Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sammensætte en lille blandet flok?  (Læst 14853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sammensætte en lille blandet flok?
« Dato: 07 Maj , 2015, 17:10 »
Hej alle fjerkræmennesker.
Så er her endnu en ny bruger, der gerne vil have hjælp til valg af racer. Håber I gider at byde ind, selvom I sikkert får masser af de samme spørgsmål.

Lidt info om hvad der venter kommende høns her. Vi bygger et hønsehus (ja vi er ikke så langt), på en 4-6 kvm. De får en overdækket gård, så der er tørt underlag, og en større med net over, så kirsebærene kan falde ned til dem.
Om de skal helt ud i den åbne have, afhænger lidt af hvor store racer vi ender med. Den er lavt hegnet ind med dyrehegn.
De skal primært bo her for hyggens skyld. Altså æg og kælehøns. Det gør ikke noget hvis de kan spises, men det er ikke det primære.
Vi har snakket om at have 3 racer, 2 af hver. Kun damer i første omgang. Vi kan bedst lide høns med gods i. Altså tunge racer, uden at de behøver at være kæmpe.
Kan man godt have 2 Orpington og så 4 andre mindre høns? F.eks. Maran og Skånske blomsterhøns. Eller skal de helst have samme størrelse?
Skal de have samme alder når vi starter flokken?
Vi vil også godt have sammensat flokken så nogen skrukker med tiden, men helst ikke alle sammen på en gang. Der skulle gerne være lidt æggeproduktion også jo.
Vi vil gerne afprøve lidt forskelligt i starten, så vi har noget at vælge udfra senere.
Kommer der mon racehøns på Roskilde dyrskue, så vi kan se nærmere på de forskellige racer, og snakke med avlere der? Vi gider ikke hybridhønsene så langt er vi da kommet i vores research i denne nye verden.
Vi har ikke så travlt. Regner med at købe høns engang i sensommeren. Men hvor og hvordan?
Mange spørgsmål fra en newbie.
Mvh Charlotte

Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2015, 18:10 »
Forskellige racer høns kan sagtens gå sammen, det eneste man skal være obs på er om hanen bliver for stor for nogle af dem. Men hane har du jo fravalgt på forhånd.

Høns er inddelt i lette og svære race, og det er både i stor og dværg. Se f.eks. alle racer her :  http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/16854447 og her : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058.

Endvidere lægger alle racer også æg og kan slagtes. Og de kan især også bruges til hygge kun.

Der plejer at komme racefjerkræ på Roskilde, så mon ikke der gør det i år også.
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2015, 18:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2015, 18:14 »
Jeg har selv en blandet flok af australorps og faverolles gående og det går helt smertefrit, selvom faverollesne er større en de andre.

Jeg var på Roskilde dyreste sidste år og der syntes jeg der var massere af spændende racehøns :)

Held og lykke med projektet ;)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2015, 10:02 »
Vi startede med 2 silke(den ene viste sig ikke at være ren, men køn er hun) og 2 store kochin. Senere har vi fået 3 Brahma ind i flokken. Vi har ingen hane.

Vi har en meget harmonisk og rolig flok. De er alle hånd tamme(nogle mere end andre) og vores datter op 2 kan selv gå ind og klappe dem. Vi er rigligt forsynet med æg fra den flok. Pt. går de to kochin med kyllinger der skal slagtes når de bliver større.

Vores høns bliver ofte skruk, men får(alt efter hvem det er) ruge æg eller daggamle kyllinger til slagtning.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2015, 11:01 »
Velkommen til kredsen af "fjerkræmennesker" Tante Brun /o
Hvis du laver et godt hønsehus, så skal du nok få mange glæder af dit hønsehold. Når du bygger dit hus skal du huske på at det skal være et godt sted for dine høns i både januar og august. Husk derfor lidt isolering, især i taget.
Med høns er det sådan at lige børn leger bedst. Når du anskaffer hønsene er ligheden i alder det vigtigste. Hønsene kan være hårde ved hinanden hvis uligheden er for stor.
Kig på racebeskrivelser her på forum, og se de mange muligheder. Prøv om familien kan blive enig om hvad det er for en race I ønsker.  Det er en god forberedelse inden I tager på dyreskue. Vælg ikke industriens hybridhøns eller de små dårlige købe-hønsehuse, for jeres ambitioner om dyrevelfærd er forhåbentlig en anden.
Alle hønsefolk holder mest af deres egne høns, derfor er det oftest håbløst at spørge os hvilken race som er bedst. Men sikkert er det, at der er mange gode muligheder. Start med at vælge type, derefter race og til sidst farvevariant.
Held og lykke med jeres hønseprojekt, og lad os gerne høre hvordan det går.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline ole nordsj.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2015, 12:57 »
Hej Tante Brun.
Jeg sidder i bestyrelsen i en af de Nordsjællandske klubber, og vi har et PR arrangement i morgen, hvor der kommer mellem 50 og 60 dyr med. Tænkte at det ville være en rigtig god mulighed for dig, og du er meget velkommen til, at kontakte dig på 28 72 74 11

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2015, 14:44 »
@ Ole. Aj hvor ærgerligt at jeg først ser dit svar i dag. Har I en hjemmeside eller noget, hvor man kan følge lidt med i kommende arrangementer?
@ Veteranen. Ja jeg kan godt regne ud at der er ligeså mange favoritter som der er racer, og måder at gøre tingene på.
Hvad vi ender med af racer afhænger selvfølgelig også af tilgængeligheden i området. Jeg kører ikke til Jylland efter dem. Tror jeg   ;)
Jeg er lidt forelsket i  mørke australorps pga størrelsen, udseendet og det at de ikke skrukker og lægger godt med æg. For at det kunne se yndigt ud i haven, skal der så gerne et par i en rødlig eller gullig race, måske RIR og New Hampshire, eller blomsterhøns i de farver de nu har. Datteren på 10 år synes silkehøns er noget at det sødeste, så et par af dem måske til at være rugemødre.
Men det bliver nok lidt af et puslespil at finde 3 slagser i samme alder ikke alt for langt fra Hundested på samme tid.
Jeg forestiller mig at vi starter med unghøns, fordi det er nemmest for os grønskollinger.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2015, 14:52 »
Hvis du har mulighed for at tage til Kbh, ville jeg vælge det, da http://www.amagerland.dk har alle de racer du søger, også plejer alle at være rigtigt flinke og viser MEGET gerne deres høns frem :) men det tror jeg endelig gælder for de fleste fjerkræfolk :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2015, 15:13 »
Jeg vil advare mod at blande racer.

Temperament og størrelse bør passe sammen, hvis det skal være en harmonisk og rolig flok.
Prøv at blande Brahma, Silkehøns og Italienere og vurder om det er en harmonisk flok.

Min erfaring er at det giver mindre stress i flokken, hvis de som minimum svarer til hinanden i størrelse og temperament.
Og derfor er det enkleste samme race, men ikke nødvendigvis samme farve - selvom jeg faktisk synes det er bedst.

Høns har det med at hakke på dem der er anderledes, og om ikke andet er det dem der kommer nederst i hierarkiet.

Jeg ved godt at der er mange der vil sige at det går fint med at blande - hvad det sikkert også gør ofte - men jeg mener det går lige så ofte galt, med det resultat at den bybagte hønse ejer døjer med problemer.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #9 Dato: 11 Maj , 2015, 17:20 »
Glatnak har ret!
Det er familier hvor man ikke kunne blive enig om den race man skulle have, og så blev kompromisset, at hver familiemedlem valgte en. Det blev noget rod og ikke noget lykkeligt hønsehold. /d
Lige børn (høns) leger bedst!
Hvis man er nybegynder i høns, bør man gå efter de sikre valg. Der er flere racer som med rette kaldes "gode begynderhøns". Vælg een af dem /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #10 Dato: 11 Maj , 2015, 17:49 »
Meget uenig :)

Jeg mener det "bare" er et spørgsmål om at lade nye individer vokse op i flokken. Det er klart at når man sætter voksne dyr sammen fra mange steder, så er der større risiko for det går galt. Jeg har absolut ingen problemer i min blandede flok. Jeg har så også fravalgt de mere flyvske racer. Men brahma og silkehøns passer faktisk rigtig godt sammen i temperament.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2015, 09:32 »
Hej Raziel, pas på ikke at sammenblande det som nogle gange kan lade sig gøre hos en erfaren hønseholder, - og det som man bør anbefale en nybegynder at starte med.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 937
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2015, 09:55 »
For nogle uger siden blev jeg præsenteret for nogle bekendes nye lille hønseflok. Det var hybrider (det må folk jo selv vælge om de vil have) og 5 af slagsen. De var valgt ud fra hvor nuttet de var og at de skulle være forskellige, for at kunne navngives.
Ja ja, det er naturligvis også en måde at sammensætte sin hønseflok, men alligevel, det er måske lidt for "menneskeligørelse" af dyrene.
Mine høns har ikke navne, men det kan da godt ske, at en af dem selv lægger op til at blive navngivet, hvem ved  ;).
Nogle af kreaturerne har skam navne, så....... *e *e

En af hønerne havde en dusk fjer på hovedet, den skulle de andre hele tiden hakke i. Så som andre indlæg givere her foreslår, vælg også høns ud fra hvad der er godt for dem, og ikke ud fra hvad man selv syntes kunne pynte i haven og matche med de orange stauder i  det ovale bed midt på græsplænen   ::) ::)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2015, 10:03 »
Meget uenig :)

Jeg mener det "bare" er et spørgsmål om at lade nye individer vokse op i flokken. Det er klart at når man sætter voksne dyr sammen fra mange steder, så er der større risiko for det går galt. Jeg har absolut ingen problemer i min blandede flok. Jeg har så også fravalgt de mere flyvske racer. Men brahma og silkehøns passer faktisk rigtig godt sammen i temperament.

Meget et enig med Raziel forudsat at hønsene går frit. Jeg kan godt forestille mig, at en blandet flok af meget livlige og mindre livlige høns i en lukket gård kan skabe problemer.

Jeg har selv altid haft en blandet flok, og aldrig haft problemer med mobning eller udelukkelse af bestemte racer. Pt består min flok af 16 individer, som indeholder maran, wyandot, araucana, faverolles, hybrider og blandinger. Alle er gode venner og accepterer hinandens forskelligheder både i udseende og temperament, en hybrid er altid førerhøne og der er aldrig ballade, når nye flytter ind i flokken.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Sammensætte en lille blandet flok?
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2015, 13:32 »
Hvaad Hans Kurt, siger du at jeg er ved at gå over gevind? Hm. Nå.
Det er jo lidt sjovt det her, for jeg tør vædde på at man godt kan sige, vis mig din hønsegård og jeg skal sige dig hvem du er  ;)

Vi er nogle trivelige rolige mennesker med en vis tyngde, og det skal vores dyr også være. Vores hund er en BernerSennen blanding. Det siger jo allerede en del.
Selvfølgelig skal de navngives. I min barndom havde vi navngivne grise. De var opkaldt efter tidens politikere.

Så ikke flyvske, nemme at gøre håndtamme, samme alder /o
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR