Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu med maran kyllinger  (Læst 4102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Nu med maran kyllinger
« Dato: 17 Juni , 2011, 16:22 »
Må lige prale, har taget mig sammen og fået nogle maran kyllinger. Fik dem da de var en dag gamle.
5 stk blev det til, men en har vi aflivet da den bare lå og så skidt ud.
 Hende jeg købte dem af havde også Sussex, hun var rigtig sød, og forærede min søn to kyllinger efter eget valg, det blev så sussex.
Hvor er det bare fantastisk med små kyller, de bor i en gl reol i kælderen og ser ud som om de trives godt, der er ihvertfald meget livlige. De vil dog ikke spise grønt, men jeg vil blive ved med at tilbyde dem det.
Men hold da op de udvikler sig hurtigt, fra små dunbolde i lørdags, har de alllerede fået små vinge fjer.
Håber de fleste er damer da vi ikke kan have en hane her.

Hvornår skal de tilbydes siddepind? Og hvor gamle skal de være for at kunne komme i hønsegården, de skal naturligvis være varmefri.Er helt skruk selv og vil have flere kyller... men må hellere besinde mig ;-

Arbejder på at sætte billeder ind.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Nu med maran kyllinger
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2011, 01:33 »
Tillykke med de små dunbolde - de burde aldrig blive større  ;D

Du kan sagtens give dem siddepinde med det samme, de plejer at være hurtige til at lære at bruge pind.

Skal de ud og gå med dine voksne høns eller i en gård for sig selv?
Jeg plejer at sætte mine i en gård med voksne høns og hane. På denne årstid starter jeg allerede med at "lufte" dem ½-1 time dagligt under opsyn, når de er omkring 1 uge gamle. Alt efter hvordan de voksne høns tager imod dem, trapper jeg op til at kyllingerne er ude i dagtimerne, og inde om natten.
Når kyllingerne er omkring 3-4 uger, alt efter den danske sommer, kommer de ud og bo i hønsegården.

Glæder mig til at se billeder af de små.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Nu med maran kyllinger
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2011, 08:52 »
Tak for svar, de skulle gerne ud at gå med mine andre høns på et tidspunkt.Er lidt nervøs for det, for sidst jeg fik nye høns, var mine gamle ikke så venlige som jeg kunne ønske mig. Har ingen hane da jeg bor i en bette by, men vi bor så tæt her jeg ikke syntes det er hensigsmæssigt.

 Jeg planlægger lidt at sætte den derud i en lille løbegård inde i hønsegården også bygge et lille hus de kan gå i, i starten.
Jeg vil nemlige bygge et skruk hus, har planer om at skulle have kyllinger ved en skruk næste år.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Nu med maran kyllinger
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2011, 11:11 »
Har sat billeder i mit galleri, kan ikke helt forstå at komme dem ind her.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Nu med maran kyllinger
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2011, 03:13 »
Hvor er de bare søde.

Tror det lidt er en temperament sag med kyllinger i hønsegården. Jeg ved at de fleste bruger en mindre løbegård i hønsegården, som du også påtænker.
Det vil måske også være bedst, når nu dine damer kan være lidt barske ;)

Den måde jeg "lufter" mine små på, bruger jeg tiden i hønsegården, så jeg kan skride ind, hvis en høne blive for voldsom. Jeg synes personligt, at hønsene hurtigere bliver vant til de små på denne måde, det tager som regel en uge +/-, før de kan være uden opsyn i dagtimerne. Eneste aflukke jeg laver til kyllingerne, er til deres mad, da de voksne ellers synes det er mere spændende end deres eget  ;D

Omkring indsætning af billeder her:
Når du skriver din besked, står der til venstre under boksen "øvrige funktioner", når du trykker på den får du bl.a. mulighed for at indsætte en eller flere filer direkte fra din egen pc.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Nu med maran kyllinger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2011, 09:27 »
Bare et forsøg.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand