Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg aflive??  (Læst 2757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Skal jeg aflive??
« Dato: 30 Juni , 2010, 11:38 »
Hej jeg har brug for et råd  :-\

I går hentede jeg to nyklækkede kyllinger fra en rugemaskine. De var flyttet over i en lille papkasse og jeg hentede dem meget hurtigt.
Da jeg åbnede for at se de små lagde jeg straks mærke til at den ene "strittede" med benet.
...og den er vist helt gal med det ben  /d
Den støtter slet ikke og det er som om foden krummer sig sammen på langs og knæleddet er hævet op  :'(
Den spiser og drikker - men har jo svært ved at komme hen til maden - men den virker ret stædig så den kommer hen til trugene.
Den friske kylling går tit hen til den og "skubber" lidt til den hvorefter den svage humper lidt afsted.
Det er to dværg langshan - de er utrolig kønne  ;) og jeg er virkelig ked af at den er så dårlig.

Hvordan er det for den tilbageblivende kylling - bliver den ikke ensom??

Hvis jeg skal aflive - hvordan gør jeg det så bedst ved sådan en lille en??
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Skal jeg aflive??
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2010, 11:52 »
Øv, hvor ærgerligt!

Det må enten være det de kalder en spagatkylling, eller også er den deform på anden vis, den sidste mulighed er at den har brækket benet, måske er den blevet tabt...

Enten det nu er det ene eller det andet eller tredje, ville jeg aflive kyllingen, for enten har den smerter, hvis benet er brækket - eller også vil den leve med et deformt ben, som den vil være ude af stand til at bruge ordentligt.

Hvis jeg skal aflive en lille kylling, kaster jeg den hårdt og beslutsomt ned i cementgulv eller fliser.

Men jeg synes da også at du skulle kontakte sælger for lige at høre - og så måske få en anden i stedet for uden beregning! Vil da også nok sige det er uansvarligt/uetisk at sælge en kylling med det problem, det har han/hun helt sikkert kendt til...
Mvh Marianne

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Skal jeg aflive??
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2010, 12:00 »
Tak for svaret Marianne. Det er jo også hvad jeg selv er kommet frem til (aflivning) men ville alligevel lige høre, det ku' jo være  :(
Det er ikke kyllinger jeg har købt, jeg har fået 9 rugeæg og desværre var der kun kyller i de to. Hvad der er sket ved jeg ikke og det ændre jo heller ikke på kyllingens liv  <W
Men den tilbageblivende - kan "vi" mennesker underholde og opdrage godt nok?
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Skal jeg aflive??
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2010, 12:02 »
Jeg ville nok finde et par kyllinger mere til den i ca. samme alder.

Held og lykke med det lille pus  :)
Mvh Marianne

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Skal jeg aflive??
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2010, 00:09 »
Min lille kylling er kommet i pleje hos en Dværgkochin skruk der gik med en lille kylling, hun tager sig kærligt af dem begge  <L  <P
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Skal jeg aflive??
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2010, 01:07 »
Jeg har også måttet aflive nogle kyllinger i tidens løb. Jeg klipper hovedet af dem. En plasticpose under, sætte saksen parat og så kigge væk og klip. Hovedet falder i posen og kroppen derned også og så i skraldespanden. De første gange er de værste..
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!