Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Transport autoisation  (Læst 9736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Transport autoisation
« Dato: 20 Januar , 2009, 20:09 »
Hej med jer.
Er der nogle i Fjerkræforum der for nylig har fået fornyet deres transport autoisation og i så fald hvad har den kostet.
Det jeg tænker på er den autoisation loven kræver at man skal have når dyr skal transporteres over 50 km.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Transport autoisation
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2009, 20:39 »
Hej Bjarne...
I mine øjne er du jo en ret pålidelig mand, derfor undrer dette mig.
Men så kom jeg til at tænke på om der mon ikke bare står den 1. April på din kalender ? for det kan da vel ikke være rigtigt at man skal ha en sådan....

MVH Lene, der snart kører nogle Maran damer over til Wanda i det jydske.....

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Transport autoisation
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2009, 20:41 »
Hvad!  ???
Jeg har godt nok brudt loven mange gange så! Når jeg tænker på alle de gange jeg har haft mine katte eller nogle høns med i bilen.
Hvor kan man læse om det, og gælder det også private, for så er der vel nok mange hundeejere, der bryder loven gang på gang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Transport autoisation
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2009, 20:41 »
Den er skam god nok Lene, sådanne regler er der også  ;D
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Transport autoisation
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2009, 21:05 »
Jeg mener, uden at være 100% sikker lige pt, at dengang loven blev lavet om, så gælder reglen IKKE længere for privattransport. Altså skal der ingen godkendelse til udover at det skal være dyreværnsmæssigt forsvarligt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Transport autoisation
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2009, 21:23 »
Ja ellers har jeg da også brudt loven mange gange. Alle de gange vi kører fra Fyn til Thy/Mors, eller til Lolland med en hund bag i bilen.
Men hold da op hvor er der mange sindsyge mærkelige regler nu om dage....man kan da snart heller ikke slå en bøvs uden at skulle søge om tilladelse til det først! :o
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Transport autoisation
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2009, 21:29 »
Jeg tror der står lidt om det her, hvis det ikke er lavet om siden...   :)

Hobbydyr kan transporteres men ikke fjerkræ...

http://www.biodiverse.dk/aktuel/paaskeerklaering.htm


Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Transport autoisation
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2009, 21:36 »
Der blev lavet en 'transportforordning' i 2007. Der kan læses om den her:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyrevelfaerd/Transport_af_dyr/forside.htm
Hilsen Susanne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Transport autoisation
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2009, 21:57 »
Tror heldigvis ikke at der er nogle politi folk der har tid eller mandskab til at tage sig af den slags.
Hvergang jeg har kørt med høns har jeg nærmest håbet at en politimand ville stikke hovedet ind i bilen.
Ikke mindst da min veninde og jeg hentede 12 høns i Jylland i min lille Lupo. De høns der kaglede og sikkert også lugtede mest sad på forsæderne  ;D
Hvis jeg bliver stoppet og præsenteret for den regel kan jeg meget hurtigt blive meget blond og sige : NAAAAJJJ GUUUUD hr. betjent det anede jeg virkelig ikke noget om.
(Og dette er ikke for at fornærme mine blonde medsøstre, men i krig, kærlighed og bureaukrati gælder alle kneb)  :P

MVH Lene, der stadig har øjenbrynene omme i nakken af befippelse.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Transport autoisation
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2009, 22:28 »
Jeg tror at jeg er nød til at give Finn ret ! der er i den nye forordning ingen begrænsninger, kilometermæssigt for fjerkræ holdt som husdyr ( altså hobbydyr ) hvis jeg har forstået det rigtigt  :-\

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=600/sprog=1/grp=2/menu=21/




Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Transport autoisation
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2009, 23:07 »
Jeg tror at jeg er nød til at give Finn ret ! der er i den nye forordning ingen begrænsninger, kilometermæssigt for fjerkræ holdt som husdyr ( altså hobbydyr ) hvis jeg har forstået det rigtigt  :-\

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=600/sprog=1/grp=2/menu=21/





Den lov der henvises til er om transport af dyr fjerkræ og fugle under 50 km.
Her er som det ganske rigtig fremgår ikke samme restriktioner som når det er over 50 km.
Kæledyr kan også transporteres frit når det ikke er med økonomisk vinding som mål.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Transport autoisation
« Svar #11 Dato: 20 Januar , 2009, 23:56 »
Lene. Jeg er slet ikke i tvivl om at hønsene på forsæderne kaglede. Men at de også lugtede!!!!  ;D  ;D  ;D

Mvh   Jørgen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Transport autoisation
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2009, 06:47 »
Transportforordningen gælder kun for transporter som led i økonomisk virksomhed, ikke for hobbydyr.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2502

Transport af selskabsdyr, som ledsager deres ejer på en privat rejse, vil derimod som altovervejende hovedregel efter Justitsministeriets opfattelse ikke være at anse som en transport i forbindelse med økonomisk virksomhed. Ved selskabsdyr forstås typisk kæledyr såsom hunde, katte, kaniner, hamstre, stuefugle og lignende, men derimod ikke heste.

Det samme gælder mere hobbybetonet transport af dyr såsom privatpersoners transport af dyr til dyrskuer, kåringer, udstillinger og avlsarrangementer, transport af heste til nationale ridestævner (herunder spring, dressur, ringridning, westernridning, ponytrav, handicapridning o. lign.) og til skovturs- og fritidsbrug.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Transport autoisation
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2009, 11:23 »
Tak Finn !

Dejligt at man kan komme lidt rundt med fjerkræet uden myndighederne er på nakken af en...  ;D


Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Transport autoisation
« Svar #14 Dato: 21 Januar , 2009, 11:33 »
 <H <H <L Nej hvor skønt.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte