Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: GÆS : Udrugning af æg  (Læst 30000 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #15 Dato: 02 April , 2010, 21:58 »
Ja jeg kan jo ligeså godt forsætte med endnu et af mine nybegynderspørgsmål.....

Fru Gås har nu 12 æg i reden. Eftersom jeg har nogle æg ved siden af, der skal i rugemaskine, er jeg meget obs på hvornår hun reelt set begynder at ruge. Og det er her min undren kommer ind i billedet. Jeg ved at når en høne bliver skruk, bliver hun stort set på reden med meget få afbrydelser for at spise osv. Men selvom Fru Gås bliver længere og længere tid på reden, har jeg meget svært ved at afgøre om hun reelt ruger eller blot fortsætter med at lægge æg.

Jeg kigger til parret mellem 5-10 gange om dagen og i løbet af de sidste par dage, er hun oftere på reden end hun har været hidtil. Når jeg nu læser alle de gode indlæg omkring udrugnng af gåseæg, er det et tilbagevendende fænomen at æggene har godt af at blive luftet. Og nu tænker jeg så om det er det der sker lige i øjeblikket - at Fru gås går af reden for at spise, drikke, gøre sine fjer våde og lade æggene få lidt luft.

For at skære ind til benet - jeg er meget i tvivl om hvorvidt hun ruger eller blot lægger æg. Hvordan kan jeg være sikker på at hun ruger?

Kom gerne med alle tanker og idéer.

/Johnny.

0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #16 Dato: 03 April , 2010, 13:16 »
anyone?
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #17 Dato: 05 April , 2010, 23:56 »
Hvis hun går af/fra reden flere gange om dagen eller hvis hun er væk fra reden i mere end ca. en halv time ad gangen så ruger hun ikke.

Hvor længe ligger hun der ad gangen?
HVis hun ligger på æggene eks. 1 døgn, for derefter at gå af i et døgn, så kan det godt være at æggene ikke bliver til noget. Hvis først udviklingen af fosteret går igang og æggene derfter bliver kolde, i længere tid, så vil fostrene dø.

Men det lyder da som om at hun lægger sig fast en af de nærmeste dage.
Hvis du har nogen gamle æg så kunne du evt. lægge dem i reden og putte alle de friske æg i maskinen. Når hun så ligger fast så kunne du give hende æggene fra maskinen. Det kræver selfølgelig at hun rent faktisk lægger sig, inden at æggene evt. klækker. Ellers vil hun (selfølgelig) ikke passe gæslingerne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #18 Dato: 06 April , 2010, 21:19 »
Hejsa,

Det var vist bare mig, der var for hurtig ude med spørgsmålet... sådan er det jo nok med os nybegyndere... :)

De sidste par dage, har hun ligget på reden og har kun været oppe for at spise, drikke og gøre sig selv pladdervåd. Der er ingen tvivl om at hun ruger nu. Hr. Gås er også blevet noget mere hidsig, siden hun har lagt sig. Vi er ihvert fald ikke de bedste venner lige i øjeblikket, på trods af at jeg sørger for mad og drikke og et tørt underlag.

Igår oplevede jeg sågar at gasen selv lagde sig på reden i det tidsrum, hvor gåsen daffede rundt for at spise og drikke.

Jeg har lagt 4 æg i rugemaskinen, ca samtidig med at hun lagde sig definitivt på reden og jeg har talt 15 æg i reden. Så kommer der bare 10 gæslinger ud af denne omgang, vil jeg være mere end tilfreds eftersom det er mine første gæs.

Danny -> men tak for inputtet.

/J.
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

paracadi

  • Gæst
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #19 Dato: 11 April , 2010, 19:42 »
Hej Bjørn,

Du skriver at gåseæg ikke kan holde sig i lang tid. Hvor gamle (max.)æg, vil du mene, at jeg med held kan få noget ud af?
Og ved du evt. ved hvilken temp. de skal opbevares indtil de bliver lagt under skruk?

Mvh

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #20 Dato: 16 April , 2010, 22:31 »
Hej igen.
Ser din tråd her, og synes måske det er mange æg med 6 på en lille uge - mener de lægger med ca 1 1/2 døgns mellemrum, så mådke du har to gæs ? - men lad da tiden gå, så finder du ud af det :-)

Rie

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #21 Dato: 17 April , 2010, 09:40 »
Jeg har hørt at gåseæg snilt kan holde sig i 30 dage. Tænk på at gåsen lægger et æg hver anden dag, så der går noget tid før der er samlet 15-20 stk og hun begynder at ruge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #22 Dato: 17 April , 2010, 10:49 »
Er der så grænser for hvor længe den bliver ved at lægge æg?

Min havde som sagt lagt 6 æg inden den kom ud. Ude havde den i torsdags en rede med 11 æg.

I går morges var reden tom.

Hvor huset med reden var, satte jeg en mårfælde, og der sad en iller i i dag. Hurra.

Huset er nu flyttet ud på en tømmerflåde, og der har den lagt sit første æg igen, som jo så er dens æg nr.18.

Hilsen
Peter

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #23 Dato: 17 April , 2010, 17:47 »
Hej :-)
Uden at være ekspert vil jeg sige den sagtens kan lægge 18 til, hvis det er en landgås :-).
Held med projektet Rie

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #24 Dato: 17 April , 2010, 18:00 »
@ Peter

En 30-40 stykker vil jeg skyde på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #25 Dato: 19 April , 2010, 17:23 »
Jeg har også en flok landgæs. Den ene har lagt æg siden juletid ca hv 2. dag og den lægger stadig æg næsten hver dag. Det er også lidt mystisk og nok ikke helt efter lærebøgerne.  8)
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #26 Dato: 04 Maj , 2010, 10:34 »
En lille update på Hr og Fru Ligestilling - De har begge ligget fast på reden, kun med små afbræk hvor de på skift spiser, skider og bader. Jeg ved der ligger 15 æg under dem, der iflg min kalender skulle klække fra igår og fremefter, men på trods af et installeret webcam, har jeg endnu ikke set nogen aktivitet. Jeg overvejer kraftigt at få dem af reden, for at få et lille kik.

Nå men så var der jo også lige de 3 æg i rugemaskinen, der ligeledes skulle klække igår/idag. Det ene æg viser ingen aktivitet overhovedet, men de 2 andre pipper løs. Her kl. 10.14 eksakt poppede den første ud af ægget, så nu venter jeg blot på at nr 2 får taget sig sammen til at kigge ud. Der er stadig kun et lille hul i ægget, men mon ikke det snart sker.....  :o

/J.
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #27 Dato: 04 Maj , 2010, 11:59 »
Hvor godt! Tillykke  *h
Jeg synes tit, man hører, at æggene klækket lidt hurtigere i maskinen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #28 Dato: 04 Maj , 2010, 13:34 »
Om det går hurtigere i maskinen ved jeg ikke rigtig nok om endnu, eftersom det er 1.kuld gæslinger, men jeg håber da bestemt Hr og Fru ligestilling er ved at have hul i deres æg, eftersom jeg meget gerne skulle have sat de 2 gæslinger fra maskinen til familien Ligestilling.

Da jeg skulle udruge gåseæggene, læste jeg selvfølgelig rugevejledningerne fra nær og fjern og har til dels fuldt dem. Men for at gøre en kort historie lang, så har jeg fulgt flg opskrift:

Æggene vendes 1 x morgen og 1 x aften. Ca samme tidspunkt hver dag.
Fra dag 7 - Om aftenen har de fået en ordentlig omgang vand fra en forstøver. Lunken vand. Jeg har ikke nedsænket dem i vand overhovedet.
Fugtig i den lille blå : ca 50-55%. 3 dage før forventet klækning har jeg øget til 60-70%.

Simpelt men det fungerer.

Den lille blå funker!

/J.
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #29 Dato: 04 Maj , 2010, 13:53 »
Her er et lille snapshot fra mit Webcam ude fra gåseboligen... og jow jow... de ligger der begge to :)

Og et lille hurtig glimt af Hr og Fru ligestillings første gæsling.

PS. Kl. 15.10 kom nr 2 springende ud af skallen... nå ja... næsten da :)
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2010, 15:10 Fra jkso93 »
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås