Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stor forskel på SK maran høner?  (Læst 21568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #15 Dato: 14 Juni , 2014, 09:51 »
Ak ja
Jeg tror vi er flere "Maran avler" som føler med dig.
Når der er stor efterspørgsel efter netop Maran så kan de "rigtige" avler slet ikke følge med til at lave racerene kyllinger. Det gør jo så, at mange køber hos en stor avler, som netop kun har dem med salg for øjet.
Ofte er det dyrere at købe hos en stor avler end hos en privat anstændig avler.
Man bliver jo som køber meget mistænkelig når man køber noget som ikke er "rigtig"  :o  Meget forståelig.
Så hvis man gerne vil have racerene dyr, er det bedst at vente til de små avlere skal sortere i deres kyllinger. Der får man måske ikke en helt perfekt kam eller kraven er måske lidt manglende i farven, men racerene dyr---det får man.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #16 Dato: 14 Juni , 2014, 10:19 »
Lige netop, det er jo lige pt. meget in at folk vil have mørkebrune, grønne eller blå æg. Så der bliver lavet masser af høns på samlebånd og avlet på ret og kravl, og industrien er jo ikke dummere end at se kr. og øre i det.

Endvidere er desværre mange som har Maran ret ligeglade med hvordan standarden er på selve dyrene er, for det vigtigste for dem er kun så mørke æg som muligt. Det ses i 99 % af annoncerne hvor der efterlyses Maran.
"Søges Maran, skal lægge meget mørke æg eller kommer fra så mørke æg som muligt". (ikke et ord om at dyrene også skal følge standarden).

Men jeg mener at man skal stræbe efter det avlsmål, som er at lave racetypiske dyr som lægger mørke korrekte æg.
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2014, 10:22 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #17 Dato: 14 Juni , 2014, 10:49 »
Jeg har en kammerat, som i forvejen ikke havde maraner, som også købte samme sted igår, han ville gerne købe de 4 jeg havde købt, så det bliver ikke nødvendigt at returnere. Under alle omstændigheder kontakter jeg ham.
Ved godt det ikke er køb og salg forum, men er der nogle der har maran høns til salg? Gerne 8 til 10 uger, dog ikke et must

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #18 Dato: 14 Juni , 2014, 13:28 »
Er der nogle helt specielle kendetegn der adskiller de renracede fra hybriderne?
JA...øjnene.. Det er ihvertfald dér, at jeg kunne se den store forskel. Mine rene maraner havde meget mærke/sorte, runde, rare øjne.. Hybridmaranerne har typisk gul-agtige, synes jeg ihvertfald. Og så har de typisk længere ben..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #19 Dato: 14 Juni , 2014, 13:31 »


Endvidere er desværre mange som har Maran ret ligeglade med hvordan standarden er på selve dyrene er, for det vigtigste for dem er kun så mørke æg som muligt. Det ses i 99 % af annoncerne hvor der efterlyses Maran.
"Søges Maran, skal lægge meget mørke æg eller kommer fra så mørke æg som muligt". (ikke et ord om at dyrene også skal følge standarden).

Men det er vel også okay.. Nogle vil jo bare gerne have æggene og nogle gode havehøns til at lægge dem, det er jo ikke alle, der går op udseendet. Nogle vil jo også bare gerne have en blandingshest at ride i skoven på, og andre vil have én med stamtavle, der har god afstamning mv...  :o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #20 Dato: 14 Juni , 2014, 13:34 »
Jo jo, og fred være med at nogle er ligeglade med om deres høns er renracede. Det der irriterer mig er, at man ikke oplyses om dette. Det strider imod godt købmandskab, og ikke mindst købeloven. Jeg havde i forvejen sk maraner, renracede, og ville gerne have flere høns. Ville gerne lave kyllinger næste år, kunne nemt være blevet noget skidt Hvis jeg havde fået blandet hybrider ind i flokken

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #21 Dato: 14 Juni , 2014, 13:38 »
Jo jo, og fred være med at nogle er ligeglade med om deres høns er renracede. Det der irriterer mig er, at man ikke oplyses om dette. Det strider imod godt købmandskab, og ikke mindst købeloven. Jeg havde i forvejen sk maraner, renracede, og ville gerne have flere høns. Ville gerne lave kyllinger næste år, kunne nemt være blevet noget skidt Hvis jeg havde fået blandet hybrider ind i flokken

Jamen helt sikkert da..det er bare ikke i orden.. Jeg blev også selv rasende dengang jeg købte dem og opdagede, at det absolut ikke var maraner.. Det var også mere for at understrege, at jeg ikke synes det gør noget med hybrider. Jeg kan GODT lide hybrider, og det skal der også være plads til.. Men enig!! De skal IKKE sælge dem som maraner..for det er de ikke!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #22 Dato: 14 Juni , 2014, 14:11 »
Maran skal have orange/røde øjne.

Og ja det er selvfølgelig i orden ikke at gå op i race, men vil man have en race, så skal den vel også ligne med racens kendetegn eller. Hvis ikke så er der jo egentlig heller ikke noget problem med disse Maran i denne her tråd, for de ser søde ud og har kønne øjne, og vil sikkert også kunne lægge lidt æg, når den tid kommer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #23 Dato: 14 Juni , 2014, 14:31 »
Endvidere for at kunne få renracede dyr i fornuftig kvalietet til videre avl/udstilling, så må der nødvendigvis også være nogen som gider at lave dem. For industrien kan ikke, for det er bare kvantitet, kroner og ører det hele drejer sig om.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #24 Dato: 14 Juni , 2014, 15:48 »
Jeg vil hjertens gerne lave racerene dyr, jeg nægter bare at blande hybrid blod ind i det. Havde jeg ikke har SK maraner i forvejen, havde jeg ikke haft den fjerneste anelse om der var noget galt.

Jeg har forøvrigt sendt en mail til sælger nu, så må vi se hvad der kommer ud af det.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #25 Dato: 14 Juni , 2014, 16:14 »
earp

En god ting er at melde sig ind i en lokalklub og/eller Maranklubben. For der kan man alltid få hjælp og lære meget mere og mødes med hønsefolk ude i den virkelige verden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #26 Dato: 14 Juni , 2014, 16:56 »
Det vil jeg gøre Lene

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #27 Dato: 14 Juni , 2014, 17:27 »
Er du på Facebook, for så kunne denne her gruppe måske være noget for dig : https://www.facebook.com/groups/306333719431775/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline earp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #28 Dato: 14 Juni , 2014, 18:36 »
Har ansøgt :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Stor forskel på SK maran høner?
« Svar #29 Dato: 14 Juni , 2014, 18:42 »
Og optaget - velkommen til.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub