Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)  (Læst 63591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #45 Dato: 12 ſeptember , 2012, 09:09 »
Jeg glæder mig helt enormt til I alle har prøvet det i noget tid, og så at høre resultatet :)

Vi er som sagt nogle stykker det ikke har haft den fjerneste effekt hos, OG guidelines for brugen af det er naturligvis fulgt  ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #46 Dato: 12 ſeptember , 2012, 10:39 »
Hatten af for dit engagement Erik, men som du nok har gættet er jeg ikke overbevist  ;D

Der er for mig at se endnu ikke kommet klare fakta på bordet.

Nu arbejder jeg tilfældigvis et sted, hvor vi bl.a. har et par kemi ingeniører, og jeg har spurgt dem om ikke de vil kigge lidt på sagerne, så vi én gang for alle bliver kloge på hvad er hvad.

Jeg har talt med OWA kemi nu som har lovet at sende mig et produktblad, og samme har jeg gjort med Damolin.

Jeg bøjer mig gerne i støvet, om produkterne er identiske, men jeg kan ikke forholde mig til det, når vi rent faktisk ikke ved det med sikkerhed.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #47 Dato: 12 ſeptember , 2012, 11:21 »
Spændende Janni.
Glæder mig til at høre hvad kemikerne hitter ud af og hvad Hemexcidebladet siger kontra TØS. /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #48 Dato: 12 ſeptember , 2012, 11:44 »
Nu har jeg fået databladet fra Hemexcide, og umiddelbart har du ret Erik, det ser for mig ud til at produkterne er identiske ;)

Men nu giver jeg det lige til mine kollegaer og får deres vurdering, nu de har ekspertisen, og så må vi se :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #49 Dato: 12 ſeptember , 2012, 12:37 »
Så, nu skal I bare høre :)

Efter at have fået produktblad fra både H og TØS, kom der lidt lys over sagen.

H hedder i produktbladet Diamol og TØS Absomol. Både Diamol og Absomol er produceret af Damolin.

Derfor ringede jeg naturligvis til Damolin for en nærmere forklaring, og fik følgende;

Diamol og Absomol er som udgangspunkt samme produkt, men hvor Diamol er godkendt til brug i foderstof industrien.
Der kan være en forskel i sigteanalysen, som kan give en forskel på de to produkter, men der er den mangelfuld i mine øjne på Absomol.
Her håber jeg mine kollegaer kan hjælpe lidt.

Begge produkter er moler, som har vist sig at have en positiv effekt på mave/tarm systemet hos bl.a. fjerkræ, ved at nedsætte hastigheden af maden der passerer i tarmen, lig med god mod diarré. Derfor forstod han slet ikke hvorfor mine høns havde haft netop diarré af det?

Begge produkter er altså i bund og grund det samme, men beregnet forskellige steder i industrien.
Normalt sælges produkterne til videre forarbejdning.

Det springende punkt er så om der er tilsat yderligere, fra OWA kemi eller fra Nordic Stald, hvilket dog ikke fremgår nogen steder?!
Det burde der jo ikke være når produkt bladet fra Damolin er det som bliver givet til begge produkter.
Jeg undrer mig dog stadig over diarrén hos vores høns, når det netop burde modvirke?  ???

Er der nogen der har mod på at teste dette på deres høns?? Altså iblande det foderet?

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #50 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:04 »
Jeg undrer mig dog stadig over diarrén hos vores høns, når det netop burde modvirke?  ???

Er der nogen der har mod på at teste dette på deres høns?? Altså iblande det foderet?


En enlig svale gør vel stadig ingen sommer eller hur?! ;) Det er vel ikke helt utænkeligt, at dine høns kan have fået diarré af noget andet, og at det tilfældigvis indtraf samtidig...

Jeg tester gerne. Skal alligevel blande foder idag.

TAK! For opklaringsarbejdet /o Jeg er glad for din konklusion, for jeg har 3 sække TØS stående i garagen 8)
Jeg kan godt leve med at det måske ikke egner sig til indtag, bare det virker forebyggende på utøj...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #51 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:20 »
Fortsættelse....

OWA kemi har sagt til en bekendt af mig, at der i TØS bla.a. var tilsat kalk, derfor var produkterne ikke identiske.
Jeg har talt med OWA kemi i dag, og de kender nu ikke noget til produktet TØS  ::)

Nordic Stald har jeg også talt med tidligere, som dengang sagde at TØS ikke var samme som H.

Nu ringede jeg så til Nordic Stald igen og spurgte til om der var tilsat noget til deres TØS, eller det rent faktisk kun var Absomol som angivet på produktbladet.
Her var svaret så lidt speget synes jeg.
TØS var som udgangspunkt kun Absomol, men de kunne jo sagtens forarbejde det indtil noget andet, tilsætte osv.
Fastholdte så at det KUN var TØS produktet jeg ville have at vide om det 100% kun var Absomol eller det var forabejdet... joooo det var det jo men de kunne jo godt forarbejde det?! ???
Jeg er ikke 100% overbevist om at TØS ikke er videre forarbejdet hos Nordic Stald, ud fra det svar jeg fik, men det er så blot min mening :)

Jeg har så nu talt med min kollega der har kigget på sammen sætningen af de to produktblade, og som udgangspunkt er indholdsstofferne identiske.
Der hvor de adskilles er sigtestørrelsen, hvor ene er større end det andet og derved i stand til at opsuge mere væske.

Der manglede dog 10% som Erik også har skrevet, og dem er der ikke redegjort for.
Spurgte jeg ind til det, kunne jeg meget vel få svaret at det blot var vand som fordampede under tørrings processen.
Så de 10% ved vi altså ikke hvad er.

Tanja, nej netop derfor spurgte jeg herinde om andre havde prøvet det mod orm, men intet svar.
Ringede så dengang til Nordic Stald, som da fortalte at mængden var 3 gange større end den skulle have været, fordi jeg havde brugt opskriften fra Hemexide.
Dengang var svaret at de to produkter ikke var samme slags.
Det pudsige ved vores høns var dog at afføringen var normal, indtil de havde fået TØS, så fik de galoperende vandig diarré som ophørte da jeg fjernede foderet med TØS. Konsulenten hos Nordic Stald sagde han absolut godt forstod de havde fået diarré når mængden havde været 3 gange for stor - vel og  mærke den mængde OWA anbefaler man bruger - forvirret  :o :o :o

En lille sjovt ting jeg studsede over var, at både ham fra Damolin og Nordic Stald var pludselige meget interesserede i at høre hvem jeg ringede fra, om det var fra firma eller... hvor jeg boede osv. Den ene troede endda han var på højtaler, hvilket jeg så måtte berolige ham med at samtalen hverken blev optaget eller var på højtaler  ;D
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2012, 13:27 Fra JNTS »
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #52 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:30 »
Fortsættelse....

Tanja, nej netop derfor spurgte jeg herinde om andre havde prøvet det mod orm, men intet svar.
Ringede så dengang til Nordic Stald, som da fortalte at mængden var 3 gange større end den skulle have været, fordi jeg havde brugt opskriften fra Hemexide.
Dengang var svaret at de to produkter ikke var samme slags.
Det pudsige ved vores høns var dog at afføringen var normal, indtil de havde fået TØS, så fik de galoperende vandig diarré som ophørte da jeg fjernede foderet med TØS. Konsulenten hos Nordic Stald sagde han absolut godt forstod de havde fået diarré når mængden havde været 3 gange for stor - vel og  mærke den mængde OWA anbefaler man bruger - forvirret  :o :o :o



Ja, vi er forvirrede og spørgsmålet er om de ikke også er lidt forvirrede selv ;D Fortæl mig lige igen, hvor meget det er jeg skal bruge, for det er jeg OGSÅ lidt forvirret over ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #53 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:33 »
hvis der er forskel på sigte størelsen.er der oss klart forskel på hvor hurtigt det optages som virkestof, , det fine bør jo optages hurtigt og være nedbrudt hurtigt det grove modsat, måske derfor ikk samme dosis

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #54 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:40 »
Ha ha, tror dårligt de selv kan hitte hoved og hale i det snart  *f

Jamen mængden afhænger af om du bruger Hemexide eller Tør Øko og om det er forebyggende eller behandlende  ???

Hos Tør Øko fik jeg beskeden at det var 1 gram pr. 1 kg. foder - behandlende.
Hos Owa er det 4 kg pr. 100 kg foder - behandlende. (sakset fra deres hjemmeside)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #55 Dato: 12 ſeptember , 2012, 13:43 »
Det optages ikke, men passerer blot i tarmen og skulle være effektivt på giftstoffer bl.a. ud over diarré hvor det skulle være stoppende.

Moler er sugende. Faktisk det samme som meget kattegrus er lavet af :)
Lur mig om det ikke også er at finde i Grit - mener at have læst der er moler i.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #56 Dato: 12 ſeptember , 2012, 15:15 »
Hos Tør Øko fik jeg beskeden at det var 1 gram pr. 1 kg. foder - behandlende.
Hos Owa er det 4 kg pr. 100 kg foder - behandlende. (sakset fra deres hjemmeside)

Det var dæleme ikke meget. Tror måske godt vi kan konkludere at den mængde ikke udløser diarré, næsten uden at prøve eller hvad...??! Det er jo ikke medicin, der er tale om :o

Spørgsmålet er så (når vi nu konstaterer, at de ikke får diarré): virker det så mod orm? Det får vi ligeså lidt svar på som med saltsyrekuren, når den bruges forebyggende...

Jeg er faktisk mest tilhænger af at lade hønsene have deres ormebalance i fred og kun bruge TØS i hønsehuset. Hvis hønsene så bliver syge af orm, så behandler jeg det. Ellers ikke...

Men nu blander jeg lidt i foderet alligevel, for at konstarere, at de ikke får diarré ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #57 Dato: 12 ſeptember , 2012, 15:40 »
På OWA kemi står der at det virker mod orm, så den burde være god nok.
Både forebyggende og ved påvist orm.

Jeg har brugt anbefalingen fra OWA kemi, og der fik de diarré.

Den fra TØS har jeg ikke afprøvet.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #58 Dato: 12 ſeptember , 2012, 21:28 »
Sikken en trafik der har været i denne tråd idag. Der synes stadig at være lidt forvirring enkelte steder. Det vil jeg prøve at eliminere.

H hedder i produktbladet Diamol og TØS Absomol. Både Diamol og Absomol er produceret af Damolin.

Jeg henviser til Svar #38 af i går. TØS er Diamol iht den originale mærkat fra Damolin (på sækken med TØS).
Om produktdatabladet siger Absomol eller Diamol kan jo være ligegyldigt hvis produkterne er identiske, rent kemisk.
Jeg tror at produktet har disse to (måske flere) navne fordi salget er rettet mod forskellige forbruger grupper.

Der manglede dog 10% som Erik også har skrevet, og dem er der ikke redegjort for.
Spurgte jeg ind til det, kunne jeg meget vel få svaret at det blot var vand som fordampede under tørrings processen.
Så de 10% ved vi altså ikke hvad er.


Det er jo noget sludder. Dem redegjorde jeg for i aftes med testresultaterne som jeg vedhæftede under Svar #38. Her var redegjort for 99,76 % og med en kommentar om, at der i analysen kun var medtaget 2 decimaler.

Hos Tør Øko fik jeg beskeden at det var 1 gram pr. 1 kg. foder - behandlende.
Hos Owa er det 4 kg pr. 100 kg foder - behandlende. (sakset fra deres hjemmeside)

Da vi alle efterhånden nu har/burde have konstateret/accepteret at de to produkter er 100 pct identiske i sammensætning, så kan ovennævnte forskel kun siges at være misvisende, for at sige det mildt. Hvorfor skulle der være grund til at bruge 40 gange mere Hemexcide end TØS?
Mvh
Erik Andersen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #59 Dato: 13 ſeptember , 2012, 09:10 »
Erik de er ikke 100% identiske, der er en forskel på størrelsen af granulatet samt hvad de er beregnet til.

TØS er Absomol, ikke Diamol. Diamol er fra Hemexide.
Diamol er godkendt til foderstof industrien, hvilket Absomol ikke er ud fra hvad jeg fik oplyst i går fra Damolin.
Derfor har de vel forskellige navne, hvilket jeg allerede har forklaret.

Det er for mig ikke ligegyldigt hvad jeg stopper i mine dyr, eller bruger i deres huse, derfor er det vel ingen skade til at være grundig.

Jeg er fløjtende ligeglad med hvem der har ret, men skal fakta på bordet så skal de dælme også være helt korrekte og ikke kun hvad man selv gætter sig til eller tror :)

Hvorfor der er forskel på mængden dyrene skal indtage, det må du spørge OWA kemi og Nordic Stald om :)

Og så må I ellers selv hitte ud af resten, nu stopper jeg ihvertfald "undersøgelserne" ;)
« Senest Redigeret: 13 ſeptember , 2012, 09:18 Fra JNTS »
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin