Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maran æg taber farve.  (Læst 8854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Maran æg taber farve.
« Dato: 07 April , 2013, 20:11 »
Jeg købte for ca 3 uger siden en stamme maraner og da jeg købte dem lagde de æg der svarede til 6 på skalaen men det er som om de falmer i farven og nu er de ved at være nede på ca 4 på skalaen. Og efter at have kigget en gang mere er vi ved at være nede på 3 på skalaen.
Er der nogen der har prøvet noget lignende eller ved hvorfor de mister farven ?
« Senest Redigeret: 07 April , 2013, 20:25 Fra Fam. Hedegaard »
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #1 Dato: 08 April , 2013, 07:33 »
det er meget normalt at de bliver lidt lysere i løbet af en sæsson, og osse at det ind imellem svinger lidt i farven.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #2 Dato: 08 April , 2013, 08:07 »
Det samme gælder for de blå æg hos araucanere, efter en læggepause er æggene mere kraftigt farvede. Og de første kyllingeæg er særligt mørke.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #3 Dato: 08 April , 2013, 08:30 »
Kan der virkelig være så store udsving på kun 3 uger? Jeg troede selv at det måske havde noget med foder at gøre da det er den største forandring.
Den ene af hønerne er fra 11 og det er hende der ligger de store æg så dem kan jeg kende og hun er gået fra 5-6 ned til 3-4 på skalaen så det er jo ikke fordi hun lige er startet men det kan så godt passe på de andre som er fra 12.
De har lagt æg hele tiden så der har ikke været nogen pauser.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #4 Dato: 08 April , 2013, 08:47 »
Man siger om maranæg, at de har deres endelige farve efter ca. det 20. æg.
Her ser du billede af æggene fra mine store maran:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #5 Dato: 08 April , 2013, 09:03 »
De er så meget mørkere end mine..  :)  Hvad farve er dine maraner Marianne?  Edit Har så læst din underskrift nu. Ender med jeg skal ligge billet ind hos dig på nogen rugeæg.  ;)

Men hanen skulle være fra en meget mørke stamme så forhåbentlig bliver deres afkom med mørkere æg.

Kan bare ikke forstå at de taber farven alle sammen. Der er stor forskel på dem der kom da jeg fik hønerne og dem jeg får idag.
« Senest Redigeret: 08 April , 2013, 09:05 Fra Fam. Hedegaard »
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #6 Dato: 08 April , 2013, 09:10 »
Jeg får også ind i mellem et enkelt æg, hvor farven er "underlig", som om der har været fejl i sprøjtehallen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #7 Dato: 08 April , 2013, 09:15 »
Jeg væbner mig med tålmodighed og ser om det er et forbigående problem. Ellers har det været min dårligste investering endnu  ;)
Det er heldigvis hobby så det må gerne koste lidt. ::)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #8 Dato: 09 April , 2013, 07:19 »
Jeg har høns fra to forskellige opdrættere, og kunne nemt se forskel på ægene til at starte med, men ved et tilfælde opdagede jeg at de høns der fra starten lagde lyse æg pludeselig lagde de mørkeste, så nu går de delt op i tre stammer så jeg er sikker på hvem der er mor til kyllingerne. Æg farven ved mig varierer fra 4 til 8, desværre med en overvægt af de lyse. Jeg har fået en hane der skulle stamme fra meget mørke æg, så det er vildt spændede at se om afkommet fra ham læggger mørkt, jeg håber.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #9 Dato: 09 April , 2013, 07:27 »
Jeg er sikker på at foder og alder på dyret er med til at farven variere. Og måske variere det også alt efter hvor længe hønen er om at lægge æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Maran æg taber farve.
« Svar #10 Dato: 09 April , 2013, 07:36 »
Det har noget og sige med hvor længe ægget er om og passere. Nu længere tid det tager, nu mørkere bliver ægget.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk