Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og ænder sammen  (Læst 5529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Høns og ænder sammen
« Dato: 17 Juli , 2011, 05:19 »
Jeg har en frygtelig masse snegle i haven og tænker på at få mig en and der kan tage sig af dem, men hvordan er det med at de evt skal bo sammen, kan det lade sig gøre, og vil de det?
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2011, 06:47 »
Jeg har en frygtelig masse snegle i haven og tænker på at få mig en and der kan tage sig af dem, men hvordan er det med at de evt skal bo sammen, kan det lade sig gøre, og vil de det?

Ikke én and - mindst to! Kender ikke reglerne for høns og ænder sammen, det gjorde man ihvertfald i "gamle dage" uden problemer, og jeg har da selv set det flere steder som barn for en 20 år siden (men det er vel egentlig også gamle dage :) ), og dér har de altid passet sig selv, altså fjerkræstype for fjerkræstype  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2011, 06:59 »
I Danmark skal hønsefugle og svømmefugle være fysisk adskilt, med minimum 15m afstand...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2011, 07:07 »
I Danmark skal hønsefugle og svømmefugle være fysisk adskilt, med minimum 15m afstand...

Bjørn, kan du hjælpe med, hvor det står skrevet henne? :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #4 Dato: 17 Juli , 2011, 07:27 »
Mette, der står bl.a. lidt her:
Hos fødevarestyrelsen

Du skal et stykke ned til punkt 2 og så lidt længere.
Jeg kunne ikke lige finde lovteksten i farten. Men de 15 m Bjørn nævner er korrekte.
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2011, 07:28 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tom M H Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2024, 14:22 »
Vedr. de 15 meter

Kan du hjælpe med et link?
Jeg kan ikke finde det selv :)
SK Marans - bytter gerne Haner :)
Løbeænder til sneglebekæmpelse - og hygge :)
Gæs til alarm!

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2024, 09:09 »
Jeg er ret sikker på, at kravet om de 15 meters afstand bortfaldt for nogle år siden.

På Fødevarestyrelsens hjemmeside står der intet om 15 meters afstand under de skærpede regler, der trådte i kraft den 18. december 2023. Der står bare, at de ikke må have kontakt:

"Ænder og gæs må ikke have kontakt til andet fjerkræ eller fugle i fangenskab
Hvis du holder ænder og gæs skal du sikre dig, at de ikke kan komme i kontakt med andet fjerkræ eller fugle i fangenskab.

Kravet gælder også udstyr, som du anvender i forbindelse med pasningen af dine ænder eller gæs. Du må ikke bruge det samme udstyr eller gå ind med de samme støvler, med mindre du rengør og desinficerer udstyret eller støvlerne hver gang du har anvendt dem."
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tom M H Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2024, 10:04 »
Hej Gåsepige

Nej hvor dejligt at få svar på et spørgsmål til en så gammel tråd - det var et sats fra min side :)

Jeg har pløjet myndighedernes tekster igennem på kryds og tværs og kunne heller ikke finde de famøse 15 meter!

Jeg føler selv at jeg gør en del for ikke at skabe smittevej imellem mine gæs/ løbeænder på den ene side og mine høns på den anden! De går i hver deres hegnes arealer og kommer kun på de samme arealer med måneder imellem. I hus er de i hver sin bygning. Det hele til stor moro for visse andre hobbyfolk :) Skulle jeg - og andre - overholde de 15 meter ville det kun være muligt for et fåtal af borgere at have begge arter på matriklen og jeg må nok tilstå at jeg fortsætter som nu indtil påbud fra myndighederne måtte de 15 meter være gældende  ;)
SK Marans - bytter gerne Haner :)
Løbeænder til sneglebekæmpelse - og hygge :)
Gæs til alarm!

Offline Tom M H Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Høns og ænder sammen
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2024, 09:12 »
Har spurgt på højeste sted og fået dette brugbare svar:


Kære Tom

Tak for din henvendelse vedr. kontakt mellem ænder og høns i din besætning.

Dine ænder og høns må ikke kunne have næb-til-næb-kontakt, så der skal være en plade eller lignende mellem dem og altså ikke et net.

Håber det besvarer dit spørgsmål.

God dag.

Venlig hilsen

Karen Schou Møller

Embedsdyrlæge, PhD

Veterinær Øst

+45 72 27 54 79 l  fvst.dk/kontakt

 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevarestyrelsen | Stationsparken 31-33 | 2600 Glostrup | Tlf. +45 72 27 69 00 |  fvst.dk/kontakt | www.fvst.dk
SK Marans - bytter gerne Haner :)
Løbeænder til sneglebekæmpelse - og hygge :)
Gæs til alarm!