Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??  (Læst 12962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #15 Dato: 09 Februar , 2012, 00:50 »
Frank- vigende guldfaktor blandt de sølv kan netop være noget værre mas som kan tage mange generationer at slippe af med igen. Derfor bør man ikke bruge guldfaktor for at forbedre farven blandt sølvfaktor dyr.

Marianne- du bør helt klart vælge en gråstribet. Vær meget kritisk med at bruge en hane uden de mindste guldstrejf som kan indikere at hanen bærer guldfaktor. Det vil være meget mere synligt hos sort sølvhalset /d

Du kan gøre som følgende
F1: Kryds gråstribet hane med sort sølv høne. Afkom vil alle være gråstribet, haner hønestribet.
F2: Kryds bedste hønestribet hane tilbage på moder, afkom vil være 50% 50% gråstribet(haner og høner) samt sort sølvhalset(haner og høner). Disse sort sølvhalsede afkom vil IKKE bære gråstribet på nogen måde, de vil sammen avle 100% sort sølvhalset.

Lone kan gøre det samme med hendes blå sølv høner og en god gråstribet hane, hun har dog den ulempe at hendes høner formodenligt bærer guldfaktoreren fra begge forældre. Men det er muligt at avle den ud igen ved målbevidst avl /o, selvom processen vil tage flere generationer
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #16 Dato: 09 Februar , 2012, 08:25 »
Jeps, jeg har haft gråstribet hane på kobberfarvet høne, det gav korrekte gråstribede høner MED løbsbefjedring og haner med hønestribning samt guldfaktor, der ikke kunne bruges til noget.


Når du siger, at hanerne havde guldfaktor, var det så en reelt rød farve, eller var det den gullige afbledegede farve? Hvis det var en normalt "guldfarve", så vil jeg gætte på, at guldfaktor er kommet fra både mor og far. Eller kan det guldfaktor, som haner har haft godt stamme fra den kobberfarvede mor.

Frank- vigende guldfaktor blandt de sølv kan netop være noget værre mas som kan tage mange generationer at slippe af med igen. Derfor bør man ikke bruge guldfaktor for at forbedre farven blandt sølvfaktor dyr.

Marianne- du bør helt klart vælge en gråstribet. Vær meget kritisk med at bruge en hane uden de mindste guldstrejf som kan indikere at hanen bærer guldfaktor. Det vil være meget mere synligt hos sort sølvhalset /d

Du kan gøre som følgende
F1: Kryds gråstribet hane med sort sølv høne. Afkom vil alle være gråstribet, haner hønestribet.
F2: Kryds bedste hønestribet hane tilbage på moder, afkom vil være 50% 50% gråstribet(haner og høner) samt sort sølvhalset(haner og høner). Disse sort sølvhalsede afkom vil IKKE bære gråstribet på nogen måde, de vil sammen avle 100% sort sølvhalset.

Lone kan gøre det samme med hendes blå sølv høner og en god gråstribet hane, hun har dog den ulempe at hendes høner formodenligt bærer guldfaktoreren fra begge forældre. Men det er muligt at avle den ud igen ved målbevidst avl /o, selvom processen vil tage flere generationer

Princippet i din avlsplan er fin, men der bliver nok noget mere spild en du angiver. Husk at den gråstribede er en sort med striber, og de to ting sidder på hvert deres kromosom og nedarves derfor ikke sammen. Derfor vil der i anden generation også forekomme sorte (næsten helt sorte) samt tværstribede sølvhalsede dyr. Problemet er nok især, at skille de de sorte med en smule sølv i halskraven fra de reelt sølvhalsede dyr, da de nok vil  ligne hinanden en del. Har natuligvis ikke selv prøvet kombinationen, så det kan godt være de er nemmere at kende forskel på end jeg lige regner med.

Personligt ville jeg nu nok blot vælge at bruge de sølvhalsede høner sammen med kobberfarvede haner og derigennem få lidt nyt blod til de kobberfarvede, og så vente med at lave sølvhalsede til det er muligt at fremskaffe end sølvhalset hane.

Men Held og lykke - vi vil selvfølgelig gerne høre mere til resultaterne af jeres anstrengelser :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #17 Dato: 09 Februar , 2012, 08:41 »
Jeg prøver lige igen...

Jeg har brugt det modsat. Jeg havde en sølv sorthalset hane og tre gråstribede høner. For at kunne bygge en stamme af sort sølvhalset op krydsede jeg den sølv sorthalsede hane med de gråstribede høner. Hanerne slagtede jeg, for de havde ikke den rigtige farve (høne tegning) og jeg gad ikke umiddelbart at skulle til noget med at krydse frem og tilbage. ALLE høner blev rene søl/sort, nogen med lidt mindre halstegning end andre, men generelt en pæn tegningsform.

Jeg ville aldrig bruge guld til at forbedre sølv. Har selv set hvad det har gjort, og det har ikke ført til andet end skuffelser. Hanerne er mere citronfarvede end sølvfarvede og det er mildest talt et helved at avle ud igen, så med mindre at man vil give sig selv unødigt meget besvær og rigtig mange nederlag, så vil jeg ikke bruge en kobberfarvet hane på dine høner :)

Lone, når vi kommer hen midt på sommeren, så må du gerne låne min belgiske hane en måneds tid, hvis du har lyst, så der også kan komme lidt rent ud af det.

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #18 Dato: 09 Februar , 2012, 09:58 »
Ja der vil være mere spild end sådan sort på hvidt, men så længe man undgår at forurene sølvfaktoren med guld er man godt på vej. Sort efterlader ikke guldfejl.

En sort med sølvstrejf vil sandsynligvis være heterozygot bærer af sort sølvhalset.

Da de sort sølvhalsede er mere sjældne end de kobber, ville jeg først og fremmest gå efter at på sigt få flere af disse. Også selvom det vil tage et par hønsegenerationer at forøge genpuljen. Dette vil på sigt være langt hurtigere end at krydse med kobber og derefter rense farven. Lidt ligesom at tisse i bukserne for at holde varmen ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #19 Dato: 09 Februar , 2012, 10:17 »
Sort efterlader ikke guldfejl.


Det er netop det, der kan være så svart at afgøre. Et sort dyr kan sagten være have guldfaktor - uden at det kan ses.

Jeg prøver lige igen...

Jeg har brugt det modsat. Jeg havde en sølv sorthalset hane og tre gråstribede høner. For at kunne bygge en stamme af sort sølvhalset op krydsede jeg den sølv sorthalsede hane med de gråstribede høner. Hanerne slagtede jeg, for de havde ikke den rigtige farve (høne tegning) og jeg gad ikke umiddelbart at skulle til noget med at krydse frem og tilbage. ALLE høner blev rene søl/sort, nogen med lidt mindre halstegning end andre, men generelt en pæn tegningsform.

Jeg ville aldrig bruge guld til at forbedre sølv. Har selv set hvad det har gjort, og det har ikke ført til andet end skuffelser. Hanerne er mere citronfarvede end sølvfarvede og det er mildest talt et helved at avle ud igen, så med mindre at man vil give sig selv unødigt meget besvær og rigtig mange nederlag, så vil jeg ikke bruge en kobberfarvet hane på dine høner :)

Lone, når vi kommer hen midt på sommeren, så må du gerne låne min belgiske hane en måneds tid, hvis du har lyst, så der også kan komme lidt rent ud af det.



jeg vil mene det intressante her er, om haneafkommene efter den sølvhalsede hane og de gråstribede høner var helt uden synlige spor af guld/gullig, for så er de gråstribede sikkert homozygote for Sølv. Jeg har selv en hane gående efter en gråstibet brahmahøne og en hvid sort col brahmahane. Han har heller ingen synlig guld, og jeg håber derfor heller ikke, at han er bærer af guld. Skulle han imidlertid bære guld, så finder jeg jo ud af det når kyllingerne kommer. Kommer der noget som minder om gul sort col, så er han bærer af guld. Jeg kryder dog fingre *k

Det er nok også mest sandsynligt, at jeres gråstribede maraner ikke bærer guld, men det er ikke en selvfølge. Blot så folk der påtænker kombinationen kender risikoen  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #20 Dato: 09 Februar , 2012, 10:36 »
Du har ret :D REN sort efterlader ikke guldfejl /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #21 Dato: 09 Februar , 2012, 12:57 »
De var helt rene, men med høne tegning, derfor jeg slagtede dem, ellers så de jo fine nok ud ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #22 Dato: 10 Februar , 2012, 22:19 »
 :) :) Mange, mange tak for de talrige svar.

Og jeg smiler, når jeg læse at jeg må låne din hane, Mikkel.  :) du er sød!! Hvis der altså ikke dukker  andet op, men det ser ikke lovende ud at finde hane med ren sølv :)

Jeg har ikke selv en gøgespættet maran hane, men kunne købe en. Og derfor måtte jeg lige vide, om det var helt umuligt netop omkring sølvfaktoren.

Håber i vil komme med hvad i syntes om de to haner jeg har, laver lige nu tråd med billeder.

Endnu engang tak til alle!

Vh Lone

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #23 Dato: 11 Februar , 2012, 06:31 »
Lone, det kan jo også tænkes, at der kommer en sort sølv hane ud af guldæggene. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #24 Dato: 11 Februar , 2012, 10:24 »

Lone, når vi kommer hen midt på sommeren, så må du gerne låne min belgiske hane en måneds tid, hvis du har lyst, så der også kan komme lidt rent ud af det.




Og jeg smiler, når jeg læse at jeg må låne din hane, Mikkel.  :) du er sød!! Hvis der altså ikke dukker  andet op, men det ser ikke lovende ud at finde hane med ren sølv :)


 :) Dejligt at man vil hjælpe hinanden  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #25 Dato: 11 Februar , 2012, 11:45 »
Jeg skal jo ikke have kyllinger hen på sommeren og til den tid er de fleste nok også færdige med at købe rugeæg, så kan han jo lige så godt hjælpe til et andet sted ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.