Så er rugemaskinen slukket og de kyllinger som jeg pillede ud af æggene igår lagt under lampen.
Der var 13 æg der var uklækkede og uden tegn på brud på skallen.
Jeg tog en dyb indånding og tog mig sammen og klækkede dem, simpelthen for at finde ud af hvor og måske hvorfor de ikke var blevet til noget.
Ud af de 13 æg var der 4 med fuldbyrdet eller næsten fuldbyrdet kylling i.
De resterende 9 indeholdt blomme, enkelte havde noget der kunne ligne et lille foster.
En opsumering :
Indkøbt 60 æg
ved 1. lysning fandt jeg 9 sikre blanke deraf et æg med revne i.
Ved 2. lysning røg der yderligere 7 ud
dvs. 44 æg tilbage. 20 birkefarvede og 24 kobberfarvede.
Igår hjalp jeg jo så 4 ud af ægget. 2 af disse har desværre forkrøblede fødder.
3 andre døde i deres forsøg !
Tilbage i rugemaskinen lå 13 æg.
Disse slog jeg ud idag for at blive klog på hvornår det gik galt og ikke mindst måske hvorfor.
9 af disse var mere eller mindre blommer. Altså enten helt ubefrugtede eller stoppet tidl. i processen.
4 var kyllinger mere eller mindre færdige.
Må indrømme at jeg ikke er skide skrap i at stå og pille i den slags....
Men det viser sig jo faktisk at der har været 25 æg ud af de 60 der har været blanke, enkelte har været stoppet meget tidl. i processen.
vi har fået 28 levende kyllinger, heraf er det ikke sikkert at de 2 forkrøblede kan klare sig.
Det er kun 7 kyllinger der er gået tabt ud af de mulig 35 æg.
Det er da meget godt..... havde lidt odds imod mig idet at vi desværre var kommet til at lave klækkebakkernes sider for lave således at kyllingerne kunne falde ud over siden og komme i vandbakken. Derfor åbnede jeg jo rugekassen nogle enkelte gange mere end planlagt og sikkert end godt var.