Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad nu - syge høns  (Læst 17318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvad nu - syge høns
« Svar #45 Dato: 31 Juli , 2012, 15:51 »
Det kan også være at en anden slags penicillin vil tage det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad nu - syge høns
« Svar #46 Dato: 31 Juli , 2012, 20:15 »
Det er faktisk en rigtig dårlig idé at udvide besætningen lige efter et sygdomsudbrud, selv om man synes at man mangler dyr. De dyr, der er blevet "raske", er tit svækkede efter sygdommen og mangler immunforsvar til at modstå de nye baktusser/virus, der uundgåeligt kommer med de nye dyr. De nye kan selvfølgelig sagtens tåle dem - men de kan så ikke tåle din besætnings infektioner/smittekim, f.eks. i omgivelserne. Dette forværres af det stress, de udsættes for ved at skulle finde deres pladser i en ny og større flok. Det er lidt ligesom en børnehave der konstant får nye børn og som konstant har syge børn. Faktisk har vi set det mange gange her på Forum. Det er især trist, hvis folk opgiver en sjov hobby grundet sygdomsproblemer hver gang de køber dyr. Ofte er det i øvrigt sælger, der får skylden......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvad nu - syge høns
« Svar #47 Dato: 31 Juli , 2012, 22:22 »
Nu var hønsene her bestilt for længe siden, derfor ville jeg ikke være bekendt at afbestille dem, men ja, set i bagklogskabens klare lys skulle vi have ventet.

Bebrejde sælger kunne jeg dog aldrig drømme om!
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad nu - syge høns
« Svar #48 Dato: 31 Juli , 2012, 22:31 »
Bebrejde sælger kunne jeg dog aldrig drømme om!
- det var nu heller ikke lige dig, jeg mente. Men problematikken er ofte nævnt her - og ofte mener indlægsskriverne at de er blevet snydt af sælger, fordi kræene bliver syge efter få dage. Og de skulle jo netop have nye dyr fordi nogle af deres "gamle" er døde....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hvad nu - syge høns
« Svar #49 Dato: 01 August , 2012, 09:32 »
Så har to Faverolle "damer" været hos dyrlægen :)  Hygger mig nu lidt med at komme ind til dyrlægen med et par småsnakkende høns - folk kigger så underligt  ;D

Anyway, hønen der var så sløj i går, ja der var ikke så meget at se i dag  ???
Han kunne dog høre lidt på lungerne, samt en smule slim i svælget men intet alarmerende.
Der blev taget en prøve, som vi nu afventer svar på.

Den anden høne fandt han intet på :)

Der blev samtidig tjekket for diverse utøj, og heller intet fundet :)

Jeg spurgte til ILT, hvortil svaret var at det mistænkte han på ingen måde ud fra at symptomerne på hønsene ikke helt svarede dertil og ingen havde været SÅ syge som de typisk bliver af ILT *pyha*

Men jeg er imponeret over at hønen i går der lignede én som var ved at stille træskoene, i dag er så frisk??

Nå jeg er spændt på hvad og om prøven viser noget.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Hvad nu - syge høns
« Svar #50 Dato: 14 August , 2013, 23:23 »
Man ser det for sig. En faverolles med træsko, stribede sokker, nissehue, merskumspibe og snue. Fortsat god bedring. Faverolles er hyggehøns i haven.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier