Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeres hønsehuse?  (Læst 20974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sanne stabirk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Jeres hønsehuse?
« Dato: 23 Februar , 2010, 13:12 »
Jeg er ny herinde...  og vil gerne afsløre at jeg ingen høns har...

Men håber i nærmeste fremtid at være ejer af en lille flok høns.

Mangler ide'er til at bygge min egen lille hønse hytte.

Så det vil være en stor hjælp, hvis i ville sætte billeder ind af jeres hønseslotte.

VH Sanne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #1 Dato: 23 Februar , 2010, 13:40 »
Hej Sanne

Jeg tror næsten der er lgie så mange forskellige hønsehuse som der er brugere herinde ;)
Selv har jeg pt 3 huse.
1: et stålskur (af den slags som Harald Nyborg har) Det gode ved dette er at der er god ståhøjde, og godt med plads. ulempen er at det er meget mørkt og nærmest minus isolering :)

2 Min datter har et lille hus der er bygget op på en EU-palle. meget simpel konstruktion men fungere super fint.

3 er en gammel Sprite 400 campingvogn som jeg selv ahr lavet om (hvilket frk. 10 tommelfingre her er ret stolt af ;) ) Det er nok det bedste af husene, det er let isoleret (jo ikke meget men dog lidt) Det er hæveet over jorden og man kan gå inde i det.

Men alt afhænger jo af hvor mange høns, hvor store de skal være og hvad du vil bruge dem til :)
Men Hjertelig velkommen på forum, du bliver bidt af det :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2010, 13:59 »
Velkommen på forum, Sanne  :D
Jeg vil råde dig til at du kikker i vores galleri, der finder du mange gode billeder i gruppen "Hus og gård":

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery

Hvis du kikker i mit personlige galleri, er der også et album, der handler om hønsehus, der kan du både se mit lille røde hønsehus, og billeder af det nye, jeg er ved at få lavet.
Og så kan du glæde dig til en fantastisk hyggelig og afstressende hobby *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2010, 14:18 »
Jeg startede med 4 høns og et gammelt hundehus... det smarte ved det var at det kunne stå inde i mit aflukkede hønsegård, (samtidig er der tag på hønsegården) så altså HELT aflukket...
Så er jeg fri for at lukke og åbne til hønsene hver morgen og aften /o det skal selvfølgelig stå sådan at der ikke kommer træk ind i huset ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

sussie

  • Gæst
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2010, 15:44 »
Mit råd ville være at løfte huset fra jorden, så du slipper for at rotterne tager dine høns..

Piv jeg har lige mistet et hønehoved pr nat, tre nætter i træk. Rotten gnaver et hul hvor hønen liger og hiver hovedet ud. Selv om jeg lukker hullet, laver den et nyt og tager en anden høne. Dette hus er kun lavet i træ og sat lavt ved jorden.

Jeg har rykket de andre høns sammen i et andet hus hvor der er støbt grund og huset i træ. (og  prøvet at lære silkerne at sidde på pinde)Dette går bedre, men jeg kan se at rotten underminere grunden for at komme til hønsene.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2010, 16:35 »
Jeg spørger lige: Rotter tar da ikke høns?? det har jeg aldrig hørt før..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2010, 16:42 »
JO ! Rotter tager høns og andet fjerkræ, og jeg havde nær sagt uanset størrelse på fjerkræet :-\

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #7 Dato: 23 Februar , 2010, 16:42 »
Åhh jo rotter tager høns, desværre.

Da min veninde flyttede til et hus ved skoven, der var der så mange rotter at de nåede at tage næsten alle hendes Dværg Fønix høns inden der blev gjort kål på dem  :o

Jeg selv fik taget en del halvstore hønekyllinger sidste sommer af rotter. Selvfølgelig høner, selvom hanekyllingerne gik lige ved siden af..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #8 Dato: 23 Februar , 2010, 17:37 »
Velkommen til  :)

Mine 4 Høner går i mit drivhus, der har jeg så lavet et par siddepinde, to redekasser i et gammelt køkkenskab.
 Har monteret en presenning over drivhuset for det ikke skal trække ind. Faktisk har de kun asgang til det halve af drivhuser, for min plantekasser og krydderurter bor det også, der har jeg spærret af med en plade og noget undertag.
 Det ligner jeg ved ikke hvad, men fungerer fint som en midlertidig løsning. Jeg skal nemlig også have bygget et høneshus, kigger stadig og stjæler ideer hist og pist.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #9 Dato: 23 Februar , 2010, 17:39 »
Mit hønsehus er klodset op på tre lag herregårdssten, for når der ikke kan laves huler under huset er det ikke interessant for rotter. Huset holder også bedre, når træet ikke er i berøring med jorden og fugten.
Vi har aldrig haft rotter ved/i vores hønsehus i alle de år vi har haft høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2010, 20:16 »
Næ hør nu - hønsehus ?  Nej  nej nej - mine har skam  s o v e v æ r e l s e .......... ;D

Spøg til side : de har deres rum i den ene side af en gl. muret garage : 8 - 9 m2 , udgang til frie arealer og med tiden en lukket løbegård.

Velkommen og pøj pøj med projektet : byg nu rigeligt - det smitter helt vildt   ;D

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2010, 22:04 »
Jamen Bjørn, det er jo kun et spørgsmål om størrelsen på rotten :o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2010, 22:06 »
Enig. Høns skal bo værdigt. ;)

Her har de eget 'værelse' på 12-14 m2 i en kampestensbygning fra omkring år 1800. 30-40 cm tykke ydermure, støbt gulv og loft i galvaniserede stål plader.

Da vi flyttede ind her på stedet var hønsehuset etableret men med loft af gamle papirsække hvorpå der lå meget gamle halmballer og endda halmneg. Der var så også tydelige spor af at rotterne havde haft deres gang i hønsehuset. De stålplader jeg har lagt over som nyt loft, samt min ihærdige jagt både med trådfælder og luftgevær, synes at have taget modet fra rotterne. Vi ser ihvertfald ikke tegn på rotteaktivitet omkring hønsehus og -gård længere.

Overvejer at bruge nogle gamle kalvebåse i stalden til nyt hønseområde for ny race. Skal bare have monteret noget tråd indendørs så de får en begrænset del båsene, og så noget mulighed for udgang til en ny hønsegård jeg også har planer om at etablere.

Drømme har man jo lov at have.

@ Sanne.
Velkommen til Forum. Det havde jeg næsten helt glemt. Og ja 'fjerkræfeberen' tager om sig. Den går hurtigt en til hovedet.  ;D
 
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #13 Dato: 24 Februar , 2010, 08:02 »
Pt har jeg en ene race i en lille muret bygning som hører til et gammelt vandværk vi har på vores grund og den anden race i en del af en lade (vi bor på en gård)

I påsken (håber jeg) skal vi have lavet to nye 'hønsehuse' inde i laden så det murede hus kan bruges som 'skrukafdeling'

Håber du finder den inspiration du efterlyser - jeg har været glad for forum da jeg var ny hønsemor for knap 1½ år siden  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Jeres hønsehuse?
« Svar #14 Dato: 24 Februar , 2010, 09:36 »
Jeg har den nemme løsning... et legehus. Men det er på pæle, så der er tørt nedenunder og en ret stor hønsegård.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)