Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 15370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2012, 08:36 »
Tillykke med dem..er det "nøgenhalser"?? Haha, dårlig joke fra morgenstunden. De ser ud til at have fået et super hyggeligt vinterhus, indtil de er klar til havens og gårdens udfordringer.

Ja netop, når dyrplagerimanden skal have dem skiftet ud, så bliver de enten gasset eller solgt som slageføde eller nuggets eller hvad de gør ved dem, og hvis han sælger ud til 5 kr eller 10 kr pr. stk, så tjener han nok ikke frygtelig meget mere på dem end hvis han solgte dem som "nuggets", det bidrager ihvertfald kun meget, meget lidt til burhønseriet. Jeg kunne finde på at gøre det samme  /o (altså adoptere, bare for at undgå misforståelser!)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Susanne

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #16 Dato: 19 Januar , 2012, 08:53 »
Jeg købte også for tre-fire år siden fem hellevadhøns, der var færdige med at producere rugeæg. Helt bare og slidte på ryggen og iøvrigt temmelig miserable at se på  /d.

Det var en kæmpe fornøjelse at se, hvordan de efterhånden blomstrede op og fik et ordentligt liv. Indtil de druknede under en oversvømmelse her på matriklen   :o

Jeg tror heller ikke, at vi ændrer noget som helst ved at redde nogle få stykker. Eller ved at lade være. Bortset fra lige præcis de enkelt individer, der netop kommer med os hjem. Hvis de kunne tale tror jeg, at de ville fortælle, hvor jublende glade de er for at få en ny tilværelse.

Og selve holdningen til at redde nogle enkelt-individer er vel netop den modsatte af den kyniske holdning, der ligger bagved dyre-industri-fødevare-fremstillingen, hvor der SLET ikke er øje for det enkelt individs velbefindende. Og kan derfor kun støttes  :D


thorleif

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #17 Dato: 19 Januar , 2012, 08:56 »
Forbrugeren har magten. Forbrugeren stemmer naar det er valg paa politikere. Forbrugeren ved egentlig veldigt lille om hvordan deres mad produceres. Forbrugeren koeber ofte det der er billigt.
Hugh Fearnley-Whittingstall startede for nogle aar siden en kampanje, "Chicken out", og lavede flere TV-programmer, Jeg tror de har alle vaeret pa Dansk TV ogsaa, og man syntes man kunde se en holdnings-aendring i den by hvor han var mest aktiv, men jeg tror ikke det varede laenge. Dette er sikkert hellre ikke let, specielt i et stort land som UK med 60 millioner mennesker, en stor andel af disse 60 millioner er ogsaa fattige. Det vilde maaske vaere lidt lettere i et "lille" land som Danmark?
Kan "Danish Eggs" blive et kvalitets-kendetegn slig "Danish Bacon" har blivet? Antakeligt, men det vilde kraeve en gigantisk holdnings-aendring hos den Danske forbruger foerst, den Danske aeg-producent maa saa totalt aendre si produktion, all import af aeg maa stoppe. Og under gaeldende Europa-lovgivning er det umuligt. Det hjelper heller ikke at det foder der gives til hoens nu er saa godt, at faktisk bur-aeg vinder flere "blind-tests" paa smag af aeg. Og hvem  skulde begynde (og finansiere) en slig kampanje i Danmark. Jeg har en foelelse af at det hele desverre er umuligt, og at hoens er de store tabere.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #18 Dato: 19 Januar , 2012, 09:14 »
Jeg vil igen fortælle at mine aflagte burhøns, købt for meget få penge, BÅDE fik et godt liv, glædede mig med ubegrænset tillid (og enormt mange æg) OG vænnede min omgangskreds totalt af med at købe buræg. Især den ven, der var med da jeg hentede de første 12 høner direkte i hønse-plageriet: han blev helt utilpas og måtte gå ud i bilen :o. Han er lydtekniker, har aldrig ejet et dyr og heller aldrig overvejet at dyrefjendske produktionsmetoder er tilladt her i landet. Han blev økolog på ganske få sekunder. Som han rystet sagde: de skriger jo (lydmand er han jo ;)).
Så hvis vi ellers bruger "historien" om de frikøbte burhøns i vores nærmiljø, tror jeg at det gavner mere end det skader at "redde" nogle få liv.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #19 Dato: 19 Januar , 2012, 09:32 »
jeg tror nu også disse 5 damer er rigtig godt tilpas med at bo her  /o

jeg plukkede lige lidt græs og tog med ind til dem... de klukker og snakker til mig som mine "egne" andre høns ikke gør... det er da virkelig sjovt og hyggelig at sidde der og se og høre på...

jeg regner med at de stopper æglægningen da de nu er blevet flyttet og lige nu synes jeg bare de skal bruge deres kræfter på at få fjer :-)

Nogen der ved hvor lang tid det tager for en høne at danne nye fjer?

jeg har det også sådan at jeg kan ikke redde hele verden men jeg har reddet disse 5 damer... og det er dejligt for mig og tænke på.... og da det var en foræring har jeg heller ikke støttet noget..ud over at redde liv..

jeg vil løbende ligge billeder ind på min hjemmeside af dem... og muligvis også her engang imellem
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #20 Dato: 19 Januar , 2012, 09:42 »
Prøv at se på Johans side:
Fra burhøns til urhøns
De ligner dine til forveksling
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #21 Dato: 19 Januar , 2012, 09:52 »
ha ha en dejlig side men rigtig gode billeder...  /o

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: burhøns
« Svar #22 Dato: 19 Januar , 2012, 10:01 »
Fødevareminister Mette Gjerskov vil heller ikke gøre noget for at mindske burhønsefarmene. Hun siger netop, at hønsene trives og der er ikke tale om vanrøgt, for så ville DK jo ikke tillade burhøns i det hele taget.

Men hvem/hvad er det så, der overbeviser industrien og den ansvarlige minister om, at burhønseri ikke er vanrøgt og dyremishandling?? Svaret er: Mammon  >:(

Mvh Marianne

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #23 Dato: 19 Januar , 2012, 10:02 »
Vi skal stadig arbejde på at sikre dyrevelfærd i DK og også i resten af verden for den sags skyld, men det tager lang tid før man får gennemført noget. Der er for mange der tjener for godt på buræg (burgrise osv)

I mellemtiden vil jeg føle jeg gør noget for nogle enkelte ved at tage dem ind og give dem et bedre liv og som flere har skrevet kan det at de kommer ud i "offentligheden" være med til at oplyse folk der ikke ved noget om burhøns eller ikke tænker over det.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #24 Dato: 19 Januar , 2012, 10:41 »
De er ihvertfald kommet fra Helvede til himmel på jord.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #25 Dato: 19 Januar , 2012, 10:44 »
Jeg vil igen fortælle at mine aflagte burhøns, købt for meget få penge, BÅDE fik et godt liv, glædede mig med ubegrænset tillid (og enormt mange æg) OG vænnede min omgangskreds totalt af med at købe buræg. Især den ven, der var med da jeg hentede de første 12 høner direkte i hønse-plageriet: han blev helt utilpas og måtte gå ud i bilen :o. Han er lydtekniker, har aldrig ejet et dyr og heller aldrig overvejet at dyrefjendske produktionsmetoder er tilladt her i landet. Han blev økolog på ganske få sekunder. Som han rystet sagde: de skriger jo (lydmand er han jo ;)).
Så hvis vi ellers bruger "historien" om de frikøbte burhøns i vores nærmiljø, tror jeg at det gavner mere end det skader at "redde" nogle få liv.

Jeg har lige været ude og gå tur med hunden, og tænkte på, at jeg ville skynde mig hjem og skrive...lige præcis det Ankerine med gode eksempler skriver ovenfor: at jeg også er overbevist om, at de frikøbte høns gavner ....faktisk rigtig meget.. i nærmiljøet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #26 Dato: 19 Januar , 2012, 10:50 »
Prøv at se på Johans side:
Fra burhøns til urhøns
De ligner dine til forveksling
Kunne vi måske sende Fødevareministeren et link? Eller skal det tackles mere strategisk?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

thorleif

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #27 Dato: 19 Januar , 2012, 11:08 »
Jeg tror at den eneste maade forbrugerenes holdninger kan aendres er ved information. Jeg fik en flyve-ide: En af de smaa Danske oeer, (og dem har i endel af i Danmark) gik foran som et eksempel. F.ex. nogen begyndte med aeg-pruduktion indenfor lovens ramme, men med frit gaaende hoener. Gerne under en lidt hoejere standard end hvad de gaeldende love og regler idag tilsier. Alle oens beboere opfordredes til at koebe disse aeg til den pris det maa koste at produsere dem (troligt mindst det dobbelte af bur-aeg, men dog fremdeles billig mad?). Man maa soerge for at de lokale aviser/lokal-TV/lokal radio alle  sender ud information hele tiden. Det gaelder maaske at starte dette paa en oe som er saa lille at den kun har 2-3-4-5 butiker der saelger aeg? Maaske, hvids nogen kan hjelpe mig at "spinde" denne traad videre, at en ide' kan udformedes til noget der kunde fungere? Kun en ide'........

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #28 Dato: 19 Januar , 2012, 11:21 »
Jeg ville også købe disse Isa brawn/ amerikanere hos
kyllinge producenten til 40,- stk 14 dage før start æggelægning
har set disse udtjente høns som folk køber til mere end
man skal give for føromtalte.
Det er da en fornøgelse at se se dem i fuld fjerdragt istedet
for afpillede rædsler, de har såmænd gjort hvad de skulle
bare mine sure opstød
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #29 Dato: 19 Januar , 2012, 11:29 »
Jamen Søren - de er jo netop IKKE udtjente. De har bare smidt fjerdragten og den kommer jo igen. Ligesom æglægningen. Og den naturlige hønseadfærd. Og så koster de altså ikke mere end 10-15 kroner. Men i øvrigt skal det da ikke være af økonomiske årsager. Ja det kan det selvfølgelig godt - de lægger enorme mængder æg når de har fået fjer igen. Dér kan racehøns ikke være med.......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand