Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er de Maraner eller ej?  (Læst 8595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Er de Maraner eller ej?
« Dato: 18 Maj , 2013, 11:12 »
Her et par billeder af to "Maraner" købt hos Rosengård Friland I bramming..

Jeg vil igen godt pointere, at dyrene deroppe så fine og rene ud, ok forhold udendørs (de går jo mange sammen og skal selvfølgelig også kunne indfanges, læs str på indhegningen), og så synes jeg, de var billige.. 81 kr pr stk for 17 ugers. Men er de Maraner?? Jeg tror det ikke.. Synes ikke de ligner, men der er nok noget Maran i dem..

Jeg føler mig ikke snydt eller noget, jeg kunne jo godt se, at de ikke lignede de Maraner, som jeg havde sidste år, men lidt træls, at der på hjemmesiden reklameres med "Maraner"!

(2 "Maraner", 3 billeder af hver)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2013, 11:14 »
Nr 2 "Maran"
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2013, 11:31 »
For mig at se, er det falsk reklame og markedsføring, og det er da så vidt jeg ved ikke lovligt  /d
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2013, 14:04 »
Inas svar kan næsten kun forstås derhen at det "langt fra er Maraner", - spørgsmålet er hvor hårdt bedømt det er??

Jeg har tidligere skrevet til opdrætteren for at høre om man kan regne med at få høns som svarer til standarden. Svaret var ret naturligt og som forventet:

"Hej Palle
Mine Maraner er godt nok Maraner.
Men du skal ikke regne med, at de kan bruges som udstillingshøns, da de jo er masseproducerede.
Hvis du skal have udstillingshøns, skal du nok have fat i en hobbyhønseholder, som gør det i udstillingshøns.
 Venlig hilsen
 Mette Jansen"

Jeg konkluderer, at det må svare til at købe alle mulige andre dyr hos nogen, som ikke går målrettet efter at producere smukkest mulige racetypiske dyr, som også har bestemte egenskaber, f eks en høne som helst skal lægge rigtig mørke æg.
De avler en masse sunde dyr som ligner standarden, det er deres erhverv. Forældredyrene er uden tvivl fine og racetypiske, men der er bare ikke tid og penge til at være kræsen med opdrættet/afkommet, det skal jo bare sælges. Du kan være heldig at få en fin kat/hund/kanin/høne osv. som du endda kan gå på udstilling med, men du kan også trække en nitte. Du er stadig den lykkelige ejer af en dejlig Maran, Golden Retriever, eller Norsk Skovkat, eller hvad du nu er gået efter. Det er bare en mere middelmådig én af slagsen, set med hobbyraceavlerøjne  :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2013, 14:12 »
Godt at læse, da det er dem jeg har, fornemmer også at mine er store og sunde dyr, lægger æg hver dag, søde og omgængelige og så er jeg glad for dem. Jeg skal ikke udstille eller sælge rugeæg til udstillingsbrug. De er 1 år gamle her til juni måned.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2013, 15:06 »
Hvordan er æggene de lægger ?
Er de mørkebrune eller lyse ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2013, 15:30 »
En race (udstilling eller ej) er et dyr som har det for racens typiske udseende. Dvs. maler man den sort og ser den i sillouet, så skal man kunne se at det er en, her i dette tilfælde en Maran.

Alle anerkendte racer/variteter har en standard, hvor der i detaljer står hvordan det fuldkomne perfekte dyr skal se. Alle racer har endvidere 3 kardinalpunkter, dvs. punkter som for racen er typiske og som skal være en orden. Som f.eks 5 tæer ved Silkehøns.

Der findes Maraner i meget svingende kvalitet, som dog kan være renracede. Men der findes også mange blandinger som ligner ren race.

Der findes seriøse avlere med gode dyr som ikke udstiller og der findes også avlere, som udstiller og ikke har specielt gode dyr. For det er ikke så svært at udstille eller besværligt, som mange tror. 

Det er straks sværere at avle racetypiske og gode dyr.

En god ting er at købe eller låne Den Skandinaviske Fjerkræ Standard (2004) og kigge i den og lære sin race(r) at kende, så man er forberedt når man skal og købe dyr. HVIS man altså interesserer sig for raceavl- 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2013, 15:42 »
Her er et billede af mine æg, den i midten er dog fra en dværgwyandotte.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2013, 17:01 »
De æg er da ikke mørkere end mine de mørkeste barnevelderæg.
Man skal så også lige skrive sig bag øret, at hvis man køber dens slags masseproducerede høns skal man huske at sige hvad det er for en slags dyr, hvis man senere vil sælge rugeæg eller kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2013, 17:46 »
I det hele taget skal man være ærlig, synes jeg. Hvis man som mig sælger rugeæg, som blandninger regner jeg ikke med at folk tror at de kan udstille dem.  ::)
Har nu kun haft positive tilbagemeldinger fra dem der har købt rugeæg ved mig.  /o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2013, 17:52 »
Mine maraner fra Bramming ligner maraner. Farven på ægene ligger omkring 4 på farveskalaen. Størelsen på æggene er fra 63 til 75 gram. Fjerdragten er sort/blålig changcerene, omkring halsen er de kobberfarvede. Jeg vil gerne købe der igen.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2013, 18:07 »
Regnar@ Jeg går ud fra, at dine ikke ligner mine så.. vil du ikke sætte et billede herind af dem??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2013, 18:23 »
det må jeg se om jeg kan finde ud af.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2013, 19:27 »
Min kritik, var nu ikke at de ikke ligner maraner, dertil er jeg ikke prof nok, men hvis man oplyser at de lægger så mange æg, så er det bare ikke det mine maraner har gjort, ægfarven er ikke så mørk som ønsket, men alligevel som flest.
Jeg forestillede mig at der var kommet en hybrid ind over, for at øge ægantallet, og så er det jo ikke mere maraner, og det fik mig til at sige noget om falsk markedsføring...

Der vil hurtigt sprede sig nogle ikke standard høns over landet, og det er aldrig godt for racen, men helt almindeligt for alle dyr der pludselig kommer på mode, at deres standard forringes i alvorlig grad, for så at finde et fornuftigt leje når moden falder på noget andet..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Er de Maraner eller ej?
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2013, 19:36 »
jeg har osse haft nogle af de masse producerede maran fra rosengård. De lignede maran var sunde og gode dyr, men havde en ,mildest talt, elendig ægfarve. I min verden kan det være ligegyldigt og få fat i sådanne dyr, hvis ikke de lever op til de egenskaber og udseende den pågældende race nu engang har. Ellers kunne man jo ha fået hvad som helst
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk