Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høne med lukkede øjne  (Læst 10996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #15 Dato: 15 ſeptember , 2013, 11:23 »
Mandarin er stadig inde. Der er mindre pus i øjnene, men den virker stadig træt.

I går aftes syntes jeg af kroen virkede rimelig hård og på størrelse med en golfbold. Kunne mærke korn m.v. Jeg gav den lidt massage og den blev blødere.

Her til morgen var krogen ikke nær så fast som i går, men hvor stor er kroen? Eller må være?

Det virker til at hun godt kan lide at få massage, men synes nu hun igen ikke spiser så meget. Puha, det er stadig op ad bakke.
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #16 Dato: 15 ſeptember , 2013, 11:42 »
Du skal nok sørge for at tilbyde hende noget småsten og grus, som hun kan bearbejde maden med - hun har nu været inde så længe, at dette materiale kan være i undeskud...med risiko for forstoppelse.

Du kan også give hende undulatfrø, som ikke er så store at knuse i kroen/kråsen, indtil hun er rask igen.

En kro kan sagtens være meget stor, når man har spist meget, men alt føden bliver jo bearbejdet ved hjælp af kråsemateriale, så den svinder ind igen.

Sørg for at hun får nok vand at drikke
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2013, 12:06 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #17 Dato: 15 ſeptember , 2013, 11:52 »
Jeg har kommet kråse materiale ind til hende, så håber det hjælper.

Kan hun være i selskabsunderskud? Altså savner hun vennerne? Kan det være en ide at sætte hende ud til dem nogle timer?
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #18 Dato: 15 ſeptember , 2013, 12:04 »
Der er ingen tvivl om, at selskab skærper både appetitten og lysten til livet - så ja...hvis hun ikke står og hænger, så synes jeg, at hun skal have lov til at komme ud...i hvert fald i nogle timer.

Jeg har altid en sygepasser høne med inde, når vi har hønsepatient inde
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #19 Dato: 15 ſeptember , 2013, 17:12 »
Har patienten været ude hos vennerne i dag?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #20 Dato: 15 ſeptember , 2013, 21:02 »
Mandarin er desværre død  :'( :'(

Hun var ude i 5 min, men nogle af de andre hakkede meget på hende og hun blev bare stående. Så hun kom ind igen, sammen med en af hendes venner. Den kunne desværre ikke få hende til at spise  :(

Da den bare blev dårligere og dårligere i dagens løb, besluttede vi os for at aflive hende  :'(

Øjenbetændelsen var ellers blevet meget bedre, men hendes tilstand var bare for dårlig.

Jeg fik vores nabo, som er jæger, til at aflive hende. Pu ha det var svært at aflevere hende til ham. Øv. Ved godt at det var det bedste for hende, og det er også en del af ansvaret der følger med det at have dyr.
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #21 Dato: 15 ſeptember , 2013, 21:54 »
Jeg er ked af at læse at Mandarin er død. Du gjorde hvad du kunne for at redde hende.  *t

I går aftes syntes jeg af kroen virkede rimelig hård og på størrelse med en golfbold. Kunne mærke korn m.v. Jeg gav den lidt massage og den blev blødere.

Her til morgen var krogen ikke nær så fast som i går, men hvor stor er kroen? Eller må være?

Kroen fungerer som et 'forrådskammer'. Høns fylder den/t op, dvs de hamstrer når der er servering, så de kan fortære af forrådet i løbet af dagen. Størrelsen på kroen afhænger noget af hønseracen, men for en stor høne er en fyldt kro på størrelse med en golfbold ikke et usædvanligt syn og udgør som sådan ikke et problem. Kun hvis der er kommet strå eller andre fremmedlegemer af en hvis størrelse ned i kroen, og disse har sat sig så de blokerer for fødens videre transport ned i kråsen, kan det forårsage et problem. Dette fænomen kaldes sur kro.

En sund høne der har været vandt til et liv udendørs, vil normalt have tilstrækkeligt med kråsemateriale, i form af små sten, samlet i de frie arealer.

Sur kro giver ikke umiddelbart anledning til øjenbetændelse, men ved sur kro over en længere periode, vil en høne blive mere og mere svækket, og alverdens andre lidelser kan tilstøde, fordi immunforsvaret går ned.

Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #22 Dato: 16 ſeptember , 2013, 02:46 »
 *t Åh hvor trist at høre, men du har da virkelig gjort en masse for den lille, så den har fået chancen for at komme sig, men puha nej det er bare den kedelige del af det at have dyr, må også erkende at hverken jeg eller gemalen kan aflive om vi kan undgå det,så her er det også naboen der gør det for os om muligt.
Nu når i taler kro kom jeg til at tænke på da vi var igennem en grim sygdomsperiode hos nogle af vores høns... så undrede vi os meget over at dem som blev rigtig skidt de havde en meget fyldt kro, den første vi så det på, tænkte vi først , nå det var da godt så har den noget at stå imod med og har spist, men da den så døde og vi så det på de andre der blev skidt så tog vi det som et symptom, og så fortalte dyrlægen at når dyret er ved at gå helt ned går kroen også i stå .... så hos os var det slet ikke et godt tegn når vi mærkede en fyldt kro på de dårlige dyr :( men kroforstoppelse hos flere var vi ret sikre på nok ikke var tilfældet... og derfor snakkede vi med dyrlægen om det, så måske har din Mandarin også været ved at opgive helt og så er det godt den har fred nu.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline TinesHøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: høne med lukkede øjne
« Svar #23 Dato: 16 ſeptember , 2013, 13:48 »
Tak, jeg holder meget af de små puttehøns, så de skal jo ha det godt  :)

Havde naboen ikke været hjemme, havde jeg selv været nød til at aflive hende.. Men det havde været svært, men også nødvendigt. På et tidspunkt vil jeg gerne lære det, for det kan jo være, at han ikke er hjemme, hvis det skulle blive akut. Ellers håber vi på at det ikke bliver nødvendigt foreløbig. Resten skulle gerne blive gamle  ;)

De andre er blevet en mere homogen flok, så nu går gamle og nye i samlet flok  :D

Mandarins ven, Appelsin, går dog og kalder på hende, så mon ikke hun er savnet...

Tak for svar på de spørgsmål jeg har haft  :)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat