Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blå guldhalset hane til blå og sorte høner?  (Læst 2692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Blå guldhalset hane til blå og sorte høner?
« Dato: 11 Marts , 2012, 22:16 »
Hvad vil jeg få ud af at bruge en blå guldhalset hane til blå og sorte høner?

Ja ja selvfølgelig kyllinger, men duer de rent farvemæssigt eller kan han kun anvendes til høner i samme farve?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blå guldhalset hane til blå og sorte høner?
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2012, 22:21 »
Tjah, det er jo det, jeg er i gang med. Blå/guldhalset krydset med blå (sort, splash) med øretufter. Håber, du kan lide kyllingesteg for der kommer mange, der ikke ligner nogen af delene. Så er der enkelte med lidt guldhals uden øretufter og MEGET FÅ med både guldhals (men ikke "god nok") og øretufter. De skal så parres tilbage til det, de mangler. Måske er jeg færdig om 10 år ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Blå guldhalset hane til blå og sorte høner?
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2012, 08:33 »
Som Ankerine beskriver, så skal du nok ikke regne med, at første generation ser særlig brugbar ud. Hvis det var mig, ville jeg nu nok lade være med at sortere for hårdt i forhold til tegning. Jeg vil nok i højrere grad vælge ud fra type, korrekt blå grundfarve mv.. Når afkommene mangler noget i tegning, så er det fordi, de alle bærer genet for ensfarvet sort i første generation. Krydset tilbage på guldhalset, skulle man i teorien dog forvente at få 50 % som ikke bærer dette gen for ensfarvet sort, og som derfor burde være bedtydeligt bedre mht. tegning. Den anden halvdel af disse anden generations krydsninger, burde komme til at ligne 1. generations dyrnene en del.

Ved at vælge alt for meget efter dyr med "meget" halstegning i 1. generation, vil jeg være en smule bange for, at dyrene, som ikke bærer genet for ensfarvet sort i 2. generation bliver overtegnede. Men jeg ved ikke, om det er noget man har problemer med inden for de guldhalsede.

Under alle omstændigheder, skal du som Ankerine angiver nok forvente, at der går nogle generationer, inden farve og tegning igen "sidder i skabet"...
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Blå guldhalset hane til blå og sorte høner?
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2012, 21:17 »
Tusind tak for svar.

Det lyder vist som om, at der for mig er mere plan I at gå på jagt efter enten et par guldhalsede høner eller en bedre ensfarvet hane.
Med venlig hilsen Heidi