Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: termometer til rugemaskine  (Læst 10870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
termometer til rugemaskine
« Dato: 20 Juni , 2008, 20:03 »
Jeg mangler jeres hjælp <+
Jeg har gang i min rugemaskine og syntes at temperaturen svinger meget. Jeg har prøvet at måle med forskellige termometre, men de viser aldrig det samme.
Da jeg har en meget vigtig rugning igang ( Danny`s super æg ) samt nogle sort sølvrandet Wyandotter, begge racer jeg i længe har ønsket mig, ja så vil jeg gerne at det går så godt som muligt.
Hvilket termometer bruger i og hvor har i købt det?? Den skal være til at stole på det er mit eneste ønske
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2008, 22:52 »
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2008, 20:56 »
Tak Danny
Jeg kikker på dem, det er jo en vigtig rugning  ;D du forstår mig  :D ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2008, 23:23 »
America thermometret er udmærket. Det er desuden rigtig fint at det måler i Fahrenheit, det giver mindre enheder på skalaen.
Jeg har vist skrevet det før, men et godt (=ikke de billigste) øretermometer, er fortrinlig til at måle temperaturen direkte på æggeskallen. Denne temperatur er vigtigere end lufttemperaturen. Det kan give en rigtig godt indtryk af hvad der sker inde i ægget, og forskellige steder i rugemaskinen.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2008, 10:07 »
Martin
Jeg har tit kikket på de forskellige termometre som findes og det er jo ret mange. ::) Mit problem er bare at det er den blå fladruger med motor i låget jeg har og hvis jeg skal måle med en øretermometer så skal jeg have låget af og så tror jeg at noget af varmen er blæst væk med det samme og så får jeg jo ikke den rigtige temperatur.
Jeg har købt den i Danny`s link (øverste) Den kan puttes ned igennem et af udluftnings hullerne  <H og så måle, uden at jeg skal fjerne låget.
Hvad skal den rette temperatur være hvis jeg sætter den på fahrenheit til sådan en maskine  ???
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2008, 12:47 »
Der skal være 100 fahrenheit når man ruger.
Det bedste tjek thermometer er et numsethermometer fra apoteket, i dag er der ikke kviksølv i ,men det er stadig det mest præcise at tjek måle med, og det bliver ved med at stige så længe temperaturen stiger, så der er ikke noget problem i at du åbner låget og lægger det ind... find ud af hvornår der er 37.5 - 37-9  og se så hvad temperaturen er på dit maskinthermometer og så ved du hvor det skal stå.


Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2008, 14:30 »
Linda
Beklager, jeg kunne være mere præcis. Det er meningen at man skal bruge øretermometret som kontrol af temperaturen i ægget

Man kan ikke bruge øretermometret alene. Men det er en fin måde at måle temperaturen i ægget. Den kan godt være noget anderledes end i luften, og det kan forklare nogle rugeproblemer.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2008, 18:04 »
Jeg havde problemer med temperaturen i den rugemaskine jeg havde lånt og jeg lånte derfor forskellige termometre. Et af dem var et elektrisk termometer, som målte både den temperatur, der var hvor der elektriske termometer lå og temperaturen, hvor selve termometret for enden af en ledning sad. Jeg lagde for sjov termometret for enden af ledningen på et æg og det viste at æggets temperatur var meget højere end ellers i rugemaskinen og selvom temperaturen i rugemaskinen blev lavere ændrede æggets temperatur sig ikke mærkbart. Hvor varmt skal et æg være når det ligger i rugemaskinen? På et tidspunkt var det to grader højere end temperaturen i maskinen. Vejledningen på temperaturen i den maskine jeg lånte var på 38,5-38,9 og ægget lå på 39-40 grader (der kom kylinger ud af æggene men ikke mange, de er nok blevet kogt langsomt  :-\ ).
Venlig hilsen
Liv

MartinJ

  • Gæst
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2008, 19:27 »
Ægget skal være 100 Fahrenheit.
I starten skal luften være en smule højere i temperatur, til sidst noget lavere, måske 3-4 eller 5 fahrenheit lavere.
Den sidste uge producerer ægget en ret stor del varme. Det kan nogle maskiner knibe med at ventilere bort.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2008, 19:29 »
Hej Liv-Jeg mener ægtemperaturen skal være på de anbrfalede 38,5-38,9. Det er derfor at termometret skal indstilles så det måer temperaturen i æghøjde.
 :) MVh-Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #10 Dato: 28 Juni , 2008, 20:26 »
Jeg har min rugemaskine mellem 37,5 -37,9 grader, er det måske for lavt en temperatur  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #11 Dato: 28 Juni , 2008, 23:59 »
Jeg har min rugemaskine mellem 37,5 -37,9 grader, er det måske for lavt en temperatur  ???

Det kommer an på hvilken maskine du har.
I en motor ruger (med ventilator) skal temperaturen ligge omkring 37,8.
I en fladruger (uden ventilator) skal temperaturen ligge omkring 38,8.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: termometer til rugemaskine
« Svar #12 Dato: 29 Juni , 2008, 08:22 »
@Danny Jeg har en med motor (ventilator) Så har jeg jo den rette temperatur ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte