Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Transport autoisation  (Læst 9734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Transport autoisation
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2009, 14:56 »
Det kommer lidt bag på mig at transportautoisationen skulle være faldet bort, eller aldrig eksisteret.
Jeg har selv en autoisation liggende, da det var et krav for at jeg måtte transportere fugle over 50 tidligere 65 km. med salg for øje.
Jeg har ikke brugt den de sidste år da transporterne har været indefor de i love omfattede afstande. Jeg ved også at flere fuglefolk har den liggende da det har været et krav fra myndighederne for at de kunne transportere deres fugle med salg for øje.

Tidligere har jeg som veterinær og miljøkonsulent i LDF haft kontakt til myndighederne for at afklare enkelt punkter i lovgivningen og fra toppen af de vedrørte styrelser har de altid svare som om den pågældende lovgivning fandtes og det er udfra disse svare at jeg har oplyst ovenstående.

Det har også altid stået klart at der var forskeld på om man transporterede fugle eller andre dyr med eller uden økonimisk vinding som mål. Kun ved økonomisk vinding er det oplyst at transport autoisationen var et krav.

Jeg vil gå direkte til myndighederne og undersøg om den er bortfaldet eller stadig eksistere, da det ikke er helt uvæsentlig for mig at vide, som rådgiver for De Danske Fugleforeninger. Jeg er glad for at vi fik debatten og de oplysninger der kom frem, da de åbenbart ikke selv kender reglerne i toppen af fødevarestyrelsen, som kommer lidt bag på mig. Jeg er lidt rystet over at fødevarestyrelsen skulle have villedt samtlige Danske fugleholdere, da jeg løbende sender opdatering ud til foreningerne, med nye oplysninger om love og regler, samt at myndighederne ved på forhånd at oplysninger og forespørgsler sendes ud direkte til foreningerne. Da det nævnes hver gang.

Jeg håber da også selv at reglen er bortfaldet da jeg aldrig har kunnet se hvad gavn den skulle gøre for private der transportere mindre hobby dyr, da anden lovgivning i denne hensende tager højde for at dyrene behandles ordentlig under transport. 

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Transport autoisation
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2009, 15:28 »
@Bjarne
Godt at du undersøger det for os også...
"Man" kan vist hurtig agere lovbryder helt uden at vide det, i dette lille land.
Det lyder virkelig gale mathias i mine ører...
MVH Lene 

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Transport autoisation
« Svar #17 Dato: 21 Januar , 2009, 16:11 »
Der har været en transportautorisation for fjerkræ, hvor bla. transportkasserne i forbindelse med udstilling skulle godkendes, men den er afløst af den ovenfor nævnte fra januar 2007 som kun gælder i forbindelse med økonomisk virksomhed.

Den der gælder for alle er denne
Bekendtgørelse  om beskyttelse af dyr under transport
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2508

Om fjerkræ står
  Fjerkræ skal i forbindelse med vej- og jernbanetransport transporteres i kasser, bure eller kurve med tæt bund og af en sådan størrelse, at dyrene kan bevæge sig mellem hinanden og stå oprejst uden at berøre låget med ryggen. Ved transport af længere varighed end 12 timer skal dyrene dog kunne stå oprejst uden at berøre låget med hovedet

Der står såmænd også prisen for sådan en autorisation..
  For Fødevarestyrelsens udstedelse af en autorisation i henhold til artikel 10 i transportforordningen betales et gebyr på 2.171 kr.

For Fødevarestyrelsens udstedelse af en autorisation i henhold til artikel 11 i transportforordningen betales et gebyr på 3.005 kr.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Transport autoisation
« Svar #18 Dato: 21 Januar , 2009, 20:11 »
Ja man kan let blive lidt forviret hvis man ikke kender til lovstof og de forskellige fortolkninger af dette stof.
Det seneste jeg har hørt er at det skulle være Skov og Naturstyrelsen der udstedete en transport autoisation. Jeg er næsten sikker på at det gælder en indførselstiladelse, da Skov og Natur styrelsens område er fredning og cites, som er udefor mit område i LDF da vi har en Cites konsulent til at tage sig af dette.
Rigtig godt at den forventede pris nu er sat på plads.

En transport autoisation indeholder følgende bekendtgørelser fra justitsministeriet Bek. nr. 201 af 16 april 1993. Bek. nr. 810 af 29 oktober 1997. Samt ændrings Bek. nr. 703 af 19 juli 2001.
Samt følgende bekendtgørelse fra fødevarestyrelsen, Bek. nr. 43 suplerende bestemmelse for omsætning af fjerkræ, samt evt. senere ændringer.
Desuden indeholder den diverse EU forordninger.Udover selve transporttiladelse. Tiladelsen gælder for 5 år, men jeg har ikke fornyet min da der ikke har været behov herfor.


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Transport autoisation
« Svar #19 Dato: 24 Januar , 2009, 00:19 »
Jeg har for et par dage siden i forbindelse med kontakt til myndighederne blevet underettet om at man fra marts 2008 er stoppet med at sende bekendtgørelser ud i høring.
Nu er det op til folk selv at søge oplysningerne på styrelsens hjemmeside.

Det blev oplyst at beskeden var sendt til dem der var registreret som høringsberetiget i fødevarestyrelsen.
Jeg har ikke modtaget en sådan besked som høringsberetiget i LDF har i her i Fjerkræforum modtaget en sådan besked og hvad er jeres kommentar til den nye foretningsgang i fødevarestyrelsen.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Transport autoisation
« Svar #20 Dato: 25 Januar , 2009, 17:38 »
Jeg maa nok ogsaa sige at jeg ogsaa har brudt loven op til flere gange saa :P
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.