Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alternativ medicin  (Læst 17927 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Alternativ medicin
« Svar #15 Dato: 02 Marts , 2011, 00:37 »
Dejligt at se at der begynder at komme lidt input. Lad der bare komme mere.

@Susanne
Dit input om Rejnfan, fandt jeg særdeles interessant. Jeg har dog ikke nogen steder fundet henvisning til indhold af pyrethrin i planten. Men der tales om at den er giftig i større mængder  feks her http://www.kimak.dk/rejnfan.htm.

Jeg tror jeg er så heldig at have den i store mængder på en del af min 1,3 ha store fold. Hestene ville ikke røre den, så jeg har normalt blot klippet den ned med min Pro-Trac med fingerklipper. Men fremover skal den da høstes, for at bruges.  

@AnetteJ
Aloe Vera er som du beskriver kendt for diverse positive virkninger. Jeg fik en gang foræret en ½ l flaske som det var meningen at jeg skulle drikke små shots af dagligt. Det var godt nok for ækelt, men det ville sikkert have været sundt  :D

Glucosamin var meget oppe i medierne for nogle år siden. Anvendelse mod diverse gigtlidelser, men så vidt jeg husker blev det taget af hylderne som egnet menneskemedicin, med det resultat at folk med gigtlidelser købte produkter beregnet til brug på dyr. Eller var det blot fordi prisen på produkter til dyr var en brøkdel af prisen på produkter til brug for mennesker? Jeg husker ikke helt historien. Men effekten skulle være god nok.
@Mikkel
Hyben er kendt for mange ting (udover at kernerne er et modbydeligt 'kløpulver' - husker vi som børn smed det ned ad ryggen på hinanden - ubehageligt). Hyben indeholder mange gode ting og smager jo faktisk også ganske glimrende, når de er modne, omend det er et møjsommeligt arbejde at spise dem. Det er ikke meget frugtkød der er på hver enkelt hybenfrugt. Men jeg kan levende forestille mig hvilken glæde et par håndfulde hybenfrugter kan gøre i en hønsegård.

Flere indspild med erfaringer med alternative 'produkter' med en afprøvet positiv virkning er hjertelig velkomne. Lad os lave vores egen lille fjerkræs 'medicin-bog'.



Det kan købes på apoteket og i matas... det der blev forbudt var noget andet??? Kan ikke lige huske hvad det var, eller hvad det hed... men tager selv Glucosamin... uden effekt /d
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Alternativ medicin
« Svar #16 Dato: 02 Marts , 2011, 00:41 »
Morgenfrue blomster er godt mod øjenbetændelse... plukkes frisk og overhældes med kogende vand, kan fryses så man også har til vinteren...

Virker bedre en kamille the... og der kan ofte komme lidt grums fra kamillen der ikke er så godt at få i øjnene... det problem har man ikke med de friske morgenfruer /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

frida

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #17 Dato: 04 Juni , 2011, 00:16 »
Jeg synes lige denne tråd skal frem i lyset igen ;) Måske andre har noget at tilføje :)
Efter jeg er begyndt at give mine små kyllinger startfoder med kanarie- eller undulatblanding har jeg ikke haft nogen kyllinger med "dårlig mave". Det er måske noget "alle" ved, men jeg har først brugt det i de sidste to år. Førhen havde næsten alle kyllingerne nogle dage med "snavsethed" bagi :-\ Det har de ikke haft siden disse frøblandinger holdt sit indtog ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Alternativ medicin
« Svar #18 Dato: 04 Juni , 2011, 00:25 »
Jeg har gjort samme erfaring. Sidste hold kyllinger som kom for 11-12 dage siden er de første som har fået undulatblanding i foderet fra helt nyklækkede. Og der har ikke været behov for én eneste numsevask. Tidligere har jeg været nød til at vaske numser 1-2 gange i løbet af den første uges tid på 1/4 del til 1/2 delen af kyllingerne. Så kan varmt anbefales.
Mvh
Erik Andersen

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #19 Dato: 04 Juni , 2011, 00:36 »
Det skyldes formentligt at hirse indeholder meget stivelse.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Alternativ medicin
« Svar #20 Dato: 04 Juni , 2011, 09:06 »
Også her - stort set aldrig rumpevask - bruger kanarieblanding og lidt knust majs sammen med startfoderet. Og frøene foretrækkes helt klart.
Mvh Marianne

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Alternativ medicin
« Svar #21 Dato: 04 Juni , 2011, 17:22 »
I efteråret var jeg ude og samle agern,
hønsene har så fået en portion knuste men nok 1 måneds mellemrum. de er vilde med dem ; og det sjove er at de ikke har rørt min havesyre i år, den plejer ellers at blive græsset ned 2 gange om foråret.
Nu har jeg aldrig oplevet orm hos hønsene, så jeg ved ikke om agerne kan erstatte saltsyre i vandet,
men da de gerne vil have dem, fortsætter jeg med dem.

Ellers sørger jeg også for at så mange forskellige urter som mulig er tilgængelige for hønsene at nippe af, så klarer de selv resten, ser det ud til.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #22 Dato: 05 Juni , 2011, 09:26 »
Egeblade, bark og formentlig også Agern indeholder tanin.
Tanin er en for for garvesyre, så det er ikke umuligt at det virker mod orm. Det har i hvertilfælde en gavnlig virkning hvis der er ubalance i tarmsystemet.
Jeg har ofte brugt udtræk fra egebark og og blade til vagtelkyllinger med lidt tynd mave med god held.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Alternativ medicin
« Svar #23 Dato: 05 Juni , 2011, 23:39 »
og formentlig også Agern indeholder tanin.
Tanin er en for for garvesyre, så det er ikke umuligt at det virker mod orm. Det har i hvertilfælde en gavnlig virkning hvis der er ubalance i tarmsystemet.

Jeg prøvede  engang at lave agernpostej, agerne skulle trække i 3 hold vand for at få garvesyren ud.
  ???  det var den eneste gang jeg serverede det.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Alternativ medicin
« Svar #24 Dato: 05 Juni , 2011, 23:45 »
Tanin, garvesyre.

Jamen så skal hønsene jo blot have noget billig/kraftig rødvin hældt i drikkevandet. :D

Det giver lidt ondt i hovedet dagen efter, men skidt med det hvis det ellers virker. *f *f
Mvh
Erik Andersen

Susanne

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #25 Dato: 28 Juli , 2011, 21:02 »
Ja, en lidt ældre tråd, men jeg vil bare nævne, at det er lige nu, at grøftekanten bugner af gul rejnfan.

Helt gratis forebyggelse af utøj i hønsehuset.

Hæng op i bundter i hønsehuset, og/eller hak dem fint og læg dem under redematerialet.

Hæng ekstra bundter til tørre i massevis, snit dem og gem materialet til senere brug. Under spåner eller halm på gulvet.

Her er et billede.

De blomstrer i mindst et par uger endnu  :D
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2011, 21:10 Fra Susanne »

GKV

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #26 Dato: 30 Juli , 2011, 15:51 »
Og jeg vil lige tilføje: Tag nu endelig ikke fejl af rejnfan og engbrandbæger, sidstnævnte er ret giftig og den kan gøre ondt i hænderne hvis man ikke bruger handsker når og hvis man plukker dem.Dens gift ophober sig i kroppen og når koncentrationen er stærk nok ødelægger den lever og nyrer. Især i England dør en del heste hvert år af at have spist disse.Normalt går de udenom dem, men er planten først tør er den smagsløs, men stadig lige giftig.

Engbrandbæger har mig bekendt, ingen gode virkninger lige bortset fra at den er vært for en smuk lille helt rød sommerfugl, hvis larve kun kan trives på disse planter. Dens larver er tigerstribede og meget, meget giftige, hvilke fuglene ved. 1 larve = med 1 død fugl.

Rejnfans blomster er en masse små blomsterpuder i en kurv, mens engbrandbægerens ligner lidt til f.eks asters, men også i en kurv.(Håber det gav mening ;D ;D)

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 30 Juli , 2011, 16:03 Fra GKV »

GKV

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #27 Dato: 30 Juli , 2011, 16:01 »
« Senest Redigeret: 30 Juli , 2011, 16:03 Fra GKV »

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Alternativ medicin
« Svar #28 Dato: 30 Juli , 2011, 16:16 »
Har også proppet mine blodmidebefængte huse med regnfan hentet hos naboen i år. Han bad mig til gengæld husk kun at hænge planter uden blomst op da dyrene ellers kan finde på at spise de tørrede blomsterfnug når de drysser ned = død.
Men ellers det samme med at hænge planten til tørre i hønsehuset og når den er tør knuse den og putte i bunden af redekasser.

Så har jeg mega meget malurt i år ...så det har jeg klippet ned og også proppet i husene... lige pt hænger der citronmelisse i alle mine vinduer da fluer skulle holde sig væk fra den ... men ææææhm ...har ikk lige status over hvor mange der var herinde i forvejen da jeg hang dem op  ;)

hver gang jeg klipper en eller anden form for krydderurt ned smider jeg det ind i hønsehusene ...desuden deler og formerer jeg så jeg kan plante ud over det hele. Under alle omstændigheder er det bedre end brændenælder og så dufter der af andet end lort  :D

Vores hund er trods pipette plaget af lopper så er ved at lave et aftræk af malurt han skal bades i ...og så smider jeg nogle kviste i hans kasse også..... så får vi se om det hjælper.

Og så har jeg altid aloe vera i køkkenvinduet ...det er som andre siger godt til skrammer både på dyr og mennesker.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Alternativ medicin
« Svar #29 Dato: 30 Juli , 2011, 16:17 »
Og engbrandbære er pesten selv! Hvis først den er her, så kommer man ikke af med den igen, vi har kæmpet mod den hvert år, så heste, kreaturer m.m ikke spiser dem, men også fordi det er træls at blive indvaderet af milliarder af larver hvert eneste år. Sidste år var vores ellers røde og mørkeblå fliser sort og gulstribet, klistret og knap så lækker ;D ;D ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.