Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 15316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #30 Dato: 19 Januar , 2012, 11:38 »
...så har vi den med økonomi fremme igen /d

Jeg tror personligt ikke på, at der er nogen overhovedet, som køber kasserede burhøns, fordi de er billige..der ligger helt andre overrvejelser bag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #31 Dato: 19 Januar , 2012, 11:50 »
...så har vi den med økonomi fremme igen /d

Jeg tror personligt ikke på, at der er nogen overhovedet, som køber kasserede burhøns, fordi de er billige..der ligger helt andre overrvejelser bag

 /o Tror jeg også
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #32 Dato: 19 Januar , 2012, 12:00 »
uhmmmm nu skriver flere udtjente burhøns??? er der nogen der har spurgt mig hvor gamle disse dejlige damer er???? inden denne talemåde skrives?

jeg vil så meget gerne oplyse de der mener det er udtjente høner om at disse blot er store kyllinger... fra 2011... så de har da bestemt fortjent at få et værdigt liv her! og det skal de få... ud over de får et godt liv giver de mig og min familie livs kvalitet og glæde...samt æg til maden...

ja jeg kunne godt have købt nogle amrikanere ved en opdrætter men disse var gratis og fortjente et værdigt liv ligsom alle andre høns! /o

Der lage et fint æg i halmen i dag...og hold da helt op kan sådan en bitte høne ligge sådan et stort æg ???

jeg forstår bedre nu at alle bekendte/venner der ikke selv har høns synes at mine sussex er nogle store høner... for når jeg kigger på disse røde amrikanere er de jo ganske små...vil sige halv str. af mine sussex men ægget er større end dem sussex ligger...

alt dette er skrevet med et smil på læben  ;D :D :)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #33 Dato: 19 Januar , 2012, 12:11 »
Da jeg købte mine første aflagte burhøns, var det den måde, man købte høns på her i området! Jeg startede med en flok racehøns da jeg flyttede hertil og nu havde fået hønsehus. Jeg var lidt til grin som Københavneren med de fine høns.... Racehønsene havde Salmonella og kostede mig en mindre formue i dyrlæge og desinfektion. Så da karantænen var ovre, kørte jeg med naboen til "hønseudsalg". Han skulle have 20 "suppehøns" men mente da også at de solgte dem levende. Det gjorde de :-\. De stod i store tremmebure udenfor i kulden og man kunne vælge at få hoved og fjer af - eller få dem med hoved og med lidt fjer ::). De så rædsomme ud men kom sig hurtigt. Nogle år efter hentede jeg nogle nye. Denne gang i selve bur-stalden. Det var ved den lejlighed at min ven fik én på opleveren. Hønsesælgeren tog dem ud af burene og slæbte dem afsted i benene - 12 høner på én gang, mens de skreg hjerteskærende. De blev også til søde og meget produktive høns.
Men nej, man køber dem nok ikke længere af økonomiske årsager, selvom jeg kan se at der går aflagte burhøns i nabolandsbyen. Det er der vel heller ikke noget galt i. Det, der er galt, er vel at de overhovedet havner i de bure, ikke?

Hvor mange her køber i øvrigt økologisk bacon?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #34 Dato: 19 Januar , 2012, 12:14 »
Det er rigtigt, farm-svendsen. De bliver skiftet ud når de går i første fældning. Det er billigere at købe nye hønniker end at bruge foder, lys og varme på at lade de stadigt unge høns fælde færdigt og starte æglægning igen. Så de er ikke mere udtjente end vores racehøns i første fældning.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #35 Dato: 19 Januar , 2012, 12:24 »
I Danmark er de 13 måneder i burene og så kommer tiden inden de begynder at lægge æg oveni. Mon ikke de er mere "udtjente" end racehøns på samme alder.

For de er trods blevet pæset frem med æglægning, så de har næsten lagt et æg hver evig eneste dag i de 13 måneder.

Endvidere tror jeg der er mange som henter dem fordi man kan få dem kastet i nakken, gratis eller til en meget lille pris. For rigtig mange vil ikke give penge for høns....
For høns har ikke specielt høj status som levende individer-

Og så er der de selvfølgelig de få som vil redde dem.

« Senest Redigeret: 19 Januar , 2012, 12:36 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #36 Dato: 19 Januar , 2012, 12:38 »
- og racehøns er "udtjente" hvornår? Når opdrættet lykkes og næste generation er smukkere?  ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #37 Dato: 19 Januar , 2012, 12:45 »
Redde dem eller ej!? Jeg gad godt at have et par udtjente burhøns for 1: at "redde" dem, som nogle kalder det, 2: hvis de ikke koster så meget, vil jeg da godt bruge tid og energi på at få dem fine og flotte igen (hvis de koster meget, vil jeg hellere bruge pengene på et par flotte racehøns mere), 3: give et par stakkels høns muligheden for at prøve det virkelige, GODE liv, 4: synes det kunne være spændende at følge udviklingen fra skidt til godt, 5: de kæmpestore æg - de fås trods alt ikke af racehønsene. HVIS de alligevel skal gasses eller sælges til kyllinge nuggets eller minkfoder eller whatever, skader det jo ingen, at man giver sig ud i et sådant projekt..og som tidligere skrevet, så synes jeg ikke, at man "støtter" burhønseriet, for de penge, man skal give for dem, gør ikke burmanden rig...og resten skal jo dø alligevel  :-\ Kynisk men sandt!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #38 Dato: 19 Januar , 2012, 12:49 »
De kæmpestore æg består nu mest af hvide = vand. Så det giver jeg ikke meget for, selv om de er imponerende.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #39 Dato: 19 Januar , 2012, 12:52 »
Nu er der også mange racehøns som lægger store æg og mange racehøns som også lægger godt med æg, så det med æggene behøver ikke at være en undskyldning for at købe hybrider.

Endvidere hvem var oprindelig stamfædre til hybridhønsene ?

Det er egentligt også pudsigt at mange er imod at hanekyllinger bliver gasset som nyklækkede (mangel på respekt for liv), men de køber glædeligt hybridhøner, hvor der garanteret har været en hanekylling, som er blevet gasset for hver hønekylling.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2012, 12:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #40 Dato: 19 Januar , 2012, 12:53 »
De kæmpestore æg består nu mest af hvide = vand. Så det giver jeg ikke meget for, selv om de er imponerende.

Hvide er jo ikke udelukkende vand...jo måske i æggene fra supermarkedet, men ikke fra havehønsene  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #41 Dato: 19 Januar , 2012, 12:55 »
, så det med æggene behøver ikke at være en undskyldning for at købe hybrider.


Jeg nævnte de store æg, fordi racehøns ikke lægger LIGE så store gigant æg - hermed ikke sagt, at de IKKE lægger store æg, vel!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #42 Dato: 19 Januar , 2012, 12:57 »
Hvide er jo ikke udelukkende vand...jo måske i æggene fra supermarkedet, men ikke fra havehønsene  ;)

Nej, det ved jeg godt, men andelen af vand skulle være større i forhold til blommen. Så større æg bør f.eks. ikke være dyrere end mindre æg.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #43 Dato: 19 Januar , 2012, 13:00 »
@ Metmus

Nu ved jeg ikke hvad du mener med store gigant æg. For det er ikke alle hybrider som gør det, for de har standard vægte også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #44 Dato: 19 Januar , 2012, 13:01 »
nu er dette ikke en debat mellem race høns og ikke racehøns /d

jeg har 3 slags racehøns som jeg er glade for..de er alle smukke og har hver deres personlighed...

men men men

derfor kan man jo godt være rigtig glad for disse også :-) de er ikke smukke men de har også personlighed!  /o

jeg er nu ligeglad med priserne på høns...er der noget jeg vil have betaler jeg gerne....

om der er meget hvid i og hvor bleg ægget er skal jeg tage et billed af i aften...

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder