Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres erfaringer med gæs.  (Læst 16599 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Jeres erfaringer med gæs.
« Dato: 09 Juni , 2009, 22:17 »
Hej alle.

Jeg er så småt ved at starte lidt gåsehold op og kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer.

Hvilke racer har i?
Ruger alle racer?
Ruger jeres?
Giver det problemer at have en (eller flere) rugende gæs i en "større" flok? Eller skal de have deres egen indhegning under rugning?
HVor mange æg får i ca. fra jeres gæs på en sæson?

Og ellers fortæl gerne vidt og bred om jeres gåse race.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2009, 08:56 »
Hej gåseven - tja, det er ikke så meget jeg kan bidrage med....

Har 1 hyggegås, fik dengang at vide at var en dansk landgås - en stor hvid kleppert, ret tam. Hun lægger mellem 3-4 æg pr. uge - og i de foregående år har hun lagt sig til at ruge på vilkårligt antal æg. Jeg har ikke fundet ud af, hvad der egentlig bestemmer hvornår rugetid begynder - antal æg eller årstid. Jeg fjerner æggene, da de ikke er befrugtede. Ved ihvertfald at hun ved rugetid bliver rimelig kamplysten og forsvarer æg, rede samt et kæmpeområde rundt omkring med fynd og klem.

Hvad giver du dem af foder? - tidligere har jeg givet hende det samme som ænder, færdigfoder fra møllen. Gåsen hostede meget og jeg troede at det var noget med halsen.....meeeen det var foderet - nu blander jeg max. 1/4 del af færdigfoder sammen med hele byg og hvedekorn og det går fint. Jeg så engang en udsendelse hvor gæsene fik noget der var helt finvalset...så skal foderet være  finhakket eller er det bedst med hele korn?

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2009, 09:38 »
Hej,

God tråd - synes selv jeg godt kunne bruge lidt mere viden om gæs.

Det er desværre heller ikke den store erfaring, jeg kan give videre. Jeg har først lige forsøgt mig med lidt gæs. Jeg startede for 7 uger siden med 7 gæslinger af racen "emdener".

Jeg har da fundet ud af, at deres fordøjelse kan sidestilles med en middeltungt belastet motorvej!  :o  Hold op, hvor kommer der meget ud af bagenden. Ved ikke om det er generelt for gæs eller om det ligger særlig meget til emdener-racen. De vokser nærmest skræmmende hurtigt og kan komme op på 10-14 kg, så der skal selvfølgelig en del føde igennem systemet.

Men for pokker hvor er de bare charmerende, når de kommer vraltende afsted i samlet flok.........  :D

Pt. har de fri adgang til græs - derudover giver jeg dem lidt hvede, byg og majs i en spand, blandet op med rigeligt vand.

Racen skulle efter sigende ruge, men der går nok en rum tid, før jeg kan verificere det. Det er en af de større gåseracer - op til en meters penge i højden, med hvide fjer og klare blå øjne.

/Jens

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2009, 10:04 »
hej jens hvor har du fået dine emdener gæs fra...det lyder som nogle der var helt rigtige for mig...jeg regner med at starte med gæs næste år, i år står den i fårenes tegn...men jeg kan da huske fra min barndom at gæs kun gør to ting æder og skider  ;D

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2009, 11:13 »
Mini bedstefader sagde altid "de æder en håndfuld og skider en spandfuld" og det er ikke helt ved siden af!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D
Lars

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2009, 12:28 »
Hej Lis,

Jeg købte dem hos Maxsøe i Rødovre. www.maxsoe.dk

/Jens

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2009, 23:08 »

Hvad giver du dem af foder? - tidligere har jeg givet hende det samme som ænder, færdigfoder fra møllen. Gåsen hostede meget og jeg troede at det var noget med halsen.....meeeen det var foderet - nu blander jeg max. 1/4 del af færdigfoder sammen med hele byg og hvedekorn og det går fint. Jeg så engang en udsendelse hvor gæsene fik noget der var helt finvalset...så skal foderet være  finhakket eller er det bedst med hele korn?

Jeg har heller ikke den store erfaring med gæs men inde i huset har de en blanding af tilskudsfoder (til høns), havre, ærter, byg, hvede og skaller. Ude i gården strør jeg dagligt en blanding der består af (ca.) halvt hvede og halvt starfoder. Derudover får de alt det græs, mælkebøtter, kløver og ukdrudt som de kan æde. Og det er ikke så lidt endda. Med tiden skal de selv ud og græsse men jeg venter til de er blevet lidt større.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2009, 23:11 »
Mange tak til jer der har skrevet. Men der må da være nogen flere der kan komme på banen...

Bjørn: Hvad er dine erfaringer med Toulouse gæs? Det er egentlig den race jeg satser på som det ser ud indtil videre. Men jeg er egentlig ikke klar over om de selv kan ruge gæslinger ud og det er et klart kriterie for mit vedkommende.

Lestat: Kan du fortælle lidt om dine svanegæs?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2009, 23:35 »
Hej Danny.

Jeg må bedrøve dig med at Toulouser Gæs ikke selv ruger, De er ialt fald ikke stabile rugere, heller ikke særligt frugtbare, Toulouser æg er nok noget af det sværeste at udruge og få til at klække.
Som slagte dyr er de også lidt vel fede i forhold til andre gåseracer, men er det store, rolige og monumentale dyr man ønsker sig er Toulouser Gæs sagen...

Jeg fodre mine med 50% æglægningsfoder, 10% havre, 30% hvede, 5% majs og 5% knust kattefoder med fisk, de får en skefuld vispumin oven i en gang om ugen, de har selvfølgelig fri adgang til alt det grønt de gider æde.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2009, 00:27 »
Jo, det kan jeg da, det er den smukkeste af vores tamgæs  ;D ::) med deres farver og elegante holdning. Gasen får med tiden en meget stor knop over næbbet og deraf navnet Svanegæs. De findes i farverne grå og hvide, jeg synes de grå er kønnest.

De er dog ikke så store 4-5 kg. men de har fint kød og smager lækkert, de bliver heller ikke så fede, som andre gæs. Jeg synes også at de er sunde dyr.

De er meget omgænglige og jeg har aldrig oplevet en gase eller gås, som har angrebet.

De larmer lidt mere end andre gæs og de er meget årvågne, mine kan sagtens holde sig advaret for ræven og 7-9-13 er der aldrig blevet taget nogen.
De bor i en sø med bred omkring, som er omkranset af en stor hæk, høje træer og trådhegn på 0,90 -1,10 m., de flyver ikke.

De kommer ind om vinteren, når søen er frosset til is.

De ruger selv, men jeg samler æggene og får dem udruget på maskine, dog har jeg pt. en gås, som ruger på 7 æg.

Jeg fodre dem for det meste af tiden med hel hvede og byg, dog får de lidt æglægningspiller i foråret. Og så selvfølgelig grønt, de får også lidt levertran og vispumin.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2009, 00:52 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2009, 00:39 »
De bor i en sø med bred omkring

Nå får søren... det er der på mange søer...  ::) *e *e ;D ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2009, 00:51 »
@ Bjørn

Ja bred er der på alle søer, men læs hele sætningen .......

Ikke alle søer er omkransede af hæk og høje træer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2009, 08:02 »
jeg har også et par gæs  :) gåsen er halv dragør/ halv hvid et eller andet og gasen er ren hvid begge med meget orange næb og fødder
han vejer ca 8 kg hun ca 6 kg men jeg ved ikke noget om race, de ligger flittigt æg indtil nu har de lagt 48 æg ( jeg tager dem fra til ruge maskine da fruen ikke gider ruge.)
mine gæs får 2/3 del byg og 1/3 del hvede + hønse tilskud eller fasan foder + alt det græs og mælke bøtter de kan tygge i sig, de er ret kræsne hvad angår græsser, men grene fra unge æble og pæretræer er nums, (anbefales IKKE at have dem mellem unge frugttræer de skræller barken af) om vinteren sætter de stor pris på en pæn portion grøntkål frisk fra have,
grunden til at jeg fodre primært med byg er , at jeg fik fortalt af dem jeg arvede gæssene fra , at for meget hvede ville give meget fedt på brystet, jeg har fulgt det råd ,og fået stor ros af en kok for fedtsætningen,
men måske er det bare racen  ::) og ikke mine evner som fodermester ;D
de er meget glade for at bade, og gør det min 5 gange om dagen og hvergang parre de sig,
så at sige at gæs er ligeglade med vand >:(  (gammel gåseavler) men det er måske race bestemt ? bader jeres gæs ? mvh ulla


0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #13 Dato: 12 Juni , 2009, 09:54 »
Jeg har jo to Danske Landgæs damer Mibbe og hendes veninde.

De er 7 og ni år gamle, de lægger hvert forår en større mængde æg ca. 60 og vogter dem som fortidens krigere vogtede hængebroen, og de ruger lidt på skift men ikke stabilt, så jeg bruger ægene i husholdningen, da de jo er ubefrugtede.

De er hyggelige og vagtsomme, og her reagerer hundende ikke før gæssene begynder at skræbbe.
Mibbe er tam, og kan hvis det passer hende kløes under vingerne og stryges over hovedet, men hun har også været her siden hun var en lille gæsling, og er blevet talt med hver dag, gæs kan blive meget tamme, men hvis de går i flok er de lidt mere forbeholdne og det er vel fornuftigt nok.
De kommer når man kalder, eller svare hvis man lige siger deres navn, så man ved hvor de er, de spiser af hånden, og går i seng i deres hus når de får besked på det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Skovsprydgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
  • de første gæs
Sv: Jeres erfaringer med gæs.
« Svar #14 Dato: 12 Juni , 2009, 09:55 »
Vi fik sidste sommer 1 gase og 3 gæs (alle fra Dragør og 2 år gamle) samt 3 unggæs (rugemaskine med æg fra disse gæs). Vi havde aldrig haft gæs før, men har i det forløbne år høstet masser af erfaringer, synes vi i hvert fald. Foder er græs og græs og atter græs og tilskud af andevokse blandet med hvede. Det er rigtigt at gæs møger sig kolossalt. Efter forskellige forsøg har vi nu fundet en god gåsestiløsning. Gæssene har enden af en længe med permanent åben lem og en rævesikker "veranda" lige uden for lemmen, hvor de har deres vand. Det hjalp overordentligt meget på møgproblemet indendørs! Inde i gåsestien har de et vindfang med grus og inden for vindfanget har de ca. 10 m2 med halm og redekasser.
I det tidlige forår begyndte de at lægge æg og de blev ved og ved, men rugelyst så vi ikke meget til. Vi tog 12 æg fra til rugemaskinen og fik 7 gæslinger ud af det. Hvis I har lyst, kan I læse om vores problemer i den forbindelse på Havenyt under artiklen om gæs, hvor en erfaren dame forsøgte at hjælpe os igennem ikke mindst med ønsket om familiesammenføring, som dog ikke lykkedes.
Gæssene blev ved med at producere æg. De tre gæs har nok lagt omkring 125 æg! Vi har båret æg væk adskillige gange, både før og efter rugemaskineforsøget. Æggene kan i øvrigt spises, de siges at smage godt som blødkogte æg, kogetid 6½ minut. Men vi forærer nu ikke længere æg væk, for nu er gæssene begyndt at ruge. Den ene har været stabil i 2 uger, de andre er mere usikre. Vi har hørt at gæs skal have prøvet at lægge æg i et par sæsoner, før de finder på at ruge.
1 gase, 3 gæs, 7 gæslinger, 1 hane, 5 høns, 17 kyllinger, 1 drage, 3 ænder, 2 katte og Mille springer spaniel