Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington Kyllinger.  (Læst 23470 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Orpington Kyllinger.
« Dato: 19 April , 2012, 19:31 »
Hejsa,

Så klækkede den sidste kylling endelig i dag (den første klækkede mandag).

Vores Mutter skruk lå oprindeligt på 6 æg og ved lysning var de liv i alle 6 æg.
Der kom også 6 små kyllinger ud, men den ene var meget misskabt og klarede desværre ikke skærene. Men vi er også tilfredse med 5 velskabte søde kyllinger.

Vores plan er at beholde hønerne og slagte hanerne (hvis vi får lidt kyndig oplæring inden :) )

Mutterskruk er jo købt som en GUL orpington men hun har mange sorte fjer. Jeg har så fundet ud af, ved hjælp af gode råd herinde fra, at "gule" Orper skal være gule.
Det vidste vi ikke sidste år da vi købte dem, men hun skal jo ikke bruges til avl eller udstilling, og hun er den sødeste høne og en god mor så det gør ikke så meget.

Der er en helt gul kylling (som jeg håber håber håber er en høne), og tre med sorte aftegninger i hoved, også er der en der ser meget mystisk ud der har røde stive dun i hele hoved  :) det bliver spændende at se hvor mange af dem der er høner  :)

Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #1 Dato: 19 April , 2012, 19:37 »
Nøøj, hvor er de søde, og pyt med hvilken race de er.  ;)
Til havehøns, gør det ikke noget at der er lidt spændende varianter.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #2 Dato: 19 April , 2012, 19:47 »
Tak skal du have.

Vores datter på 2 år er ihvertfald meget glade for dem og er så sød og kærlig ved dem.
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #3 Dato: 19 April , 2012, 19:56 »
Hvor er de fine, Helle *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #4 Dato: 19 April , 2012, 20:04 »
Så skønne!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #5 Dato: 19 April , 2012, 20:34 »
Søde, søde kyllinger og sikke en skøn datter du har  *p . Det ser ud til at hun er meget forsigtig ved de små  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #6 Dato: 19 April , 2012, 20:44 »
Uha tusind tak for hilsnerne  :) Jeg er nu også så stolt af dem.
Ja vores datter er faktisk meget sød ved både hund, kat og hønsene. Hun krammer og kysser dem mange gange dagligt. Det bedste hun ved er at fodre dyrene.
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #7 Dato: 19 April , 2012, 21:45 »
Dejlig skrukhøne og kyllinger  :)

Jeg har de helt gule orpington..og her kommer kyllingerne altså også med lidt sorte aftegn på hovedet...
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline anhanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
    • ASH Naturhov
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #8 Dato: 19 April , 2012, 21:56 »
Virkelig nogle skønne billeder :-) stor tillykke med dem.

Og ja...hvor er din datter bare sød ... Håber at vores datter (4 mdr.) bliver en dag ligeså glad for dyr og sød ved dem...

Vi skal hente nogle daggamle Orpington kyllinger på mandag... det bliver det første fjerkræ på vores matrikelnummer...så vi glæder os rigtig meget...håber at de vil være ligeså kønne som dine  :D

Stor tillykke...

Anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Liva Luna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #9 Dato: 20 April , 2012, 04:07 »
Rixen:
Forsvinder det sorte og bliver de så helt gule? Eller bliver de ved med at være lidt sorte i hoved?

Det bliver sjovt at følge den med det røde hoved og de stive dun, kan slet ikke lige forestille mig hvordan den kommer til at se ud  :)

Anna:
Vi fik jo vores høns (3 stk) da vores datter var lidt over et år gammel, og hun kigger på dem og vi taler om dem hver eneste dag. De er så godmodige og tålmodige sådan nogle Orper.

Og glæden var stor da de lagde deres første æg i februar måned (de er fra Maj 2011). De lagde faktisk et æg om dagen ca, så vi havde 20 æg om ugen (men de er nok også lidt forkælede vores høns).

Men pt har vi jo to skrukker, så der er kun en høne tilbage til at lægge æg, og det er lige lidt nok (hun er også på vippen til at blive skruk), så det ender nok med jeg bliver nødt til at købe æg desværre.

Men er sikker på at de nok skal bringe glæde de små kyllinger. Hvor mange får I?
Jeg tror det er sundt for børn, at vokse op med dyr og lære at have empati for og respektere dem. Jeg kunne ihvertfald ikke forestille mig et liv uden dyr  :)

« Senest Redigeret: 20 April , 2012, 04:14 Fra Liva Luna »
Mvh Helle

Forkærlighed for gule Orpington.
0.1 Datter Liva Luna (2010).
0.1 Datter Vega Sofia (2012).

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #10 Dato: 20 April , 2012, 09:19 »
Hvor er de dog søde  *p
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #11 Dato: 20 April , 2012, 09:19 »
Du kunne jo overveje at have 3-4 høner mere, det kunne måske være to araucana (turkis æg) og to maran (chokolade æg) /o





Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kærlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 163
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #12 Dato: 20 April , 2012, 09:25 »
Den øverste tallerken bliver man jo nærmest lækkersulten af, det ligner påskeæg fra anthon berg. Flotte æg
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #13 Dato: 20 April , 2012, 09:36 »
Hva med de æg i midten..chokoladeæg. Hvem har dog så mørke æg?  :o
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline anhanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
    • ASH Naturhov
Sv: Orpington Kyllinger.
« Svar #14 Dato: 20 April , 2012, 09:41 »
Marianne - det ser  /o fantastisk ud med de æg... ja...man bliver helt lækkersulten  :)
I Tjekkiet - hvor jeg kommer fra, farver kvinder (og børn) til Påske hårdkogte æg med forskellige farver og mønster og Påskemandag går mand (od børn) rund og får disse farveæg fra kvinderne... Hihihi... så behøver man ikke at farve dem..bare man sørger for at have de rigtige hønseracer i huset  ;) genialt /o

Liva Luna - jeg skal hente 10 kyllinger...for så håber jeg at få 1 hane og 4-5 høns ud af det og resten skal jo på tallerken når de har størrelsen til det...

Vi har ellers 2 kaniner (og forhåbentlig nogle kaninunger til maj) og jeg har 2 heste...så vores datter kommer med ud til heste og har "hilset" på både kaniner og heste allerede...Nu er hun jo alt for lille til at forstå noget om det...men nu har jeg jo ikke et andet valg end at tage hende med når stalden skal ordnes osv. og vi vil gerne at hun lærer fra lille af omgås dyr... Vi håber selvfølgeligt på at hun også får interessen for dyrene. Jeg voksede op med kaniner og høns og har masse dejlige oplevelser tilbage fra mit barndom...

hilsen
Anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)