Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)  (Læst 63588 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #60 Dato: 13 ſeptember , 2012, 09:34 »
Jeg kender ikke  produkter men  det meget almindelig at der er to eller tre forskellige kvalitet af samme stof på markedet, forskel er kvalitet sikring(læs sving i kvalitet) og renhed. De normale kvaliteter er livsmiddel, foder brug og  industri. Det er meget muligt at Diamol/Hemexide er foderkvalitet og Absomol/TØS er  industri kvalitet dvs Absomol oftest er identisk med Diamol men der kan være urenheder eller andet ukurant i. Producenten selv henviser til det med at sige der kan være forskel med sigte kvalitet.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #61 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:24 »
Erik de er ikke 100% identiske, der er en forskel på størrelsen af granulatet samt hvad de er beregnet til.

TØS er Absomol, ikke Diamol. Diamol er fra Hemexide.

Janni.
Det ville lette diskussionen hvis du læste hvad der blev skrevet.

TØS = Diamol (jævnfør den originale Damolin mærkat der sidder under Nordic's påklæbede mærkat)

TØS er ikke et granulat men et meget fint pulver. Som Tanja skrev tidligere er det nærmest som cement at se på og røre ved.

Absomol er muligvis et granulat, men som sådan irrelevant for denne diskussion.

Jeg har ikke set Hemexcide, men er ret overbevist om at det har samme konsistens som TØS. Så jo - de to produkter må antages at være 100 % identiske.

Nu kunne det jo være sjovt hvis OWA faktisk også får Hemexcide fra Damolin. ::)
OWA udvinder det næppe selv fra molers depoter.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #62 Dato: 13 ſeptember , 2012, 20:36 »
Jeg har nu modtaget datablad også fra OWA Kemi.

Det vedhæftes for fuldstændighedens skyld.

Som antaget tidligere i dag regner jeg ikke med at OWA selv graver moler men får det andet steds fra og navgiver det Hemexcide. Denne antagelse bekræftes også på vedhæftede datablad.

Leverandør: Damolin. 
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #63 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:31 »
Kan min trætte mor-hjerne (lille tøsen er ved at få 4 nye tænder= ingen søvn :o) Bede om en opsumering af de 2 blade samligner?
Sikke noget vrøvl.....må vist heller hopper i kassen og få lidt dyrbar søvn, så længe det vare ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #64 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:34 »
Det er hurtigt klaret med en opsummering.

Produkterne er identiske. Producent af begge produkter er Damolin A/S.

De to firmaer der videresælger vælger blot at give dem forskellige navne.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #65 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:51 »
Mange tak for svaret /o

Go`nat alle i skønne fjervenner ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #66 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:43 »
Sikken en lang tråd.
Jeg er ikke fortaler, producent eller sælger af nogle af de 2 produkter, men jeg kunne ikke undlade at se lidt på data. Som jeg ser der er produktibeskrivelserne nærmest enslydende. Men når man går ned i Specifikationer på O.W.A. kemis side, og sammenligner med det Tør-Økos tekniske datablad, så er der sørme store forskelle. Sigtetesten forstår jeg ikke helt, men rumvægt og vandabsorptions evnen er da væsentligt forskellige!!! Jeg tror desværre ikke der er nemme løsninger, og smarte genveje..... Som jeg ser det er det forskellige produkter, muligvis med samme produktbeskrivelse, men det ene er til fodermidler (Hemexcide), mens det andet er til desinfektion (Tør-øko) (og jeg tror ikke der her menes den indvendige renselse). OWA kemi har muligvis bortrenset fosfater, bly, zink, kobber forbindelserne??
Jeg er således enig med JNTS!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #67 Dato: 13 ſeptember , 2012, 23:00 »
@ Dorte

Hvilke af de 2 oplysningsblade på TØS sammenligner du med OWA Kemis oplysninger?

Jeg ser kun vandabsorbtionsevnen oplyst for Hemexcide.

At sammenligne rumvægt/densitet, uden at have oplysninger om ved hvilken temperatur, værdierne er målt, giver ingen mening da densitet er temperaturafhængig.

Det var/er en lang tråd, men for at gøre den meget kort:

Begge produkter kommer fra Damolin A/S, som udvinder dem og videresælger dem.

Den eneste forskel jeg kan se er at det ene produkt beskrives som 'Diamol DI 100 G' mens det andet beskrives som 'Diamol DI 200 G'. Jeg har for et par timer siden sendt en mail til Damolin A/S og spurgt om de kan gøre rede for/forklare eventuelle forskelle.

Jeg tilbagekommer med deres svar.
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2012, 10:39 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #68 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:45 »
Og dermed har vi altså alle snart veloverstået grundtrin 1 i kemiforskning  :o *f
Gad vide om vi så kan søge på uni?? *g
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #69 Dato: 14 ſeptember , 2012, 21:21 »
Jeg har ikke fået svar fra Damolin på mit spørgsmål stillet dem i går, men skal nok melde tilbage hvis/når de svarer.

Men jeg har en mistanke om at de 100><200 kan referere til middelkornstørrelsen i µm (mikrometer).
Hvis dette bekræftes af Damolin er Hemexcide faktisk lidt 'grovere' end TØS, hvis man kan kalde noget der måles i µm for groft.

Dette ville så også forklare forskellen i densiteten oplyst for de 2 produkter (forudsættende at densiteten for begge produkter er opgivet ved en reference temperatur (eller ihvertfald samme temperatur) - for feks olie, olieprodukter og gas er reference temperaturen 60 grader F eller ca 15 grader C - jeg vil tro at man bruger lignende reference temperaturer inden for andre industrier, men ved dog ikke positivt om det er den samme temperatur (60 grader F).

Jeg håber at få svar fra Damolin næste uge, så vi alle kan få 100 % ro i sjælen.  ;)     

Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #70 Dato: 14 ſeptember , 2012, 22:13 »
OWA kemi har muligvis bortrenset fosfater, bly, zink, kobber forbindelserne??

Beklager at jeg overså dette spørgsmål i går. Det var sent på aftenen og jeg var ved at blive lidt 'varm i hovedet (migræne)'.

Det tror jeg så ikke du kan antage ud fra de oplysninger vi har modtaget. Du sammenligner her et datablad fra OWA med et analyseblad fra Nordic. Det er mildest talt som at sammenligne æbler og pærer. Og konklusionerne er heraf ofte fejlagtige.

Hvis du vil sammenligne må du sammenligne de to datablade med hinanden (vi har ikke et analyseblad fra OWA). Og så ligner sammensætningen jo hinanden ganske meget.

Hvis vi fik et analyseblad fra OWA, er jeg ret sikker på, at vi ville få et fuldstændigt match mellem produkterne, da de er udvundet samme sted, og af samme firma.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #71 Dato: 17 ſeptember , 2012, 19:55 »
Så fik jeg svar fra Damolin. G referer til at det er et tørret produkt. Og 100 repspektiv 200 refererer til hvor formalet kvaliteten er.

Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #72 Dato: 17 ſeptember , 2012, 20:18 »
Så kan vi vist hermed konkludere at de 2 er samme produkt, dog er der forskel på størrelsen af kornet.

Tak Erik, for den grundige eftersøgning! Jeg havde aldrig forstået halvdelen af det du har været igennem. Så osse en tak for du har fået "oversat" det hele, så det er nogenlunde til at forstå  /o


Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #73 Dato: 17 ſeptember , 2012, 20:38 »
Så fik jeg svar fra Damolin. G referer til at det er et tørret produkt. Og 100 repspektiv 200 refererer til hvor formalet kvaliteten er.

Sikke et mas du har været igennem. Hold da op du er lige så grundig som du er stædig, samtidig formår du at gøre tingene menneskelige. Tusind tak fordi vi andre får lov at nyde godt at din ihærdighed.
Bare for at gå med livrem og sele så må jeg lige vide en sidste ting om den lille forskel. Betyder forskellen på hvor fint produktet er malet, om det er det, der gør det ene kan/må bruges i maden og om det ene, som der tidligere har været nævt her i tråden, kan bruges behandelende og det andet kun forebyggende?
Altså lidt i stil med et hvede korn, kan dyrene spise, men males det kan det samme produkt bruges til de skønneste brød.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #74 Dato: 17 ſeptember , 2012, 21:00 »
Så kan vi vist hermed konkludere at de 2 er samme produkt, dog er der forskel på størrelsen af kornet.

Tak Erik, for den grundige eftersøgning! Jeg havde aldrig forstået halvdelen af det du har været igennem. Så osse en tak for du har fået "oversat" det hele, så det er nogenlunde til at forstå  /o

Ikke noget at takke for. Det er en fornøjelse at kunne eliminere den forvirring der har været om disse to produkter.

Bare for at gå med livrem og sele så må jeg lige vide en sidste ting om den lille forskel. Betyder forskellen på hvor fint produktet er malet, om det er det, der gør det ene kan/må bruges i maden og om det ene, som der tidligere har været nævt her i tråden, kan bruges behandelende og det andet kun forebyggende?

Nej forskellen på formalingen har ingen betydning for hvordan og hvor produktet må/kan bruges. Vi taler i begge tilfælde om 'korn' der er så små at du har svært ved at se det enkelt 'korn' med det blotte øje. Sigtestørrelsen er angivet i µm (mikrometer) og for Hemexcide er det ca 200 µm iflg databladet, dvs 0,2 mm.

Et enkelt spørgsmål udestår fortsat.
Damolin oplyste at 200G (Hemexcide) var finere formalet end 100G (TØS) - det er ikke umiddelbart logisk idet TØS har en højere densitet end Hemexcide. Under forudsætning af at densiteten er opgivet ved samme temperatur burde den mest formalede være marginalt tungere end den knapt så formalede, da den mest formalede vil 'pakke' en smule tættere og derfor indeholde mindst luft.

Men, det er uanset så små forskelle, at det ikke har nogen praktisk betydning.

Men jeg har under alle omstændigheder rettet et spørgsmål mere til Damolin omkring dette punkt. 
Mvh
Erik Andersen