Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til cocciodiose høns  (Læst 2314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Hjælp til cocciodiose høns
« Dato: 27 Januar , 2021, 23:54 »
Hej Forum
Jeg har haft dværg silkehøns i 10 år. I sommer købte jeg 5 kyllinger for at få friske gener ind i flokken. Det viste sig så at de medbragte cocciodiose, som med tiden smittede hele flokken og flere døde. Jeg har nu 7 tilbage som 2 gange med 14 dages mellemrum har fået en 3 dages kur med medicin fra dyrlægen. Jeg har også 3 påfugle som også er blevet smittet og som også har fået medicin. Mit spørgsmål er om der er nogen med erfaring i at komme parasitterne til livs i omgivelserne. Hvad skal jeg rengøre hønsehus/påfuglehus og voliere med? Og jeg har en grund på 12.000 m2, hvor hønsene og påfuglene går frit om dagen. Der ligger jo så mange klatter rundt i haven og kan de så smitte dyrene igen? Der var en der fortalte mig at parasitterne udenfor dyrene, fx rundt i haven, at de dør når det er frostvejr. Er der nogen der ved noget om det er rigtigt? Ellers er det jo håbløst at komme til livs😩😩

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp til cocciodiose høns
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2021, 10:01 »
Mit svar bliver nok noget nedslående  :-[

Coccidier findes i jorden i op til to år efter, de er afsat der med gødningen og ligesom bakterier og virus er coccidie-parasitten svær at slå ihjel ved frostgrader. Coccidier kan overleve frostgrader ned til mindst -10 grader.

Det bedste vil derfor være at fjerne eller vende det øverste jordlag i området, hvor coccidiose-ramte høns og påfugle har opholdt sig - det vil være umuligt for dig, kan jeg godt se. Dog kan det være en god ide at udskifte det øverste jordlag i deres ude-gårde, hvis de har sådan nogle eller i hvert fald jorden lige uden for deres huse.

Hønsehus, påfuglehus, voliere, og alt inventar skal du rengøre i Virkon S. Virkon S kan også bruges i støelse og fuglenes voliere
https://virkons.dk/anvendelsesomraader/fjerkrae/

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hjælp til cocciodiose høns
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2021, 18:02 »
Jeg ved ikke om det foder via nedenstående link virker

For en del år siden, var mine kyllinger plaget af coccidiose. Jeg fik en kur hos dyrlægen og gjorde grundig rent efterfølgende.  Jeg kom heldigvis til bunds i problemet til sidst, og har ikke set noget til det siden( 7-9-13)

Et par år efterfølgende fordrede jeg kyllinge med foder, der indeholdt coccidostatika eller hvad det nu hed. Jeg ved ikke om det var medvirkende til det forsvandt, men det var måske værd at prøve:

https://vildmedhoens.dk/produkt/hoensefoder/brand-finde-dit-hoensefoder-hos-vildmedhoens-opdelt-efter-brand/deuka-foder/deuka-allmash-r-voksefoder-til-kyllinger-med-cocc-stat/

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjælp til cocciodiose høns
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2021, 05:33 »
Som Margrethe skriver, kan foder med tilsat coccidiostat være en rigtig god ide at bruge og det vil jeg nok anbefale her, hvor der er coccidier i miljøet.
Coccidiostat kan forhindre udbrud, men det kan ikke bruges som behandling til kyllinger, som har udvist symptomer på coccidiose i udbrud.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14