Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns  (Læst 29641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #30 Dato: 05 Juli , 2008, 13:15 »
Jamen har jeg misforstået noget, den høre der er forkølet, den havde da ikke orm, men derimod de  2 andre dyr du havde, så blander man ikke tingene sammen  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #31 Dato: 05 Juli , 2008, 18:47 »
Nej den syge høne havde ikke orm, men jeg valgte at følge dyrlægens råd om at behandle hele flokken ( 3 stk.  :))

Og fra sygdom til rugning  :)
Og lige nu pipper det i det ene æg  ;D

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #32 Dato: 06 Juli , 2008, 08:42 »
Åhh et stort tillykke med kyllingerne, det er en stor oplevelse at få kyllinger.  <L <L
Nej det jeg hentyder til, er at din syge høne jo ikke kan have Meleangrisdis, når den nu ikke havde orm, dine andre dyr havde orm, men de var vel ikke syge af det endnu  ;D Så du fik jo medicin i tide vil jeg gå ud fra
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #33 Dato: 06 Juli , 2008, 09:22 »
Ih det pipper stadig i ægget og vi undre os over den lille kyl ikke er kommet ud endnu... Nu må der altså godt snart ske noget  :)
Må man gerne lyse æggene så sent? Hun ligger jo på flere men de er jo ikke lagt under hende på samme tid. Var ikke klar over man kan gemme æg i flere dage for så at lægge dem under hønen på en gang.

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #34 Dato: 06 Juli , 2008, 10:19 »
Ih det pipper stadig i ægget og vi undre os over den lille kyl ikke er kommet ud endnu... Nu må der altså godt snart ske noget  :)
Må man gerne lyse æggene så sent? Hun ligger jo på flere men de er jo ikke lagt under hende på samme tid. Var ikke klar over man kan gemme æg i flere dage for så at lægge dem under hønen på en gang.

Hilsen Dorte

ups! Hvor mange dage har du ladet nye æg komme under hende? Lige så mange dage kan du nemlig regne med, at at der kan komme kyllinger...
Hønen vil sikkert gerne vente på alle kyllinger, men taler vi feks en uge, kan hun ikke, for den første bliver sulten og tørstig efter et døgns tid, og så er mor nødt til at finde mad og vand til den... 
Nu skal du vælge, hvad du vil gøre - finde dig i at få en eller to mens resten bliver forladt, eller investere eller låne en rugemaskine til resten...
Du kan købe en glimrende én hos Harald Nyborg for omkring en tusse.
Når hun så forlader reden - ja, du er nødt til at holde øje med reden en gang i timen eller hver anden time, afhængig af, hvor varmt det er... - lægger du resten af æggene i maskinen, og hvis der klækker flere, lægger du dem under hende, når hun har lagt sig til ro for natten. Kyllingerne kan sagtens klare at gå i maskinen fra de klækker til det bliver mørkt. (Altså ikke hele kuldet på én gang, men efterhånden, som de kommer ud, med et æg om dagen bliver det ca. en kylling om dagen.)
God fornøjelse. Måske synes du, det lyder som meget arbejde lige her og nu, men det er ikke slemt. Det er sjovt og hyggeligt - og meget meget spændende, bare vent og se.  :D



Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #35 Dato: 06 Juli , 2008, 16:34 »
Hejsa ja jeg plejer at lyse æggene også efter at de skulle havde været klægget, man kan se om der er liv i ægget, så lys du bare ægget  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #36 Dato: 07 Juli , 2008, 20:18 »
Har prøvet at lyse æggene og kunne i nogen af dem se en luftlomme, men ellers var der sort i resten af ægget...
Et par æg kunne vi kasserer da det lignede dårlige æg (sammenlignet med billeder af bad eggs). Og et par af dem forventer vi at klækkes i løbet af et par døgn  :)

Ellers har den lille kylling der fortrineligt, pipper og spiser løs
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #37 Dato: 08 Juli , 2008, 08:14 »
Tillykke med en meget sød lille kylle, jeg håber du får flere  <L <L
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #38 Dato: 13 Juli , 2008, 13:44 »
Hej Dorte,

tilllykke med kylle  :D

hvordan går det med Orpington-damen? Er hun kommet sig helt?

Jeg kan kun komme med én anbefaling, og det er hvidløg-hvidløg-hvidløg  ;D Husk at hvidløg bekæmper virus, styrker immunforsvaret og forebygger (måske endda helbreder) orm og lus og lopper. Det eneste jeg ikke har erfaring med at hvidløg kan klare er de forbandede kalkbensmider...

Så mit råd er: brug pengene på hvidløg og giv hvidløg flere gange ugentligt. Jeg er selv fornyligt faldet i og købt antibiotika til min hostende andrik - det havde overhovedet ingen virkning, så nu står den på hvidløg, levertran og vitaminer ;)

Held og lykke  :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #39 Dato: 13 Juli , 2008, 21:03 »
Orpingtondamen er kommet sig en hel del, hovedet er oppe, hun spiser og drikker men forlader ikke huset hvis det kan undgåes. Hun har fået penicillin i 8 dage, 1 uges pause og nu 3 dage med Teramycin. Hun lyder meget asmatisk i vejrtrækningen og har gule pletter i halsen og lugter lidt råddent ud af næbbet  ??? Har ikke haft Opington før og aner ikke hvor stille de skal lyde i vejrtrækning???
Hele banden på 3 stk. har fået ormekur, anden omgang lørdag.
De har hver dag siden penicillinkuren startede fået A38 med lidt hvidløgsolie, hvedeklid og havregryn , og det er noget de kan li  :)

Kylling nr. 2 er nu 4 dage gammel og begge kyller suser rundt. Hønen har stadig 3 æg, men de sidste par dage har hun ikke ligget på dem andet end om natten (tror jeg), de har ihvertfald været kolde hver gang jeg har tjekket. Så her til aften så det ud til, at der er en revne i det ene (som sku ha været klækket for længe siden) og der var noget brunligt væske på ægget??? Kommer det inde fra ægget og hvad betyder det???
Nu er de 3 æg blevet behandlet noget dårligt de sidste 5-7 dage af hønemor, så er i tvivl om hvornår jeg skal smide dem ud???
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #40 Dato: 13 Juli , 2008, 21:58 »
Hvis hun går ud med kyllingerne om dagen og derfor kun ligger på æggene om natten så kommer der med 100 % sikkerhed ikke noget ud af resten og slet ikke hvis det har været sådan i 5-7 dage. Så skynd dig at smide dem ud inden der går hul på dem og kyllinger og høne mor bliver smurt ind i gammel rådden "stads" fra ægget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #41 Dato: 13 Juli , 2008, 23:19 »
De har hver dag siden penicillinkuren startede fået A38 med lidt hvidløgsolie, hvedeklid og havregryn , og det er noget de kan li  :)
Prøv med frispresset hvidløg i stedet, det er stærkt bakterie og betændelseshæmmende.
og jeg ku' forestille mig at en del aktive stoffer går tabt fra det friske hvidløg i hvidløgsolien. Hvidløgsolie er sikkert fint til at afskrække utøj, men i det her tilfælde med en infektion af en art ville jeg bruge friskpresset.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)