Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan med parring hos moskus  (Læst 12416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Hvordan med parring hos moskus
« Dato: 16 Marts , 2010, 16:45 »
Hey til det fine fuglefolk...

Jeg er jo den glade ejer af en fin lille flok moskus ænder..

Og så her idag at en af andrikkerne fra sidste år, parrede sig med sin med en af de ældre ænder. Har den så vippet min gamle andrik af pinden? eller er det bare fordi at de delles om udvalget?

Hvornår kan jeg regne med at de begynder at lægge æg? 
Gør de kun det den ene gang om året, eller kan man få skrukke ænder flere gange årligt?

Det var vidst lige det for denne gang..;D
Mvh

Michael

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2010, 17:19 »
Hej


Det er ikke sikkert den har vippet den "gamle2 af pinden, men bare været heldig at han ikke var i nærheden.

Hvis der er parring, så er der ikke langt til at de begynder at lægge æg, så kik godt efter rund omkring i haven eller hvor de eller plejer at ligge deres æg, de er måske allerede igang.

Moskus ænder kan godt lægge æg flre gange på et år, mange for to hold ællinger, hvis de begynder tidlig nok, de ruger trods alt lidt længere end høns.

Hilsen
tommy 

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2010, 12:34 »
Jeg har nu tålmodigt (synes jeg selv) gået i næsten 2 uger og ventet på æg fra mine kære moskus.

Men der er ikke dukket noget op endnu.
Og andrikkerne er i fuld gang med at trædde damerne.

Nogen bud på hvad der sker - eller rettere sagt, ikke sker.?
Mvh

Michael

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2010, 13:49 »
Hej Micher.

Giv tid giv tid ,du skal nok få rigeligt med ællinger de er meget productive,mine giver 3 til 4 kuld om året,men jeg har jo ikke vinteren.

Et gennemsnits kuld er ca 15 til 18 men har da nogle med 24 det er smukt når de går tur.

Mener iøvrigt du har lidt rigeligt andrikker 2.8 er mere rimeligt,for forlystelses livet

                          Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2010, 14:43 »
Ok.. jeg prøvet at vente lidt mere så :)

Jah det var også det jeg havde i planerne, men kan ikke komme af med mine andre andrikker..

Så skal lige finde tid til at svinge øksen ;D
Mvh

Michael

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2010, 14:46 »
Hej igen Micher

De Smager godt,vi spiste et  par stykker i går !!
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2010, 14:47 »
Og så er sårn nogle rappedamer super gode til at gemme æg ! Min rugede bag halmballer bagest i brændeskuret  ::)
Med venlig hilsen Søs

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #7 Dato: 25 Marts , 2010, 14:53 »
Jah glæder mig også.. Både til at sætte tænder i sådan en ungand. Men lidt mere til at se de små dunfætre tøffe rundt i gården.

Jamen mine har en stor gård at rende rundt i, og der er ikke et eneste sted de kan gemme æg, de prøvede sidste år. men fandt dem med det samme da jeg var ude en aften for at lukke dem ind igen.
Mvh

Michael

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #8 Dato: 25 Marts , 2010, 15:15 »
Vi har også ventet utålmodigt på æg fra vores Moskus ænder som ellers har parret i et par mdr. nu og har så fået vores aller første idag :) Mon ikke dine også snart følger trop?
Vi glæder os også rigtig meget til at få ællinger, det bliver jo vores første år ;)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #9 Dato: 25 Marts , 2010, 18:45 »
Jeg har lige købt 1 andrik og 2 hunner, og er også meget spændt på hvornår der kommer æg. Har set at andrikken træder hunnerne. Finder de selv ud af det med æggene, eller er det nødvendig at tage nogen af de første æg fra  ???  ???
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #10 Dato: 25 Marts , 2010, 21:06 »
Jeg venter osse på æg...og det gjorde jeg osse sidste år... meget utålmodigt  :D

Det er nemli ikke så sjovt med sene kuld, som man skal fodre på hele den kolde vinter uden det bli'r til noget  /d

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #11 Dato: 25 Marts , 2010, 21:38 »
Er glad for at jeg ikke er den eneste som er utålmodig og bare snart gerne vil se en masse store fine andeæg, som kan blive til små dunbolde..
Mvh

Michael

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #12 Dato: 25 Marts , 2010, 21:52 »
Finder de selv ud af det med æggene, eller er det nødvendig at tage nogen af de første æg fra  ???  ???

Det klarer de selv.
Mvh
Erik Andersen

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #13 Dato: 25 Marts , 2010, 22:01 »
Du skriver at de ikke har nogen steder at gemme sig  ???

Af natur vil ænder og gæs forsøge at gemme deres æg for rovdyr. Jeg har selv gæs som jeg har givet nogle forskellige valgmuligheder for at gemme sig. Jeg har en grisehygge, en kompostkværn og en lille halvtag med nogle plader opad for at give læ. Det er ikke kønt men måske det virker.

Fodder er jo også vigtig. Jeg vil anbefale æglægningsfodder og korn.

Held og lykke  /o
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: Hvordan med parring hos moskus
« Svar #14 Dato: 26 Marts , 2010, 07:42 »
Joh de har da 3 ganske fine redekasser indendørs. som de brugte ganske fint sidste sæson.

Og foder, jah da får de alt godt fra køkkenet og det samme som mine høns. Æglægningsfoder + knækket majs + hel hvede
Mvh

Michael