Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp 35 forfrosne moskusæg  (Læst 4569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Dato: 02 December , 2012, 16:56 »
Åhhh hjælp.

Jeg har lige fundet 35 æg fra mine moskusænder. De lå i et hjørne i legehuset. dækket med lidt halm. Kan jeg ruge den ud i en rugemaskine?
Hvis ja hvad skal temp. og fugt så stå på i hvor mange dage? Jeg går jo ud fra fugten skal hæves undervejs lige som til hønseæg, men jeg aner ikke om det er sammen temp og fugt. Jeg ved ænderne lægger i længer tid og tænker derfor også at der nok går flere dage inden fugten skal hæves til ----% ?
Jeg ved det er et skørt tidspunkt på året, og æggene har jo hverken været vendt og højst sansynligt også lagt for koldt, men hvis æggene alligevel skulle ende med at blive til ællinger så må de ud i stalden med en varmelampe. Any way, så ville det føles forkert bare at smide så mange æg ud, så nu må vi se om der er liv derinde. :o ::)
I det hele taget troede jeg nok lidt naivt at de kun lage æg forår og sommer <G
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #1 Dato: 02 December , 2012, 17:16 »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #2 Dato: 02 December , 2012, 18:37 »
tjaa der er vel ikke andet for end og prøve, men mon ikke der er en rimelig chance for de har fået frost?? Tillykke med fødselsdagen <I
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #3 Dato: 02 December , 2012, 20:49 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31

Link til rugevejledning.
Så er de alle smidt i kuvøsen, så nu venter jeg spændt om der måske er lidt liv når de skal lyses, utroligt spændende og opslidende for min ustyrlige nysgerighed  ::) ;D

tjaa der er vel ikke andet for end og prøve, men mon ikke der er en rimelig chance for de har fået frost?? Tillykke med fødselsdagen <I

Mange tak Jes  :D
Ja det er desværre nok frosne æg, men jeg håber alligevel halmen har beskyttet dem. Men sikke et syn med sådan en kæmpe rede, de skøre ænder har gået og hygget sig med.

Plejer ænderne egenligt ikke kun at ligge æg i den lune del af året? Har de mon fået pip?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #4 Dato: 09 December , 2012, 19:23 »
du kan godt være heldig at æggene ikke er gået til. jeg havde også engang en and der lagde æg i frostvejr og senere lagde sig på dem. og ud kom 8 ællinger af vidst nok 12 æg.


men det er da mærkeligt en and ikke har lagt sig på dem. 35 er mange æg og mine har højest ligget sig på 26-27 æg.


mine har aldrig lagt æg på denne tid. de starter altid tidligt om foråret og lægger æg hele sommeren og kan også finde på det om efteråret. men de er altid ubefrugtede de sene æg.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #5 Dato: 09 December , 2012, 21:07 »
Ja det er bestemt besynderligt hvorfor der pludselig er gang i æg og ænder. Hende som har lagt sig på nogle af de få jeg ikke har snuppet ligger på 4 æg. Jeg tror desværre ikke hun kan ruge dem ud for hun hopper af og bader i laaaaaaang tid. Idag har jeg forsøgt hurtigt at mærke på hendes æg da hun havde været af i ca. 10-15 min. De var helt kolde. Men hvis mine æg i rugekassen ikke er gået til så håber jeg lidt hun vil tro det er hendes æg der er klækket og tage dem til sig. Jeg tror for en sikkerheds skyld jeg sætter en varmelampe til, hvis nu hun fnder på at gå fra dem......Altså hvis der er nogen der klækker ;)
Jeg har lyst dem, men har sorteret 10 æg fra, de er slet ikke udviklet, kun befrugtet. Måske er det pga. kulden?
De resterende har dannet spindelvæv af blodåre. Men jeg kan ikke finde billeder af hvordan de burde se ud i udviklingen for at sammenligne. Jeg er lige ved at tude af ærgelse over jeg først så tråden om at vaske rugeæg så sent. Jeg håber sådan jeg ikke har skadet kimet, ved at vaske så sent, men det kan jeg jo intet stille op med nu.
Det er dejligt at høre det kan blive til ællinger selvom vejret bestemt godt kunne være lunere.
Er det egenligt normalt at nogle af æggene er meget større ende resten? De store er faktisk dem med bedst udviklet æg. Det undre mig bare at der sådan en stor forskel fra samme kuld.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #6 Dato: 10 December , 2012, 08:19 »
To ting Janni.

For det første: Du styrer for en stor del selv tidspunktet hvor dine svømmefugle begynder at lægge æg. Så længe de kun får korn og stort set ikke andet, så holder de varmen og ikke mere. Hvis du er "for god" ved dem og giver dem en masse proteintilskud, og "værst" æglægningsfoder, så provokerer du dem til at starte æglægning. Det er sammensætningen af kosten i naturen, der for en stor del styrer starten af æglægningen i naturen. Du virker som en der gør alt det bedste for dine dyr, og det er prisværdigt, men det kan give dig visse problemer. Hold dem på ren hvede om vinteren, det er der tilstrækkeligt med kalorier i. Giv dem tilskud, når temperaturen stiger (frostfri æg) og udeforholdene er til avl.
Gætter jeg rigtigt med hensyn til foderet eller????

For det andet: Så længe du kan skelne tydelige blodårer ved lysning, så er der liv. Det døde foster ses tydeligt, men blodårerne forsvinder meget kort tid efter at fosteret er dødt.
mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #7 Dato: 10 December , 2012, 09:36 »
Du har fuldstændigt ret Steffen- godt gættet /o
De har fri adgang til en skål med skaller og en med hel hvede i blandet lidt af hønsenes ægligningspiller ( Møllerens fuld af pep) Hertil eeeeeelsker de kattenes piller og har tit held til at stjæle 1-2 skåle fra kattene hvis stalddøren ikke har været lukket ordenligt. Ellers elsker både børn og voksne at hygge om dem og giver dem slik( kattepiller) endeligt deles høns og ænder om dagens køkkenaffald, som de får serveret i hver deres hus inden deres sengetid.
Jeg må jo straks fjerne guffet indtil foråret. (sikke skuffede de kommer til se ud  :-\)

Mht. til æggene, ja så håber jeg jo virkelig du har ret mht. blodåre betyder liv. Betyder det noget at ikke alle æg har lige tydelige blodåre? Altså jeg tænker på om det er fordi de måske ligger anderledes i ægget, og derfor kan skjule sig lidt? Ville du bare lade dem ligge som har blodåre indtil/ hvis de enten bliver tydligere eller forsvinder? Hvor langt i udviklingen er de før man er helt sikker på der er- eller ikke er udvikling igang? Hvornår kan man se bevægelse som i hønseæg?
Ja ja jeg er jo meeeget grøn endnu, og har kun forsøgt at ruge hønse æg  2 gange ( Tråd æggene bevæger sig) Men det er sådan en overraskende glæde som jeg på trods af omstændighederne( læs begynder fejl) håber vil lykkedes med små dun bomber som vælter ud i verden- meget snart  !l
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #8 Dato: 10 December , 2012, 10:04 »
Dine ænder behøver ikke at blive skuffede, hvis du stadig giver dem andre godbidder, bare mere grønt end kattemad m.m.
Æggene kan måske udvikles lidt forskelligt, hvis anden faktisk var begyndt at ruge på nogle af dem uden at kunne dække alle. Så hold dig til at så længe du kan se selve blodårerne, så er der gang i udviklingen. Jeg vil lade dem ligge til jeg er sikker på at blodårerne forsvinder og "skyggen" samtidig bliver mere bevægelig i ægget. De rådner ikke på de få dage. Jeg plejer at lyse en gang om ugen, og der er tydelige hjertepuls efter 2 uger.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #9 Dato: 10 December , 2012, 10:24 »
Tak Steffen så får de lov at ligge lidt mere i varmen.

Mht. Foder.Lige undtaget i sneen, plejer de at lunte frit rundt på 4000m2 er det grønt nok eller vil de gerne have ekstra ved siden af også? Hvad grønt er der mest godt i? Jeg tænker lidt i retning af grøntkål?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #10 Dato: 13 December , 2012, 20:30 »
mine er glade for grønkål og får det dagligt i denne tid. spidskål/blomkål er også et stort hit, som de selv "gnaver" af.

at æggene bliver kolde skal du nok ikke lægge så meget i, mine ænder er ofte af reden i længere tid end dine og æggene føltes også kolde. men det er så først i foråret mine ruger hvor det er varmere, men kan være samme temperatur med let frost.

du skal dog regne med at rugningen bliver forlænget lidt. mine ligger som regel i 37-38 dage og ruger når det er forholdsvis koldt.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hjælp 35 forfrosne moskusæg
« Svar #11 Dato: 13 December , 2012, 21:42 »
Idag har de ligget i 11 døgn og jeg var ved at revne af nysgerighed så de blev lyst. 21 har blodåre og bevægelse og 1 tror jeg er gået i stå den ser ihvertfald meget mørk ud. 13 er taget fra da de ikke så så udviklet ud som resten, så de er kogt til hønsemad.
Der er ihvertfald gjort et ordenligt stykke arbejde fra fædrene, for der er fuldbefrugtning ;)
For pokker hvor det svært at vente så længe. Jeg syntes ellers det var i pinsel at vente på kyllinger, meeeeen op til 36-37 dage er totur for mine nerver :o ::)
Godt vi har fået nogle super flotte gæs igår oppe fra Steffen. De er virklig blevet kigget på mange gange i dag. Ungerne og jeg har virklig beundret dem i mange timer idag på trods af kulden. Så nu er ventetiden fyldt godt op.  ;)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"