Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaringer med gæs.  (Læst 16598 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #15 Dato: 29 August , 2009, 21:16 »
Så prøver jeg lige at puste lidt liv i denne tråd , nu da flere måske har draget erfaringer gennem sommeren ..
Mit forældrene ophav er på besøg disse dage, og med 5 tdr. land skorter det jo ikke på deres ideer omkring fjerkræ og ikke mindst : hvad der smager godt til maven  :D
Min mor er svært godt tilfreds med kalkunerne ( morfar var kgl. hofleverandør - så det er jo ren morten korch idyl ).
Min far derimod mener helt bestemt : gås muss her !
Hvilken gås er den - uha uha uha - bedst smagende , smukkeste osv osv eller er krydsninger noget ?

gamle som nye erfaringer er volkomne - specielt dem der er underbygget med smagsløgene  ;)

dunhjernest
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #16 Dato: 29 August , 2009, 22:00 »
Svanegæs er helt klart de smukkeste, sundeste og mest smagfulde af dem alle  /o ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #17 Dato: 30 August , 2009, 19:38 »
Hej Lestat.
Der røg jeg af vognen - sundeste ? Det kunne jeg virkelig godt tænke mig et par ord omkring - hænger det ikke sammen med hvad vi giver dem ? Har googlet lidt , men ikke just stødt på det med de sundeste - ja altså med mindre de kommenterer på det der franske stads ( foire gras - hvis rigtig stavet ).
Ville være taknemmelig på lidt info  :)
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #18 Dato: 30 August , 2009, 21:38 »
Hej...
har selv svanegæs. De har et par tønder land med græs at boltre sig på, og en lille sø, der desværre løber tør under hedebølger. De går ude hele året, men har dog et gammelt fårehus at søge ly i under ekstreme vejrforhold. Om sommeren lever de stort set af græs, men om vinteren for de korn, primært byg. Begge hunner ruger villigt, men krager og katte gør stort indhug i ællingerne. Jeg har ikke hegnet ind, men de holder sig som regel omkring deres hus. En sjælden gang i mellem må jeg ned og hente dem på sognevejen.
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #19 Dato: 30 August , 2009, 21:45 »
Skal man have gæs synes jeg det skal være den brogede DANSKE landgås. Ikke noget med fremmedhad eller lignende her, men jeg synes efterhånden den er svær at finde. Jeg har i to omgange søgt mager til min gase her på Forum og fået 00000000 respons. Så det ser meget ud til at der bør gøres en indsats hvis den ikke helt skal forsvinde.
Jeg har måttet slå mig til tåls med en Toulouse gase og to grå gæs som jeg ikke er helt sikker på hvad er for nogle.
Mvh
Erik Andersen

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #20 Dato: 30 August , 2009, 22:17 »
hej erik
jeg så at du efterlyser gamle danske land gæs , har du været i kontakt med foreningen for gamle danske husdyrsracer ?
jeg tror da at de kan hjælpe :)
mvh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #21 Dato: 30 August , 2009, 22:22 »
@ Ulla.
Nej det må jeg indrømme at jeg ikke har. Jeg søgte ad to omgange efter 'gåser' her på Forum og som jeg skrev fik jeg 00000 respons. Så jeg gav op. Hvis man ikke her på Forum kan finde hvad man har brug for af fjerkræ er det formentlig fordi det ikke findes tilgængeligt.
Jeg stiller mig indtil videre tilfreds med hvad jeg har kunnet skaffe. Men ellers tak for rådet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #22 Dato: 30 August , 2009, 23:00 »
Jamen jeg vil da godt bytte min danske landgase (fra foråret) for din Toulouse gase.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #23 Dato: 30 August , 2009, 23:12 »
@Danny
Tak for tilbuddet. Lidt langt at køre for at bytte et par gaser.
Og som jeg skrev stiller jeg mig indtil videre tilfreds med hvad jeg har kunnet skaffe. De to 'gåser' er stadig meget unge, fra i år, så jeg vil lige se hvad de kan præstere næste år når de er 'voksne'.
Mvh
Erik Andersen