Det kommer lidt bag på mig at transportautoisationen skulle være faldet bort, eller aldrig eksisteret.
Jeg har selv en autoisation liggende, da det var et krav for at jeg måtte transportere fugle over 50 tidligere 65 km. med salg for øje.
Jeg har ikke brugt den de sidste år da transporterne har været indefor de i love omfattede afstande. Jeg ved også at flere fuglefolk har den liggende da det har været et krav fra myndighederne for at de kunne transportere deres fugle med salg for øje.
Tidligere har jeg som veterinær og miljøkonsulent i LDF haft kontakt til myndighederne for at afklare enkelt punkter i lovgivningen og fra toppen af de vedrørte styrelser har de altid svare som om den pågældende lovgivning fandtes og det er udfra disse svare at jeg har oplyst ovenstående.
Det har også altid stået klart at der var forskeld på om man transporterede fugle eller andre dyr med eller uden økonimisk vinding som mål. Kun ved økonomisk vinding er det oplyst at transport autoisationen var et krav.
Jeg vil gå direkte til myndighederne og undersøg om den er bortfaldet eller stadig eksistere, da det ikke er helt uvæsentlig for mig at vide, som rådgiver for De Danske Fugleforeninger. Jeg er glad for at vi fik debatten og de oplysninger der kom frem, da de åbenbart ikke selv kender reglerne i toppen af fødevarestyrelsen, som kommer lidt bag på mig. Jeg er lidt rystet over at fødevarestyrelsen skulle have villedt samtlige Danske fugleholdere, da jeg løbende sender opdatering ud til foreningerne, med nye oplysninger om love og regler, samt at myndighederne ved på forhånd at oplysninger og forespørgsler sendes ud direkte til foreningerne. Da det nævnes hver gang.
Jeg håber da også selv at reglen er bortfaldet da jeg aldrig har kunnet se hvad gavn den skulle gøre for private der transportere mindre hobby dyr, da anden lovgivning i denne hensende tager højde for at dyrene behandles ordentlig under transport.