Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vildænder som tamænder?  (Læst 16501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #15 Dato: 17 Juli , 2014, 18:15 »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #16 Dato: 16 August , 2014, 10:02 »
Jeg bringer lige tråden frem igen. Nu er ænderne flyvefærdige, og øver sig ihærdigt hver dag. Især hunnen (det blev til en and og en andrik) flyver gerne ca. 10-15 meter af gangen. De holder sig inde i folden, ind til videre, og går mest rundt i det høje græs for at snadre og fange insekter. Vil det være synd at stække dem, og beholde dem her jagtsæsonen igennem? De holder til ved deres gård, og går selv ind flere gange om dagen for at holde hvil, og om aftenen tusser de selv ind i huset for at sove. Det eneste jeg tror de savner er noget vand, som jeg endnu ikke har fået etableret, ud over en stor plastkasse der kan rumme ca. 25 liter vand af gangen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #17 Dato: 16 August , 2014, 10:14 »
Vi havde vildænder (gråænder) i en andedam da jeg var barn. De blev selvfølgelig stækket, for ellers ville de stikke af. Men de havde masser af vand og plads, så de havde det godt. Vi havde dem lige som høns (som de gik med i en kæmpe hønsegård med andedam) for at levere slagteællinger. De rugede på en lille ø i midten af andedammen og hvert år havde vi så fornøjelsen af en masse sort-gule ællinger, der senere blev  omsat til fryseren på "store-slagtedag". Så ja, det kan du sagtens. Du skal bare ikke forvente at de bliver særligt tamme. Men de kender da deres mad-mor selv om de ikke vil nusses.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #18 Dato: 16 August , 2014, 10:22 »
Godt. Jeg stækker dem, og sætter en strip om benet på dem, så jeg under alle omstændigheder vil kunne genkende dem. Det er bestemt meningen at de skal have et sted at bade, så de kan udfolde deres naturlige instinkter. Du har ret i, at de ikke er tamme, men de er dog ikke længere så bange for mig, som i starten. Jeg må ikke gå målrettet hen til dem, men jeg må gerne gå forbi dem. I forhold til ænderne ved diverse anlæg, der står på fødderne af en for at tigge mad, har disse to ikke begreb om lækkerier. De løber den anden vej, når jeg kaster noget til dem ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #19 Dato: 16 August , 2014, 11:08 »
Tanja, hvor gamle var de da du kunne se køn? jeg har også 1 nu efterhånden stor ælling som er opvokset med moskuserne. den er stadig ret tam og rolig og opfører sig som moskuserne. min kæreste har købt nogle til jagt som også går her. de bliver nærmest mere og mere bange for hver dag.

men vi er i tvivl om hvornår vi kan se køn på dem, da nogle skal beholdes til avl. nogle siger 2 måneder og andre 6 måneder.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #20 Dato: 16 August , 2014, 11:22 »
Ikke mere end 5-6 uger så vidt jeg husker. Vi fandt ud af kønnet i sommerferien, og den sluttede d. 21. juli, og ællingerne er fra 11. juni :).

(redigeret - jeg havde af fuldstændig uvisse årsager skrevet "Vi fandt ud af køkkenet i sommerferien"??  <J  <A )
« Senest Redigeret: 16 August , 2014, 13:18 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #21 Dato: 16 August , 2014, 15:22 »


(redigeret - jeg havde af fuldstændig uvisse årsager skrevet "Vi fandt ud af køkkenet i sommerferien"??  <J  <A )

(jeg tænkte: Hun er nok lidt træt efter Vinges nat i fodertønden ::))
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #22 Dato: 16 August , 2014, 19:23 »
Tak Tanja  /o den ene vi har er ca 8 uger og den ligner en and. har længe kaldt den hende :-) men de andre er omkring 6 uger nu og de ligner alle hinanden. ingen forskel at se overhovedet. de er lige ved at få de hvide vingefjer nu. hvor den ene har haft det lidt tid og ser fuld fjeret ud. måske mangler der lidt længde på vingerne, men det er også det.

hun er så begyndt at flyve over det lave hegn og går ved de voksne moskus og hendes plejemor. det gjorde hun i går hvor hun gerne ville ind til sine "søkende" igen. men i dag virkede hun tilfreds med at være hvor hun var så lod hende være. der er iøvrigt ingen kontakt mellem dem overhovedet. hun virker overhovedet ikke interesseret i de andre gråællinger eller omvendt. lidt sjovt for det regnede jeg med.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #23 Dato: 16 August , 2014, 19:28 »
billede taget for en god uges tid siden. har et nyt bedre, men på mobilen. har du billede af dine?
« Senest Redigeret: 16 August , 2014, 19:31 Fra maja1981 »
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #24 Dato: 17 August , 2014, 10:21 »

Her er et billede fra i går :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #25 Dato: 17 August , 2014, 12:58 »
tak :-) og så er det jeg spørger hvordan ser du forskel på køn? for mig ligner de hinanden som de også gør her  ;D kan se den ene er en smule mørkere på vinge/ryg, og har lysere næb. men det er også den eneste forskel jeg kan se. hos mig ser de ens ud syntes jeg.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #26 Dato: 17 August , 2014, 13:05 »
Jeg fik hjælp på FB til kønsbestemmelse.

Wikipedia skriver følgende:

Gråanden er blandt de største af svømmeænderne med sine omkring 58 centimeter fra næbspids til halespids og en vægt på 800 til 1400 gram. Vingefanget er cirka 90 cm. Hannen i Danmark vejer i gennemsnit omkring 1200 gram og hunnen lidt mindre.[2]

Hannen (andrikken) i pragtdragt har metalskinnende grønt hoved, hvid halsring, brunt bryst og grålig underside og flanker. Gumpen er sort og nogle af halefjerene er sorte og danner en karakteristisk krølle, en såkaldt andrikkrølle. Næbbet er gult med sort næbnegl, undernæbbet er gulrødt ved grunden. Længden er cirka 53 millimeter.

Hunnen (anden) er brunt kamuflagefarvet og kendes fra andre svømmeænders hunner på de oftest orange partier på næbbet, sin kraftigere bygning, det blå vingespejl og de hvide halesider. Næbbet er mørkt på næbryg og negl, og er oftest orange i siderne. Næbbets farve kan dog variere og være næsten helt sort også i siderne. Længden er cirka 48 millimeter.

De unge fugle i deres første fjerdragt ligner hunnen, men er mørkere og tættere stribet uden U-formede tegninger og med gråbrunt næb uden mørke partier.

Fødderne er orangerøde. Som hos andre svømmeænder, i modsætning til fx dykænder, sidder fødderne næsten midt under kroppen, hvilket betyder at den bevæger sig nogenlunde ubesværet på land, selvom gangen dog er vraltende.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #27 Dato: 18 August , 2014, 18:07 »
Tak. må studere dem lidt nærmere :) det er nu nemmere med mine moskus, som jeg har styr på.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.