men når man ved, de har det skidt, er man jo nødt til det. Du har min respekt, fordi du gjorde det nødvendige. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #26 Dato: 22 April , 2012, 08:37 »
Det lignede at den ingen endetarm havde (kunne ikke finde et hul bagpå)? Og den kunne ikke stå op :-(

Er er det normalt at der er "syge" kyllinger med i et kuld?

Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #27 Dato: 22 April , 2012, 09:47 »
Jeg vil ikke kalde det normalt, men selvfølgelig kan det ske. De fleste kuld, jeg får, er med udelukkende raske kyllinger, som alle vokser op. En gang i mellem er der en enkelt, som ikke klarer den, men det er ikke ret tit.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #28 Dato: 22 April , 2012, 12:26 »
Det lyder godt Marianne. Så har jeg - eller nærmere kyllingerne været uheldige.
Håber det kuld der klækker på lørdag alle er raske. Glæder mig sådan. Det er jo med legbarfarvede så der håber jeg at jeg ved hvad køn det er med det samme :-)
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #29 Dato: 22 April , 2012, 20:52 »
Jamen selvfølgelig går det godt *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk